Powersteering contol valve.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Kentucky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 13, 2005 23:43
Ort: Vimmerby

Powersteering contol valve.

Inlägg av Kentucky »

Jag bara undrar om det är något speciellt att tänka på när man ska byta "powersteering controlvalve", eller om det bara är att köra på?
-Det är en 75:a om det har någon betydelse.
-Tackar ödmjukast på förhand!!
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Under ett plastlock på ytterändan finns det en justermutter (om locket nu finns kvar..). På den justerar du centreringen av servot, om det drar åt något håll utan att du vrider på ratten. Förutom det är det väl inget att tänka på..
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Kentucky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 13, 2005 23:43
Ort: Vimmerby

Inlägg av Kentucky »

Tackar så mycket! :D
Då bör det inte vara några större problem, så jag kanske kan bli färdig med allt innan regbesiktningen! Tyvärr var det en hel del grejjer att byta innan den e som den ska... :roll: -Men jag hoppas det ska gå ganska smärtfritt.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det är muttern här som du skall justera.
Bild

Ställ upp bilen på pallbockar fram så att hjulen går fritt. Se till att hjulen pekar rakt fram. Fyll på olja.
Skruva in muttern till ungefär samma läge som den hade när du skruvade bort den. (ca 8-10 varv är lagom att börja med).
Efter att du har fått ut all luft ur systemet, genom att starta motorn och vrida ratten till max i bägge riktningarna och stanna i varje ändläge ett en liten stund. Stäng av motorn och fyll i olja. Gör om samma sak ett par ggr tills nivån inte sjunker längre.
Nu skruvar du in muttern tills att cylindern börjar arbeta och vill vrida hjulen, då backar du muttern tills cylindern vill vrida hjulen åt andra hållet.
Skruva in muttern halva vägen så att den hamnar mitt emellan.
Klart!
Glöm inte bort att kolla så att servoslangarna inte ligger och skaver mot nånting i ändlägena.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kentucky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 13, 2005 23:43
Ort: Vimmerby

Inlägg av Kentucky »

Suverän beskrivning gbak!!
Nu råder det ingen tvekan om hur bytet ska gå till.
Måste oxå säga att du har en otrolig finish på grejjorna!! -Inga problems att se vad som e vad...
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Kolla min inköpslista..... https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ght=garage
Jag vet inte hur många burkar med spray jag köpt, säkert 20 st vid det här laget. Underredet på framvagnen är nog renare än matbordet :wink:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

"finish" va ordet
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Kentucky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 13, 2005 23:43
Ort: Vimmerby

Inlägg av Kentucky »

Fantastisk inköpslista måste medges, verkar vara väldigt genomtänkt!
Själv skulle jag bli knäckt om jag skulle tänka på varenda detalj, så jag tar ett par saker i taget... :D
-75 convertible
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

qbak,

Snygg finish!

Bilen tycks sväva på fotot, med domkraften nere och allt! :shock:
Jag brukar sätta främre pallbockarna under ramen i höjd med dörrens framkant. Var sätter du dina främre bockar?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Tack för de positiva kommentarerna.

Pallbockarna sitter längre fram.
Och jag har insett att jag borde satt dem mera mitt under motorn.
Men nu sitter de där de sitter och skall bort i helgen så det är inte mycket att göra åt nu.
Hoppar att inte ramen viker sig bara :shock:

Inköpslistan är en genomgång av alla mina kvitton som jag kastat ner i en ica påse för att få överblick på mina kostnader. Den är inte alls genomtänkt, den består av säkert femtio kvitton, en sprayburk här ett relä där osv. Jag kommer också på en sak itaget men har väldigt nära till Mekonomen/Micro/Biltema.
Jag har ju sammlat kvitton hela vintern men nu har jag kommit dit jag vill och med lite flyt så går bilen igenom regbesiktningen på fredag.
Det jag är lite orolig för är att bromsarna inte drar jämt eller att parkeringsbromsen har för dålig verkan. Sedan blev ram nummret inte perfekt instansat, sen får vi se vad besiktnings mannen tycker.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Ough jag kastar alla mina kvitton direkt orkar inte se vad det kostat haha 8)

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Kan va' bra att ha om nåt skulle hända med bilen!
Så att jag kan styrka ev kostnader.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kentucky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 13, 2005 23:43
Ort: Vimmerby

Inlägg av Kentucky »

gbak!
Du sa att du stansade in ramnumret för regbesiktningen, e de en nödvändighet o i så fall var på ramen? Jag ska ochså regbesikta den 19maj o har inte hört talas om sådant :? E de fler saker som inte tekniska avdelningen talar om? Jag ringde nämligen dit o dom sa att det nog bara var o rulla igenom.....
-Ha de!!!
-75 convertible
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Om du har importerat bilen måste du stansa in ramnummret (vin nummret) någonstans på ramen. Tror inte det spelar någon roll var du stansar. Siffrorna/bokstäverna måste vara minst 7 mm höga.
Om du inte har std fälgar så kan offseten vara för bred.
Det gamla registreringsbeviset ("Title" i US) måste du också ha med.
Annars är det väl det gamla vanliga, (jag har ju inte gjort min reg besiktning ännu så du kan få en rapport hur det gick nästa helg) typ styrning, bromsar, lyse, varningstriangel, torkare/spolare.
Jag tror att den kan vara bra att ha med en manual för att få fram en del data som skall in i det svenska systemet.
Jag besiktar lite på chans, för att få reda på vad som måste åtgärdas. Jag bedömmer att det är ca 50 % chans att bilen går igenom.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kentucky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 13, 2005 23:43
Ort: Vimmerby

Inlägg av Kentucky »

Jag har importerat den själv, jag o brorsan for över till Kentucky o köpte den. Inte helt oproblematiskt men det var ju i alla fall kul :D
Jag ser jättemycket fram emot din regbes. rapport! Hoppas det går fint, de e ju en vette för f_n!! :D :D
Sen undra jag en sak till, om man får en anmärkning på tex. torkarna eller nåt annat skitfel, måste man då göra om hela regbesiktningen? :roll:
-75 convertible
grebnE
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: ons jan 05, 2005 17:07
Ort: Malmberget
Kontakt:

Inlägg av grebnE »

men vafan vin numret står ju redan i vänstra stolpen bakom framrutan... måste man ändå stansa in ett till i ramen???
Corvette 427 -69
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jepp! Det måste man.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
grebnE
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: ons jan 05, 2005 17:07
Ort: Malmberget
Kontakt:

Inlägg av grebnE »

men va i helv... Varför säger dom ingenting? Jävla klåpare.. Tror dom att man ska veta allt sånt utan vidare eller?? Jag har beställt reg. besiktning till 26 maj så jag har ju iofs gott om tid ännu.. gbak du han väl berätta här allt som behövs och inte för regbesiktningen när du gjort den?? :wink:

När har du besiktningen?
Corvette 427 -69
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Hänvisa till ramnumret som redan finns stansat bak på ramen från fabrik. Det jävliga e bara att det sitter på ovansidan av ramen men är synligt med spegel och ficklampa.. :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
grebnE
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: ons jan 05, 2005 17:07
Ort: Malmberget
Kontakt:

Inlägg av grebnE »

Peter skrev:Hänvisa till ramnumret som redan finns stansat bak på ramen från fabrik. Det jävliga e bara att det sitter på ovansidan av ramen men är synligt med spegel och ficklampa.. :lol:
hmm, det där ska jag kolla upp.. ska leta fram den sen kanske man tar med en spegel och en ficklampa till besiktningen :D
Corvette 427 -69
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Peter skrev:Hänvisa till ramnumret som redan finns stansat bak på ramen från fabrik. Det jävliga e bara att det sitter på ovansidan av ramen men är synligt med spegel och ficklampa.. :lol:
Blir nyfiken vart på ramen ska jag leta efter det?
Fram, bak, mitten ? vänster sida höger sida ?

Står i mitt reg bevis
T16A Chssinumret åsatt i samband med besiktning chassinumret placerat i hjulhus höger bak.
Är det orginal instansningen eller är det den nya?
(Har själv inte tittat så noga efter det så jag har inte hittat det ännu)

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

grebnE:
Jag måste ha ramlat på världens bästa besiktningsman (med Stockholms längsta polisonger!)
Offseten på hjulen mättes inte, (den är iofs ok tillsammans med spacern).
Kollade inte spolaren och torkaren, (som jag kämpat så mycket med).
Hela reg besiktningen var över på en kvart! (Man behöver inte åka till Ånäset mer!)
Halvljuset stod riktat rakt ner i backen ("du kan ju försöka att få det lite högre")
Fel färg på sidomarkering ("du kan väl koppla bort dem")
Jag försökte få honom att betala för reg besiktningen (för att nöjet var på hans sida) men det gick han inte med på! Det var det enda trista, men det kan jag stå ut med. 1300:- kostade hela kalaset.

Åkte sedan till Folksam skadecenter för att dokumentera bilen.
Besiktningsmannen: "Lite rost på karossen"
Jag: Den är av plast:,
Besiktningsmannen: "Näää" sa han och knackade hårt på dörren, "tamejfaan är den inte av plast".
Jag: :D
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
grebnE
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: ons jan 05, 2005 17:07
Ort: Malmberget
Kontakt:

Inlägg av grebnE »

hahaha.. tackar för den utmärkta beskrivningen gbak.. :D

Kollade han chassinummret någonstans på ramen som ni sa tidigare?

Så det är inget annat speciellt att tänka på då?
Corvette 427 -69
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ja han kollade chassie nr som jag stansat in i rambalken bakom ett av hjulen.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
grebnE
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: ons jan 05, 2005 17:07
Ort: Malmberget
Kontakt:

Inlägg av grebnE »

okok då får man ta och fixa det åxå.. :)
Corvette 427 -69
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Behöver du några stansar?
Har en uppsättning 8mm över (bara siffror dock).
Jag skapade mitt S gemon att luta 3:ans stans lite.....
Stansarna kan rotera runt lite till alla som importerar.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
grebnE
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: ons jan 05, 2005 17:07
Ort: Malmberget
Kontakt:

Inlägg av grebnE »

nja jag tror jag kan låna från jobbet.. ska kolla upp det till veckan, annars hör jag av mig till dig :wink:
Corvette 427 -69
Skriv svar