Powersteering contol valve.
Powersteering contol valve.
Jag bara undrar om det är något speciellt att tänka på när man ska byta "powersteering controlvalve", eller om det bara är att köra på?
-Det är en 75:a om det har någon betydelse.
-Tackar ödmjukast på förhand!!
-Det är en 75:a om det har någon betydelse.
-Tackar ödmjukast på förhand!!
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Under ett plastlock på ytterändan finns det en justermutter (om locket nu finns kvar..). På den justerar du centreringen av servot, om det drar åt något håll utan att du vrider på ratten. Förutom det är det väl inget att tänka på..
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Det är muttern här som du skall justera.

Ställ upp bilen på pallbockar fram så att hjulen går fritt. Se till att hjulen pekar rakt fram. Fyll på olja.
Skruva in muttern till ungefär samma läge som den hade när du skruvade bort den. (ca 8-10 varv är lagom att börja med).
Efter att du har fått ut all luft ur systemet, genom att starta motorn och vrida ratten till max i bägge riktningarna och stanna i varje ändläge ett en liten stund. Stäng av motorn och fyll i olja. Gör om samma sak ett par ggr tills nivån inte sjunker längre.
Nu skruvar du in muttern tills att cylindern börjar arbeta och vill vrida hjulen, då backar du muttern tills cylindern vill vrida hjulen åt andra hållet.
Skruva in muttern halva vägen så att den hamnar mitt emellan.
Klart!
Glöm inte bort att kolla så att servoslangarna inte ligger och skaver mot nånting i ändlägena.

Ställ upp bilen på pallbockar fram så att hjulen går fritt. Se till att hjulen pekar rakt fram. Fyll på olja.
Skruva in muttern till ungefär samma läge som den hade när du skruvade bort den. (ca 8-10 varv är lagom att börja med).
Efter att du har fått ut all luft ur systemet, genom att starta motorn och vrida ratten till max i bägge riktningarna och stanna i varje ändläge ett en liten stund. Stäng av motorn och fyll i olja. Gör om samma sak ett par ggr tills nivån inte sjunker längre.
Nu skruvar du in muttern tills att cylindern börjar arbeta och vill vrida hjulen, då backar du muttern tills cylindern vill vrida hjulen åt andra hållet.
Skruva in muttern halva vägen så att den hamnar mitt emellan.
Klart!
Glöm inte bort att kolla så att servoslangarna inte ligger och skaver mot nånting i ändlägena.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kolla min inköpslista..... https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ght=garage
Jag vet inte hur många burkar med spray jag köpt, säkert 20 st vid det här laget. Underredet på framvagnen är nog renare än matbordet
Jag vet inte hur många burkar med spray jag köpt, säkert 20 st vid det här laget. Underredet på framvagnen är nog renare än matbordet

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
qbak,
Snygg finish!
Bilen tycks sväva på fotot, med domkraften nere och allt!
Jag brukar sätta främre pallbockarna under ramen i höjd med dörrens framkant. Var sätter du dina främre bockar?
Snygg finish!
Bilen tycks sväva på fotot, med domkraften nere och allt!

Jag brukar sätta främre pallbockarna under ramen i höjd med dörrens framkant. Var sätter du dina främre bockar?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Tack för de positiva kommentarerna.
Pallbockarna sitter längre fram.
Och jag har insett att jag borde satt dem mera mitt under motorn.
Men nu sitter de där de sitter och skall bort i helgen så det är inte mycket att göra åt nu.
Hoppar att inte ramen viker sig bara
Inköpslistan är en genomgång av alla mina kvitton som jag kastat ner i en ica påse för att få överblick på mina kostnader. Den är inte alls genomtänkt, den består av säkert femtio kvitton, en sprayburk här ett relä där osv. Jag kommer också på en sak itaget men har väldigt nära till Mekonomen/Micro/Biltema.
Jag har ju sammlat kvitton hela vintern men nu har jag kommit dit jag vill och med lite flyt så går bilen igenom regbesiktningen på fredag.
Det jag är lite orolig för är att bromsarna inte drar jämt eller att parkeringsbromsen har för dålig verkan. Sedan blev ram nummret inte perfekt instansat, sen får vi se vad besiktnings mannen tycker.
Pallbockarna sitter längre fram.
Och jag har insett att jag borde satt dem mera mitt under motorn.
Men nu sitter de där de sitter och skall bort i helgen så det är inte mycket att göra åt nu.
Hoppar att inte ramen viker sig bara

Inköpslistan är en genomgång av alla mina kvitton som jag kastat ner i en ica påse för att få överblick på mina kostnader. Den är inte alls genomtänkt, den består av säkert femtio kvitton, en sprayburk här ett relä där osv. Jag kommer också på en sak itaget men har väldigt nära till Mekonomen/Micro/Biltema.
Jag har ju sammlat kvitton hela vintern men nu har jag kommit dit jag vill och med lite flyt så går bilen igenom regbesiktningen på fredag.
Det jag är lite orolig för är att bromsarna inte drar jämt eller att parkeringsbromsen har för dålig verkan. Sedan blev ram nummret inte perfekt instansat, sen får vi se vad besiktnings mannen tycker.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kan va' bra att ha om nåt skulle hända med bilen!
Så att jag kan styrka ev kostnader.
Så att jag kan styrka ev kostnader.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
gbak!
Du sa att du stansade in ramnumret för regbesiktningen, e de en nödvändighet o i så fall var på ramen? Jag ska ochså regbesikta den 19maj o har inte hört talas om sådant
E de fler saker som inte tekniska avdelningen talar om? Jag ringde nämligen dit o dom sa att det nog bara var o rulla igenom.....
-Ha de!!!
Du sa att du stansade in ramnumret för regbesiktningen, e de en nödvändighet o i så fall var på ramen? Jag ska ochså regbesikta den 19maj o har inte hört talas om sådant

-Ha de!!!
-75 convertible
Om du har importerat bilen måste du stansa in ramnummret (vin nummret) någonstans på ramen. Tror inte det spelar någon roll var du stansar. Siffrorna/bokstäverna måste vara minst 7 mm höga.
Om du inte har std fälgar så kan offseten vara för bred.
Det gamla registreringsbeviset ("Title" i US) måste du också ha med.
Annars är det väl det gamla vanliga, (jag har ju inte gjort min reg besiktning ännu så du kan få en rapport hur det gick nästa helg) typ styrning, bromsar, lyse, varningstriangel, torkare/spolare.
Jag tror att den kan vara bra att ha med en manual för att få fram en del data som skall in i det svenska systemet.
Jag besiktar lite på chans, för att få reda på vad som måste åtgärdas. Jag bedömmer att det är ca 50 % chans att bilen går igenom.
Om du inte har std fälgar så kan offseten vara för bred.
Det gamla registreringsbeviset ("Title" i US) måste du också ha med.
Annars är det väl det gamla vanliga, (jag har ju inte gjort min reg besiktning ännu så du kan få en rapport hur det gick nästa helg) typ styrning, bromsar, lyse, varningstriangel, torkare/spolare.
Jag tror att den kan vara bra att ha med en manual för att få fram en del data som skall in i det svenska systemet.
Jag besiktar lite på chans, för att få reda på vad som måste åtgärdas. Jag bedömmer att det är ca 50 % chans att bilen går igenom.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jag har importerat den själv, jag o brorsan for över till Kentucky o köpte den. Inte helt oproblematiskt men det var ju i alla fall kul
Jag ser jättemycket fram emot din regbes. rapport! Hoppas det går fint, de e ju en vette för f_n!!

Sen undra jag en sak till, om man får en anmärkning på tex. torkarna eller nåt annat skitfel, måste man då göra om hela regbesiktningen?

Jag ser jättemycket fram emot din regbes. rapport! Hoppas det går fint, de e ju en vette för f_n!!


Sen undra jag en sak till, om man får en anmärkning på tex. torkarna eller nåt annat skitfel, måste man då göra om hela regbesiktningen?

-75 convertible
Jepp! Det måste man.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
men va i helv... Varför säger dom ingenting? Jävla klåpare.. Tror dom att man ska veta allt sånt utan vidare eller?? Jag har beställt reg. besiktning till 26 maj så jag har ju iofs gott om tid ännu.. gbak du han väl berätta här allt som behövs och inte för regbesiktningen när du gjort den??
När har du besiktningen?

När har du besiktningen?
Corvette 427 -69
hmm, det där ska jag kolla upp.. ska leta fram den sen kanske man tar med en spegel och en ficklampa till besiktningenPeter skrev:Hänvisa till ramnumret som redan finns stansat bak på ramen från fabrik. Det jävliga e bara att det sitter på ovansidan av ramen men är synligt med spegel och ficklampa..

Corvette 427 -69
Blir nyfiken vart på ramen ska jag leta efter det?Peter skrev:Hänvisa till ramnumret som redan finns stansat bak på ramen från fabrik. Det jävliga e bara att det sitter på ovansidan av ramen men är synligt med spegel och ficklampa..
Fram, bak, mitten ? vänster sida höger sida ?
Står i mitt reg bevis
T16A Chssinumret åsatt i samband med besiktning chassinumret placerat i hjulhus höger bak.
Är det orginal instansningen eller är det den nya?
(Har själv inte tittat så noga efter det så jag har inte hittat det ännu)
Mvh
MrV8
grebnE:
Jag måste ha ramlat på världens bästa besiktningsman (med Stockholms längsta polisonger!)
Offseten på hjulen mättes inte, (den är iofs ok tillsammans med spacern).
Kollade inte spolaren och torkaren, (som jag kämpat så mycket med).
Hela reg besiktningen var över på en kvart! (Man behöver inte åka till Ånäset mer!)
Halvljuset stod riktat rakt ner i backen ("du kan ju försöka att få det lite högre")
Fel färg på sidomarkering ("du kan väl koppla bort dem")
Jag försökte få honom att betala för reg besiktningen (för att nöjet var på hans sida) men det gick han inte med på! Det var det enda trista, men det kan jag stå ut med. 1300:- kostade hela kalaset.
Åkte sedan till Folksam skadecenter för att dokumentera bilen.
Besiktningsmannen: "Lite rost på karossen"
Jag: Den är av plast:,
Besiktningsmannen: "Näää" sa han och knackade hårt på dörren, "tamejfaan är den inte av plast".
Jag:
Jag måste ha ramlat på världens bästa besiktningsman (med Stockholms längsta polisonger!)
Offseten på hjulen mättes inte, (den är iofs ok tillsammans med spacern).
Kollade inte spolaren och torkaren, (som jag kämpat så mycket med).
Hela reg besiktningen var över på en kvart! (Man behöver inte åka till Ånäset mer!)
Halvljuset stod riktat rakt ner i backen ("du kan ju försöka att få det lite högre")
Fel färg på sidomarkering ("du kan väl koppla bort dem")
Jag försökte få honom att betala för reg besiktningen (för att nöjet var på hans sida) men det gick han inte med på! Det var det enda trista, men det kan jag stå ut med. 1300:- kostade hela kalaset.
Åkte sedan till Folksam skadecenter för att dokumentera bilen.
Besiktningsmannen: "Lite rost på karossen"
Jag: Den är av plast:,
Besiktningsmannen: "Näää" sa han och knackade hårt på dörren, "tamejfaan är den inte av plast".
Jag:

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ja han kollade chassie nr som jag stansat in i rambalken bakom ett av hjulen.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Behöver du några stansar?
Har en uppsättning 8mm över (bara siffror dock).
Jag skapade mitt S gemon att luta 3:ans stans lite.....
Stansarna kan rotera runt lite till alla som importerar.
Har en uppsättning 8mm över (bara siffror dock).
Jag skapade mitt S gemon att luta 3:ans stans lite.....
Stansarna kan rotera runt lite till alla som importerar.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h