Säkerhetsbälten

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Säkerhetsbälten

Inlägg av Johan Fräjdin »

Jag har precis installerat nya begagnade säkerhetsbälten från en gen 3 Camaro i Corvetten. När jag monterade in dem slog det mig att bältena inte har centrifugalbroms (som det är i alla bilar jag känner till), utan det sitter en liten vikt i bältesmekanismen som bromsar bältet när bilen bromsar (eller blir påkörd bakifrån).
Detta innebär i sin tur att det inte kommer att hända ett skit när besiktningsmannen försöker att rycka i bältena.
Spelar det här någon roll? Sitter inte dessa bälten i Camaros som rullar i Sverige? (Mina var inhandlade från USA).

Som tur är besiktade jag bilen i förra veckan precis innan jag installerade de nya bältena, så det dröjer ju två år innan man behöver bry sig...
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag vet att på polarns Camaro-86a så blev han tvungen att byta till svenska bälten med stopp,gamla hederliga Klippan bälten :lol: 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Fan också. Det kanske fanns en anledning till att det satt gamla hederliga klippan bälten i min bil när jag köptre den... :?
Men snillet som hade installerat dem hade satt rullen under sätet, vilket gjorde att de var näst intill omöjliga att få på sig, så ett byte var nödvändigt i vilket fall.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Vågar man säga Volvo. Var iaf från baksätet på en 240 som mina kom... :lol:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Bälten? Vad är det ?? ha ha ha ha.... Aldrig hört nån bes gubbe, eller polis säga att jag behöver bälten.... men den där J-A nummerskylten fram gnäller dom på :(
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Dom har aldrig sagt något om att mina saknades heller... men jag stoppade dit ett par från min gamla skrotade CRX, funkar utmärkt.
Kentucky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 13, 2005 23:43
Ort: Vimmerby

Inlägg av Kentucky »

Vafalls!!?
-Byta till svenska bälten? Jag har haft en del jänkare, bland annat en cheva K20 -82 o den hade i alla fall dom amerikanska bältena som man inte kan testa med ett ryck, o de gick i alla fall utmärkt, men det kanske är annat på en vette?
Stingray: o vad för skylt klagar dom på? e de den lilla enkelradiga som man kan beställa eller?
-75 convertible
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

ja nummerskylten fram
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Jag har den lilla skylten, och det är ingen som bryr sig.
(Om du inte menar den minimala mc-skylten??)

Menar ni att ni kör utan bälten, och det är helt ok? Nu vill jag iof ha bälten i bilen, men ändå, jag trodde det var krav på såpass "nya" bilar.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Jag har original amerikanska med gyrovikten som besiktningsgubbarna kan dra i bäst de vill, det händer ju inget förrän bilen är i rörelse och man tvärnitar.
Har besiktat 2 ggr nu utan några som helst problem !
Säg åt besiktningsmannen att dra i bältet när han provkör den om han inte tror på att bältesbromsen fungerar.

Bekväm uppfinning det där med gyrot, funkar när det behövs, vid tvärnit eller kollision.

Det går nog bra ska du se !

/Hagge
Skriv svar