Säkerhetsbälten
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Säkerhetsbälten
Jag har precis installerat nya begagnade säkerhetsbälten från en gen 3 Camaro i Corvetten. När jag monterade in dem slog det mig att bältena inte har centrifugalbroms (som det är i alla bilar jag känner till), utan det sitter en liten vikt i bältesmekanismen som bromsar bältet när bilen bromsar (eller blir påkörd bakifrån).
Detta innebär i sin tur att det inte kommer att hända ett skit när besiktningsmannen försöker att rycka i bältena.
Spelar det här någon roll? Sitter inte dessa bälten i Camaros som rullar i Sverige? (Mina var inhandlade från USA).
Som tur är besiktade jag bilen i förra veckan precis innan jag installerade de nya bältena, så det dröjer ju två år innan man behöver bry sig...
Detta innebär i sin tur att det inte kommer att hända ett skit när besiktningsmannen försöker att rycka i bältena.
Spelar det här någon roll? Sitter inte dessa bälten i Camaros som rullar i Sverige? (Mina var inhandlade från USA).
Som tur är besiktade jag bilen i förra veckan precis innan jag installerade de nya bältena, så det dröjer ju två år innan man behöver bry sig...
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Vågar man säga Volvo. Var iaf från baksätet på en 240 som mina kom... 

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Bälten? Vad är det ?? ha ha ha ha.... Aldrig hört nån bes gubbe, eller polis säga att jag behöver bälten.... men den där J-A nummerskylten fram gnäller dom på 

RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Vafalls!!?
-Byta till svenska bälten? Jag har haft en del jänkare, bland annat en cheva K20 -82 o den hade i alla fall dom amerikanska bältena som man inte kan testa med ett ryck, o de gick i alla fall utmärkt, men det kanske är annat på en vette?
Stingray: o vad för skylt klagar dom på? e de den lilla enkelradiga som man kan beställa eller?
-Byta till svenska bälten? Jag har haft en del jänkare, bland annat en cheva K20 -82 o den hade i alla fall dom amerikanska bältena som man inte kan testa med ett ryck, o de gick i alla fall utmärkt, men det kanske är annat på en vette?
Stingray: o vad för skylt klagar dom på? e de den lilla enkelradiga som man kan beställa eller?
-75 convertible
ja nummerskylten fram
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Jag har original amerikanska med gyrovikten som besiktningsgubbarna kan dra i bäst de vill, det händer ju inget förrän bilen är i rörelse och man tvärnitar.
Har besiktat 2 ggr nu utan några som helst problem !
Säg åt besiktningsmannen att dra i bältet när han provkör den om han inte tror på att bältesbromsen fungerar.
Bekväm uppfinning det där med gyrot, funkar när det behövs, vid tvärnit eller kollision.
Det går nog bra ska du se !
/Hagge
Har besiktat 2 ggr nu utan några som helst problem !
Säg åt besiktningsmannen att dra i bältet när han provkör den om han inte tror på att bältesbromsen fungerar.
Bekväm uppfinning det där med gyrot, funkar när det behövs, vid tvärnit eller kollision.
Det går nog bra ska du se !
/Hagge