renovera motor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare

renovera motor

Inlägg av Keller »

hösten närmar sig (snart) och därmed min kommande motorrenovering..
ska försöka göra en del själv (med översikt av en mer kunnig person emellanåt) och detta blir första "stora" mekandet med en bil för min del, så det kommer säkert blir många frågor här :wink:

anledningen till renoveringen är att den drar en hel del olja, ryker så blått att det inte går att missa..

om DU hade renoverat en smallblock, vad hade du gjort?

har räknat med motorlyft så man vill ju få så mkt så möjligt gjort, ev öka på hästarna samtidigt.. funderar också lite på lustgas, då förhållandet kr/hk är lite lockande..

iom att jag inte haft bilen alltför länge vet jag inte vad som är gjort och inte, enda jag vet är att grenrören är bytade till garretgrenrör..

oerhört tacksam för svar, stora som små.. era tankar är välkomna :D
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

köp en motorlyft och motorstativ från biltema, kostar väl 1500:- tillsammans, det är det väl värt, om du inte kan låna nåns, köp även en bok som beskriver isär och ihopplockandet av en 350, om det är en sån du har dvs.. :)

jag köpte S-A Design´s How to build the smallblock chevy, finns hos t.ex persåkers, klockren bok som tar upp allt du behöver veta, och lite till, med bilder!
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Tjenare Keller,
Är det orginalmotorn (matching number) i din bil? Om det är det så skulle jag lyfta ur den och stoppa den i malpåse. (Orginalfreak som jag är).
Sedan finns det säkert ett antal olika alternativ beroende på vad du är beredd att satsa på motorbygget. Fundera vad du vill ha ut av din motor/bil. Kan även medföra att man behöver se över fram å bakvagn i form av bussningar/stötdämpare etc, håller växellådan/kopplingen, vad har du för utväxling idag? behöver den bytas (beroende på om du skall axa eller ha hög toppfart?)

Köpa en "kartongmotor". (Kai å Frisk här på forumet har mycket erfarenhet kring detta. Sök på deras inlägg.)

Lyssna runt med lite olika folk med erfarenhet. Köpa ett bra objekt och sedan göra erfordliga maskinjobb och köpa dom delar som rekommenderats, kolvar, kam, toppar ("orginal" eller alutoppar?) insug, förgasare, headers m.m. (Terner, Jake, MRV8, Hoffman mfl här på forumet har mycket erfarenhet, sök på deras inlägg).

Leta reda på en färdigbyggd motor och kolla den noga, det kanske är en bättre affär en att skruva ihop en själv. Men å andra sidan vet man inte till hundra procent att den är OK.

Samma tips som Eriksson gav dig är att köp en bok i ämnet, alltid värdefullt att ha när man står där och skall skruva ihop något som man skruvade isär för en tid sedan och har glömt hur satt det här?...

Bästa Corvettehälsningar

Svemp@

Snart kommer bilen hem från lack. :D :D med en matching # orginalrenoverad 327:a på 300hp.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

eriksson skrev:köp en motorlyft och motorstativ från biltema, kostar väl 1500:- tillsammans, det är det väl värt, om du inte kan låna nåns, köp även en bok som beskriver isär och ihopplockandet av en 350, om det är en sån du har dvs.. :)

jag köpte S-A Design´s How to build the smallblock chevy, finns hos t.ex persåkers, klockren bok som tar upp allt du behöver veta, och lite till, med bilder!
Kan bara instämma, S-A Design´s bok är en bra bok, men hade även bra hjälp av både Chiltons och Haynes Repair Manual för Corvette.
Ett tips som du har MYCKET nytta av när du tar isär allt, och det gäller även allt runt omkring motorn är att DOKUMENTERA hur sakerna satt.
Fota med digitalkamera eller mobil, anteckna och skriv upp, samt MÄRK sakerna. Jag kan garantera att annars så står man där när allt ska ihop med ett par muttrar över och undrar vart den där göngula sladden skulle sitta... :roll:
johan lu

Inlägg av johan lu »

Det jag hellst skulle vilja i mitt fall hade ju varit att vara med under min motorbyggnad som Pekka har gjort och även lärt mig så mycket som möjligt. Har man bara tid och får jag det ngn gång i framtiden skall jag absolut vara med.
Nu pratar jag kanske lite för mycket om mig själv men i mitt fall är det alldeles för dyra grejer att laborera med och då kanske med hjälp utav alla som säger det är inga problem att skruva i hop en motor.

Har du chansen att vara med när ngn duktig kille renoverar din motor så ta den absolut.

Gott mos
Användarens profilbild
Jochen
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Jochen »

När du räknar på vad renoveringen kommer att kosta, summera kostnaden för alla delar du kan komma på, dubblera detta så har du en hyggligt rättvis siffra. Tänkte höja kompet i min, räknade med en summa runt 10000, slutade en bra bit över 25000:- med alla alla medel, verktyg och delar som behövdes. Iof slutade det med tot. renovering, så det är väll bara stakar, vev och block som är Matching numbers numera.
-75 L82 i bitar
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Keller »

tackar ödmjukast för alla svar..

planen är nu att förbereda med motorlyft och liknande, sen ha någon som e hemma på motorer kolla över den och säga vad han tycker ska göras..

kommer säkert med högvis med frågor..!

sixpack, inte matching numbers, motorn är bytad för runt 4 år sen, trots detta så drar den rejält med olja, så jag hoppas lite på att det bara är nån sorts packning som är dålig.. men man e ju förberedd på det värsta som vanligt :roll:
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Keller skrev:tackar ödmjukast för alla svar..

planen är nu att förbereda med motorlyft och liknande, sen ha någon som e hemma på motorer kolla över den och säga vad han tycker ska göras..

sixpack, inte matching numbers, motorn är bytad för runt 4 år sen, trots detta så drar den rejält med olja, så jag hoppas lite på att det bara är nån sorts packning som är dålig.. men man e ju förberedd på det värsta som vanligt :roll:
Nu ska du inte vara så pesemistisk :D

Det är ett kul jobb du har ordnat till dig i vinter :D

Problemet är bara var man ska lägga nivån, man blir alltid frestad på allt roligt när man börjar med sådana jobb.

Vill du bara få bort olje röken och annars är nöjd = troligen inte så mycket jobb behövs. Mer effekt, lustgas = mycket jobb.

Föresten hur mycket effekt har du i den nu? och går den bra förutom oljeröken? utan missljud?
Nu anntar jag att den inte är took trimad med special toppar som var nya för 4 år sen. Då är det ju inte helt ovanligt med söndertorkade ventiltätningar samt kan ju ha kokkat och därav inte så mycket spänst i kolvringarna längre.
Så kan ju räka med nya ventiltätningar samt eventuelt nya ringar och horna, så slipper du olje röken om vi ny talar bara ekonomi i det hella.

Har du otur i det hella så var motorn inte så bra även för 4 år sen så det är hej och hå vändkanter i den. Men även nu finns ju relativt biliga kolvar och borning behöver inte bli super dyr. Förutsatt att du inte ska ladda på för mycket så dyrare grejer behövs.

Lycka till i din renovering, jobbigast blir nog att ta ur motorn sen är det enklare att meka och roligare :wink:

Mvh
MrV8
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Keller »

mrv8 skrev:
Keller skrev:tackar ödmjukast för alla svar..

Nu ska du inte vara så pesemistisk :D

Problemet är bara var man ska lägga nivån, man blir alltid frestad på allt roligt när man börjar med sådana jobb.

Vill du bara få bort olje röken och annars är nöjd = troligen inte så mycket jobb behövs. Mer effekt, lustgas = mycket jobb.

Föresten hur mycket effekt har du i den nu? och går den bra förutom oljeröken? utan missljud?
Nu anntar jag att den inte är took trimad med special toppar som var nya för 4 år sen. Då är det ju inte helt ovanligt med söndertorkade ventiltätningar samt kan ju ha kokkat och därav inte så mycket spänst i kolvringarna längre.
Så kan ju räka med nya ventiltätningar samt eventuelt nya ringar och horna, så slipper du olje röken om vi ny talar bara ekonomi i det hella.

Har du otur i det hella så var motorn inte så bra även för 4 år sen så det är hej och hå vändkanter i den. Men även nu finns ju relativt biliga kolvar och borning behöver inte bli super dyr. Förutsatt att du inte ska ladda på för mycket så dyrare grejer behövs.

Lycka till i din renovering, jobbigast blir nog att ta ur motorn sen är det enklare att meka och roligare :wink:

Mvh
MrV8
vet inte exakt vad den ger för effekt, men mer än regbeviset säger (123kw) är det iaf.. så vitt jag vet är motorn orginal förutom att grenrören är bytade, men säker är jag inte..

motorn går jämnt och fint förutom oljeröken, inga missljud alls! ( förutom från växellådan som ska renoveras om två veckor)

tanken på lustgas kom upp när det slog mig att det inte borde vara så mycket jobb när man ändå håller på och grejjar .. men det kanske det är?

försäljare påpekar ju gärna att det är enkelt, men dom vill ju samtidigt sälja till en så.. :)
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Keller »

2QIK4U skrev:Mitt råd är at bygga en 350 hk 350 av den motor Du har,,,,då lär Du Dig en hel del.Spar pengar och får en motor som är körbar, har bränsleekonomi och dessutom har en hel del hk när det behövs....På firman har vi en del modernare motorkombinationer som är framtagna via brömsning och Du kan genom byte av vissa små komponenter få upp till 420 hk från samma maskin OCH ha kvar körbarheten/bränsleekonomin...

när du säger "från samma maskin", menar du samma maskin som ligger i nu eller om jag skulle köpa ny maskin, typ den du tipsade om?

tack för ett i övrigt intressant inlägg..!
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Du kan peta upp i stort sett vilken maskin som helst till 400hk...
Det är bara frågan om hur mycket man är villig att lägga.
Fördelen med en ny crate motor, är ju att man iallafall kan vara ganska säker på att den inte är särskilt sliten.
Skulle jag lägga en massa pengar på nya ALU toppar etc, så skulle det kännas skönt att veta att även block och sånt är i bra skick?
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Keller »

låter ju vettit, men om man pratar om så mkt som 400hk, drar inte det med sig massa annat som förgasare och liknande?

hur är det med drivlina och liknande? är det samma oavsett motor, dvs håller bilen i övrigt för den ökade effekten?
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Är drivlinan frisk o fräsch så e 400Hk inga problem. Men visst,allt går ju att köra sönder om man verkligen vill.. :?
Kasta inte bäver i trähus.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Keller skrev:låter ju vettit, men om man pratar om så mkt som 400hk, drar inte det med sig massa annat som förgasare och liknande?

hur är det med drivlina och liknande? är det samma oavsett motor, dvs håller bilen i övrigt för den ökade effekten?
Nä, det är inga större problem som Peter skrev, Corvetten är ju dimensionerad för 400+.
Däremot kanske man ska syna bakaxel etc, 30 år tar ju ut sin rätt...

Förgasare och annat ingår ju i det Robban kallade "bygga på".
Vill du verkligen få ut allt ur motorn så brukar det underlätta med en Holley, men jag är inte speciellt hemma på sånt, det går säkert att få en Q-Jet att fungera, men de brukar vara lite trixigare att få till, en Holley är lite enklare att få till i mitt tycke...
Men det kanske finns andra som har andra erfarenheter?
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

KELLER: här har du ca: 400hk http://www.edelbrock.com/automotive/7101pp.html

Knappa in art.nr. här http://www.summitracing.com/ å gångra priset/$ med 13 så får du fram priset inkl. frakt moms mm. i/till Sverige + du har sakerna hemma på en vecka om du har tur :wink:
Senast redigerad av Stefan den mån jul 25, 2005 6:53, redigerad totalt 1 gånger.
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Jag menade den motor som Du nu har i bilen. Du bygger den till GARANTERAT 350 hk med den som utgångsobjekt för UNDER 20.000:- i vinter....
Om Du gör jobbet själv...ska Du sen upp till 420 kostar det lika mkt till
mvh R
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

och nu pratar vi BARA nya delar....begagnat skit har jag själv slutat hoppas på,för många många år sen,,,,det finns alltid en anledning till varför folk säljer sitt gamla junk....satsa på nytt!! Det tjänar Du på i längden...

var det inte nån här inne som handlade beggade oljefilter på Ebay?
mvh R
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
och nu pratar vi BARA nya delar....begagnat skit har jag själv slutat hoppas på,för många många år sen,,,,det finns alltid en anledning till varför folk säljer sitt gamla junk....satsa på nytt!! Det tjänar Du på i längden...

Vad säger karln?????? 8)
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Keller »

Stefan skrev:KELLER: här har du ca: 400hk http://www.edelbrock.com/automotive/7101pp.html

Knappa in art.nr. här http://www.summitracing.com/ å gångra priset/$ med 13 så får du fram priset inkl. frakt moms mm. i/till Sverige + du har sakerna hemma på en vecka om du har tur :wink:

Sub Total: $1,367.81

17784:-

det lockar ju, men iom att jag är byggnadsarbetare och inte bilmek så känns det lite nervöst att pilla med sånt här själv.. får sätta mig ner och räkna pengar så får vi se :roll:
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

frisk skrev:Vad säger karln?????? 8)
Han berättar att han har haft problem med beg. delar :wink: :wink: :wink:
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Keller skrev:Sub Total: $1,367.81 ...17784:-
det lockar ju, men iom att jag är byggnadsarbetare och inte bilmek så känns det lite nervöst att pilla med sånt här själv.. får sätta mig ner och räkna pengar så får vi se :roll:
Jag är en glad lekman ja med å håller på med mitt första bygge...finns ju så många som kan + har haft mycket användning av boken som de pratats om i denna tråd :wink:

Följ min projekt tråd här + regga dig gärna :wink:

http://www.vetteforum.org/showthread.php?t=302
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Keller skrev:
mrv8 skrev: Nu ska du inte vara så pesemistisk :D

Föresten hur mycket effekt
vet inte exakt vad den ger för effekt, men mer än regbeviset säger (123kw) är det iaf.. så vitt jag vet är motorn orginal förutom att grenrören är bytade, men säker är jag inte..

motorn går jämnt och fint förutom oljeröken, inga missljud alls! ( förutom från växellådan som ska renoveras om två veckor)

tanken på lustgas kom upp när det slog mig att det inte borde vara så mycket jobb när man ändå håller på och grejjar .. men det kanske det är?

försäljare påpekar ju gärna att det är enkelt, men dom vill ju samtidigt sälja till en så.. :)
Hej igen Keller!

Ursäkta mig fick i något svagt lägge för mig att du hade sixpack på motorn och då redan 300-400hk i den men nu förstår jag det var ju ett svar till sixpack :roll:

Har varit och rotat i V8 båtarna för mycket ett tag nu där ägarna vill ha så otroligt med effekt, så då fick jag för mig att vi pratta lustgas system med många många hästar extra på en redan rätt trimad motor som kommer att behöva gås igenom minitisiöst för att hålla för höga varvtal och rejält effektutag med balancering av allt byta bultar m.m m.m för att hålla ihop :wink: Det var det jag mena med att det kanske är lite mer jobb än man tänkt sig.

Men okej prattar vi 100hk till på en orginal motor då ska det ju inte vara så mycket jobb enligt tillverkarna. Ornet har ju provat ett sådant system om jag inte missförståt han kan nog tipsa om hur det fungera i praktiken.
Själv är jag ingen diggare av lustgas brukar sluta med ras för eller senare troligast betydligt tidigare än tänkt, när det blir stop i ett munstycke eller en kabel låssnar eller något så soppan försvinner och lustgasen är på.

Men vill du bara få bort röken skulle jag tipsa om byt ringar horna och nya ventiltätningar. Gillar du bra tomgång akta dig för 400hk och uppåt.
Gör som 2qik4u säger bygg en 300-350hk så har du en snäll och trevlig 350 motor som även rör sig en del och går att åka med mycket.

Var i dag och skruva på en 260 eller om det var 270hk 350marin motor med orginal kam typ rpm insug och holley 600 en sån motor går ju underbart stark och snäll som ett lamm på tomgång utan en vibration.
Är du inte ute effter otroligt med effekt så bygg något i den stillen.
Den motorn sitter i en Beretta 23fot och gör strax över 55mph. lagom man blir inte ruinerad när man åker heller.

Men allt är personligt vad man gillar så välj själv.

Önskar dig all lycka till på vägen med byggandet!

Mvh
MrV8
Bosse
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bosse »

Jag går också som du Keller och funderar på att öka på effekten. Jobbar med skog och är ingen bilmekaniker.
Mitt utgångsläge är 72:a innehållande en smogmotor med mussetoppar, 300 hästars cam och en Holley 650. Dock inga headers. Utvecklar ca 250 hk. Motorn går otroligt bra, jämn och fin gång och aldrig någon misständning, så igentligen är det dumt att göra något.
MEN mer mos lockar.

Har pratat med en kille på Hansen Racing i Växjö. Han ger samma råd som 2QIK4U att stanna vid ca 350 hk. Men ett råd jag fick som var ett förtäckt måste var att gradera upp turbinen i växellådan. För att kunna utnyttja effekten måste jag ha en högre stallspeed. I synnerhet om jag skall upp till ca 400 hk. Headders fattar jag själv att det måste till.

Några frågor??
Undrar om man måste byta motorhuven om man går upp till ca 400 hk? Vill helst inte göra det.
Vad tror ni om att lägga i en stroker 383-a kartongmotor? Egenskaper?

För övrigt: Tack för allt ni lär ut på forumet.

Mvh Bosse
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Bosse...Du kan ha kvar org. huven,,,,fast alla Corvetter mår bra av kall luft till förgasaren....

vad gäller 383....why bother?? räcker 350 hk bra för Dig finns ingen anledning att lägga ut de extra 70.000:- som en BRA sån kostar...de största nackdelarna är att Du får ett avsevärrt ökat slitage på cylinderväggarna och är tvungen att renovera tidigare,,,,
Akta Dig för snik-strokerkit,,,det är förnedrande att lägga vevaxeln på backen.....

350 har väldigt bra propotioner och ger både körbarhet , ekonomi och mos vid pådrag...bara man sätter ihop med rätt delar...
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Keller »

nu har det hänt..!

http://www.edelbrock.com/automotive/7101pp.html

hela kalaset är beställt :D :D :D

har monterat 330m2 väggplåt åt grannen (som råkar ha en firma som importerar mustangdelar) och han har i genäld gett mig ett pris på detta jag inte kunde motstå..
samtidigt har tjejens syster och hennes sambo (som råkar vara bilmek) köpt ett hus som dom behöver hjälp att fixa iordning.. så i utbyte mot mina tjänster så fixar han min motor :)

så det blir la till å beställa nya kolvar när man ändå håller på..
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Oj Grattis! Nu får man se upp i backspegeln snart då hehe
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

var det inte nån här inne som handlade beggade oljefilter på Ebay?
Det var inte jag!
Oljefiltret köpte jag på Micro.

Däremot nästan allt annat har jag köpt "beggat" på Ebay.
Det mesta går att hitta där till en tredjedel av priset här hemma sedan tillkommer ju frakten, har klarat mig utan moms och tull på allt utom min nya tank som blev dyr.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Keller skrev:nu har det hänt..!

http://www.edelbrock.com/automotive/7101pp.html

hela kalaset är beställt :D :D :D

har monterat 330m2 väggplåt åt grannen (som råkar ha en firma som importerar mustangdelar) och han har i genäld gett mig ett pris på detta jag inte kunde motstå..
samtidigt har tjejens syster och hennes sambo (som råkar vara bilmek) köpt ett hus som dom behöver hjälp att fixa iordning.. så i utbyte mot mina tjänster så fixar han min motor :)

så det blir la till å beställa nya kolvar när man ändå håller på..
Gratulerar :D

Hoppas motorn blir som du tänkt dig när den är klar!

Alltid kul när man kan byta tjänster med varan ochså som betalning, som båda brukar tjäna på i slutänden också :D

Din tjejs systers sambo måste väll nästan se det som en ära och nöje att han får trima din motor i utbyte :D Sånt är ju bara kul att göra :D

Lycka till med bygget!

Mvh
MrV8

Ps Medella när det är klart och berätta hur den blev i praktiken men det kittet.
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Keller »

mrv8 skrev:
Keller skrev: Din tjejs systers sambo måste väll nästan se det som en ära och nöje att han får trima din motor i utbyte :D Sånt är ju bara kul att göra :D
jo han har inte precis övertalat mig att låta bli :) hans farsa har tydligen skruvat isär en hel del v8or under sin livstid så han ville också bara med.. :)
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Tycker det var ett klokt val.
Räknar med att få höra hur det går och vilka kolvar du tar.
Om vi här på forumet "tjötar" på dig så kanske du bromsar motorn. Är ju ett gyllene tillfälle att få en kontrollsiffra på Edelbrocks siffror, samt att du har möjligheten att optimera den.
Förresten, nu när du börjar lätta plånboken så rullar det väl på med ett nytt tändsystem också :wink:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Skriv svar