Keller skrev:mrv8 skrev:
Nu ska du inte vara så pesemistisk
Det är ett kul jobb du har ordnat till dig i vinter
Problemet är bara var man ska lägga nivån, man blir alltid frestad på allt roligt när man börjar med sådana jobb.
Vill du bara få bort olje röken och annars är nöjd = troligen inte så mycket jobb behövs. Mer effekt, lustgas = mycket jobb.
Föresten hur mycket effekt
vet inte exakt vad den ger för effekt, men mer än regbeviset säger (123kw) är det iaf.. så vitt jag vet är motorn orginal förutom att grenrören är bytade, men säker är jag inte..
motorn går jämnt och fint förutom oljeröken, inga missljud alls! ( förutom från växellådan som ska renoveras om två veckor)
tanken på lustgas kom upp när det slog mig att det inte borde vara så mycket jobb när man ändå håller på och grejjar .. men det kanske det är?
försäljare påpekar ju gärna att det är enkelt, men dom vill ju samtidigt sälja till en så..

Hej igen Keller!
Ursäkta mig fick i något svagt lägge för mig att du hade sixpack på motorn och då redan 300-400hk i den men nu förstår jag det var ju ett svar till sixpack
Har varit och rotat i V8 båtarna för mycket ett tag nu där ägarna vill ha så otroligt med effekt, så då fick jag för mig att vi pratta lustgas system med många många hästar extra på en redan rätt trimad motor som kommer att behöva gås igenom minitisiöst för att hålla för höga varvtal och rejält effektutag med balancering av allt byta bultar m.m m.m för att hålla ihop

Det var det jag mena med att det kanske är lite mer jobb än man tänkt sig.
Men okej prattar vi 100hk till på en orginal motor då ska det ju inte vara så mycket jobb enligt tillverkarna. Ornet har ju provat ett sådant system om jag inte missförståt han kan nog tipsa om hur det fungera i praktiken.
Själv är jag ingen diggare av lustgas brukar sluta med ras för eller senare troligast betydligt tidigare än tänkt, när det blir stop i ett munstycke eller en kabel låssnar eller något så soppan försvinner och lustgasen är på.
Men vill du bara få bort röken skulle jag tipsa om byt ringar horna och nya ventiltätningar. Gillar du bra tomgång akta dig för 400hk och uppåt.
Gör som 2qik4u säger bygg en 300-350hk så har du en snäll och trevlig 350 motor som även rör sig en del och går att åka med mycket.
Var i dag och skruva på en 260 eller om det var 270hk 350marin motor med orginal kam typ rpm insug och holley 600 en sån motor går ju underbart stark och snäll som ett lamm på tomgång utan en vibration.
Är du inte ute effter otroligt med effekt så bygg något i den stillen.
Den motorn sitter i en Beretta 23fot och gör strax över 55mph. lagom man blir inte ruinerad när man åker heller.
Men allt är personligt vad man gillar så välj själv.
Önskar dig all lycka till på vägen med byggandet!
Mvh
MrV8