stötfångare -74

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
niklas
Nykomling
Nykomling

stötfångare -74

Inlägg av niklas »

har sprikor i plasten på min bakre stötfångare(mjuk plast) undrar om någon har lagat någon sån förut i så fall hur och med vad
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Ja, jag har lagat min tidigare kofångare, men till slut gav den upp, så nu har jag en ny,men.....det finns speciellt medel/lim för detta. Det kan köpas på firmor som säljer billacker och liknande utrustning. Det är ett tvåkomponents lim/medel.

Jag skar ut som en v-form (precis som vid fogberedning vid vanlig svetsning!) i sprickan och fyllde sedan i med limmet.

Mvh, Björn

PS Tyvärr är limmet/medlet dyrt...om jag kommer ihåg rätt!
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Jag skulle rekommendera vanligt glasfberspackel för att laga sprickor mm. Det är lättare att arbeta med då limmet som björn nämner först och främst är till för att limma ihop glasfiber mot varandra, detta används är man byter skärmar mm.

Jag har skarvat och spacklat hela min front med vanligt glasfiberspackel. Man ska dock tänka på att det sjunker lite i ugn om man lackar om så man ska bara lägga en sniklack första året.

Bor du i sthlm så kan du få hjälp med lagningen, bara att säga till.

/Tommy
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Nej, limmet jag pratar om har inget med limning av glasfiber att göra. Det är ett lim/medel specifikt för reparation av mjuka kofångare, och då inte bara till Corvetter utan även till många moderna bilar.

Å andra sidan kanske glasfiberspackel funkar lika bra, det har jag själv aldrig prövat.

Mvh, Björn
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Björn Leidelöf skrev:Nej, limmet jag pratar om har inget med limning av glasfiber att göra. Det är ett lim/medel specifikt för reparation av mjuka kofångare, och då inte bara till Corvetter utan även till många moderna bilar.
Mvh, Björn
Ok, då missuppfattade jag dig. Jag har däremot aldrig provat det limmet så det kanske är bättre.

/Tommy
niklas
Nykomling
Nykomling

Inlägg av niklas »

tack för det kommer du ihåg vad limmet heter
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Det heter 3M 05900 F.P.R.M. (Flexible Parts Repair Material)

Enligt kartongen kan 3M Svenska AB nås på 08-922100

Björn
plig99
Nykomling
Nykomling

Inlägg av plig99 »

68 Convertible
Under restaurering
Skriv svar