Svängdämpare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Sightveiler
Rookie
Rookie

Svängdämpare

Inlägg av Sightveiler »

Någon som har en svängdämpare från LT1 corvette 92.. eller som passar på den?

Behöver en till på fredag...

Min Ati är på väg men hinner inte komma före helgen :(

/Andreas
Sightveiler
Rookie
Rookie

Inlägg av Sightveiler »

BTW den hann komma.
Corvette 92
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Corvette 92 »

Kan du hur märkningen ska stå på remskivan och hubben som sitter på vevaxeln?
Hur tar du av och återmonterar dessa? Något bra tips? Jag har en avdragare till hubben men man måste ju ha en stång ochså för att den ska ha något att pressa mot, eller?

MVH
Kenneth
Sightveiler
Rookie
Rookie

Inlägg av Sightveiler »

Tjenare.

Svängdämparn passar bara på ett sätt mot hubben, hålen har inte samma cc. Så där är de inga problem, men jag brukar göra ett sträck med en vit penna så man slipper hålla på att snurra runt o.s.v är ju rätt trång där fram :)

Jag sätter motorn så 1:ans cylinder är i topp, de ser man lättast på vipparmarna, när 1:an är i topp så ska 6:ans vipparmar vippa, det spelar ingen roll vilka av dom som vippar, eftersom veven snurrar ju 2 varv för att göra en 4 takt. Så hubben kommer samma oavsett.

Men är ju rätt viktigt att få den rätt så du kan justera ventilerna.

Jag gjorde en egen avdragare för den jag hade gick inte dit, och stången där måste du ha för att som du skriver pressa mot något. Har inga mått i skallen på hur lång stången ska vara.

Hmm, några direkta tips vet jag inte. Se bara till att inte bultarna som håller i avdragaren är för långa så dom tar i fördelaren.

Sen så gjode jag stången som en kona mot bulten på avdragern, och på avdragare borrade jag en grop, så den inte glider av eller hamnar snett mot avdragaren.

Detta är för en orginal. ATI dämparen har ett krysskils spår, så den går inte att sätta fel.

Har dock aldrig haft lös ATI, och för att få dit den så var jag tvungen att lyfta på motorn lite samt ta lossa på styrväxeln och föra den åt sidan.

Så ska jag lös med den så lyfter jag nog ur motorn :)

/Andreas
Corvette 92
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Corvette 92 »

Jag fick bort hubben med avdragaren som jag har köpt. Men jag märkte inte hubben mot vevaxeln och det var frågan. Om cyl 1 står i övre dödlöge ska då hubben peka på något visst för att dämparen ska hamna rätt? Hur är de balancerade inbördes?

MVH
Kenneth
Skriv svar