Projekt mera pulver 2007!

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Projekt mera pulver 2007!

Inlägg av gbak »

Nu är det dax att börja planera inför vinterns mekande.

Idag startade jag mitt "nya" projekt som är tänkt att bli en 383:a (utan lustgas) och där planen är att hamna på ca 450 hk "riktiga" hk.

Idag så har jag gissningsvis ca 350 hk, jag tror inte att det är mer då jag inte har trimmat in det sista på förgasaren och tändningen.

Som de flesta av er redan vet så har jag en skapligt vass 327:a under huven.
Bottendelen är borrad 030 och det sitter troligen forged flattop 9,5:1 kolvar och blästrade orginal stakar, förstärkta med Pioneer bultar. Veven är troligen orginal. Det gamla shortblocket kommer jag så småningom att sälja av.

Planen är att behålla i stort sett allt ovan blocket eftersom det är nästan nya delar som är inköpta för att kunna matcha en kommande uppgradering.

Som sagt så idag började jag uppgraderingen med att byta mina gamla fjösiga slutdämpare till de 3" Appledämpare som jag köpte av bogo.

Blev tvungen att svetsa dit en adapter mellan mina 2,5" rör och dämparen.
Alla kan nog snabbt konstatera att någon svetsare är jag inte och kommer nog aldrig heller att bli.
Bild

Nya/gamla dämparen:
Bild
Efter provkörning så kunde jag snabbt konstatera att jag borde krävt att få med hörselskydd av bogo.
Öronen krullade sig redan vid uppstarten.
Hela bilen är nu en jättelik resonans låda.
Lösningen är att sätta på ett kort slutrör på dämparen så att avgaserna mynnar ut bakom bilen istället för som nu en liten bit under bilen.
Det kommer nog att göra susen.

forts. följer.........
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

trevligt projekt är något jag skulle vilja göra också!
en 383 vore skojig å ha 8)
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Ska bli kul att följa hur projektet fortskrider under vintern :lol:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Inlägg av bogo »

det är manligt med tinnitus... :D Skämt åsido-jag tror att ett riktigt slutrör sänker ljudnivån till uthärdlig nivå. Jag hade viss resonans men kanske inte lika mkt som du fick. Jag utgick dock från original gummiupphängning som jag modifierade vilket kan förklara skillnaden.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har gummiuphängning från SAAB men jag blir döv ändå.
Men nu får de hänga på resten av säsongen, för det är ju snart racing och då gäller det att inte ha för högt mottryck! :lol:

Jag tejpade fast mina gamla 2" slutrör från Biltema för att testa, och det blev en markant bullersänkning inne i kupen.
Kan jag bara hitta en 90 graders krök och fimpa den mitt på så tror jag att det blir bra.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Dom va ju bara för "Mycket trimmade" motorer!!!! :lol:

Jag har ett litet kors i slutröret som "slår sönder" utblåset, vilket ska sänka ljudnivån ;)
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Funkar korset, Frisk?
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har du nån bild på hur korset är utformat?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Ett vanligt kryss (X) av svetstråd funkar bra.
Kasta inte bäver i trähus.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

jo, men funkar det då?
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Lägger in en bild ikväll :wink:
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Med ljud då´ra. Före och efter :wink:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

det satt ju på från början så jag kan bara jämnföra med bara headers. Så om det funkar får ni fråga nån annan eller testa själva :wink:

Bild
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Dom va ju bara för "Mycket trimmade" motorer!!!!
Just det, och din motor är otrimmad medans min lilleputt är ganska (mycket) trimmad.


Idag så var jag iväg till Micro och inhandlade 1 st 3" rörböj, som sedan kapades mittpå.
I änden mot dämparen så svetsade jag i dubbla små kors. (Dubbelt så tyst :? )
Slutrören är nu riktade lite snett ner mot backen.
Ska ladda upp foto så fort jag har laddat batterierna till min kamera.

Dax för provkörning:
Nästan allt bullret försvann nu låter de bara lite mer än mina gamla fjösdämpare. :D :D :D

Fast jag är osäker på om korsen hjälpte nåt, tycker det låter som lite hokus pokus det där :roll:

Fast å andra sidan så kanske det ligger nåt i det att korsen slår sönder ljudvågorna.
Det kanske blir lite som i flygplan med aktiv bullerdämpning.
Dvs man sänder ut en likadan ljudvåg som den man vill släcka ut, när vågorna möts så blir det tyst.
Senast redigerad av gbak den mån sep 04, 2006 22:40, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Är det bara rundstav eller är det ett djup på korset (plattjärn) :?:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ingendera, det var två tunna ringar kapade från resterna av 3" röret.
Sedan klämde jag in två ringar i varje rör ände och punktade faste dem.

Antog att fler kors borde slå sönder ljudet ännu mer, kanske har jag rätt kanske fel, mycket bättre blev det iallafall.

(Korsen vänds in emot dämparen.)
Bild

När får vi se bröllops kortet Ornet?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Verkar som rena trolleriet, kan inte ingenjör JAKE förklara för oss hur det där fungerar. :?


8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Mr.frisk

Inlägg av Mr.frisk »

Bara rundkors på min.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Efter dämparbytet så har jag nu gjort en 402m repa med G-tech'en.
Min tid sänktes med blygsamma 0,05 sek till 13,69 och sluthastigheten ökade med 3km/h till 178 km/h.
Jag höll igen litegrann, så jag borde kunna sänka tiden en smula till.

Inte så mycket men åt rätt håll iallafall.
Senast redigerad av gbak den ons sep 06, 2006 23:19, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Går bättre o bättre :D
Kasta inte bäver i trähus.
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Kan ju bero på luftryck och temp också som gtech inte tar hänsyn till. :)
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har ca 2 kg i däcken!
Tror du att det går fortare om jag pumpar i 3 kg så jag får mindre anläggningsyta mot marken och ett mera kilformat däck vilket borde minska luftmotståndet ytterligare?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

gbak skrev:Har ca 2 kg i däcken!
Tror du att det går fortare om jag pumpar i 3 kg så jag får mindre anläggningsyta mot marken och ett mera kilformat däck vilket borde minska luftmotståndet ytterligare?
Sandberg menar nog atmosfärstrycket. 2 kg i däcken? Är inte det mkt om du skall få ned hästarna i backen?


MN
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Du ska nog hellre sänka trycket i däcken för att få bättre fäste i starten!
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jag brukar ha max 1kilo i mina gatslicks när det e race :wink:
Då funkar det bäst på min iaf.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Fast jag är osäker på om korsen hjälpte nåt, tycker det låter som lite hokus pokus det där

Fast å andra sidan så kanske det ligger nåt i det att korsen slår sönder ljudvågorna.
Det kanske blir lite som i flygplan med aktiv bullerdämpning.
Dvs man sänder ut en likadan ljudvåg som den man vill släcka ut, när vågorna möts så blir det tyst
Jag tror inte man märker så stor skillnad förens man kommer upp i varv. Kan vara så att med en decibelmätare så märker man skillnad men ej med vanliga öron?? Men kanske e det vad som behövs för att klara bullertestet på besiktningen?? :roll:
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Det jag syftade på var som sagt atmosfärstryck och utetemperatur, och vid så små skilnader som 0,05 sek så tror jag att det är svårt att dra några slutsatser om det har gett någon effektökning.

Man får nog göra flera test för att få tillförlitlig statestik.

Det är ju dock många saker som kan påverka.
När jag bromsade min bil på rullande landsväg så kompenserade dom för atmosfärstryck samt temperatur på luften jämfört med normvärden 0 grader C och jag tror det är 1013 mbar och detta gav en korektion på 8% på effektberäkningen vilket är ganska mycket, således drar jag slutsattsen att detta även bör påverka tiden på 400 meter. 5 hundradelar på 13,5 sek är ju mindre än 0,4 %.

Förövrigt tror jag också att det nog snarare lönar sig att reducera luftrycket bak men det beror nog på däckets utfomning och anliggning för att få bästa grepp.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Här är grundbulten till 383:an.
Svempas gamla 350 block.
Tyvärr så är det "bara" ett tvåbultat men det brukar ju gå att ta ut ca 500 hkr ur sådana också :)
Den uppmärksamme granskaren ser att det är ett 010 block.
010 blocket har högre nickelhalt, vilket betyder att loppen inte slits ner lika fort som på "vanliga" block.
Om det nu spelar någon större roll när man bara kör 200-300 mil/år.

Bild

Jag har börjat att höra mig för lite angående motorrenoverare.
Hittills har jag snackat med Tommy Flitt, Hasse Ramsten på Birka Motorrenoveringar samt SPM Motor i Skultuna.
Är det någon som har erfarenhet eller känner till Birka Hasse?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Hur får man bort de 3 små pluggarna som sitter bakom kamdrivningen på blocket?
(Se bilden ovan)
Slår man in dem i blocket eller borrar jag bort dem?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Gbak.
Jag brukar ta bort "motsvarande" pluggar på andra sidan av blocket och sedan slår jag ut dessa pluggar bakifrån.
Jag har även sett någon som har slagit ett litet hål i pluggen och sedan skruvat in en fransk träskruv och sedan slagit/vickat ut den.

Bästa Corvettehälsningar

Svemp@
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Skriv svar