Idag startade jag mitt "nya" projekt som är tänkt att bli en 383:a (utan lustgas) och där planen är att hamna på ca 450 hk "riktiga" hk.
Idag så har jag gissningsvis ca 350 hk, jag tror inte att det är mer då jag inte har trimmat in det sista på förgasaren och tändningen.
Som de flesta av er redan vet så har jag en skapligt vass 327:a under huven.
Bottendelen är borrad 030 och det sitter troligen forged flattop 9,5:1 kolvar och blästrade orginal stakar, förstärkta med Pioneer bultar. Veven är troligen orginal. Det gamla shortblocket kommer jag så småningom att sälja av.
Planen är att behålla i stort sett allt ovan blocket eftersom det är nästan nya delar som är inköpta för att kunna matcha en kommande uppgradering.
Som sagt så idag började jag uppgraderingen med att byta mina gamla fjösiga slutdämpare till de 3" Appledämpare som jag köpte av bogo.
Blev tvungen att svetsa dit en adapter mellan mina 2,5" rör och dämparen.
Alla kan nog snabbt konstatera att någon svetsare är jag inte och kommer nog aldrig heller att bli.

Nya/gamla dämparen:

Efter provkörning så kunde jag snabbt konstatera att jag borde krävt att få med hörselskydd av bogo.
Öronen krullade sig redan vid uppstarten.
Hela bilen är nu en jättelik resonans låda.
Lösningen är att sätta på ett kort slutrör på dämparen så att avgaserna mynnar ut bakom bilen istället för som nu en liten bit under bilen.
Det kommer nog att göra susen.
forts. följer.........