[quote="Jake"][quote="mikael nilsson"]Nu börjar det bli många bud !, vilket är kul, då får man nånting att fundera över
Bra med mycket info. Sedan är det bara att förstå vilka av dem som är bra för dig.
Din kombination ger flera bra valmöjligheter, men det är egentligen inte svårt att göra att förgasarval för din ganska vanliga kombination.
Jag vill helst kunna ge fullt närsomhelst oberoende av varvtal med en gatbil och vill inte heller att det ska kosta prestanda vid höga varvtal, samtidigt som bränsleförbruklningen är, i ditt fall, omkring 1,1 till 1,4 L/mil vid lugn körning.
Själv väljer jag alltid vacumförgasare i första hand där det är möjligt, med andra ord där kamaxelvalet/insugsvacumnivån så medger. Skälet till det är att gassvaret/responsen är väsentligt mycket bättre på lägre varvtal, kanske upp till 1800 i ditt fall. Det finns något som kallas 'Minimum Wide Open Throttle RPM' och detta är det minsta varvtal som du kan ge full gas utan att motorn storknar för dig. Det är ju så att om du tvingar upp alla portarna, som i en dubbelpumpare, vid lägre varvtal så kommer flödeshastigheten i luftflödet genom förgasaren att minska såpass att den inte räcker för att dra med bensin ur spridarna, vilket leder till värdelöst gassavar.
Det är enklare för en förgasare att blanda luft med soppa då spjällen är lite mer öppna och detta klarar båda förgasartyperna enkelt, med den skillnaden att man kan behöva minska på fjädertrycket i vacumklockan för sekundären så att motorn ger bäst kraft, precis utan att storkna. Dt enklaste är att köpa ett fjäderkit och sedan montera den lättaste fjädern, provköra och byta till nästa hårdare fjäder om den storknar någonstans på lågt till mellanregistervarvtal. Om du inte får till någon storkning alls me lättaste fjädern så är förgasaren troligen för liten. När du väl gjort denna justering så skiljer prestande inte från en dubbelpumpare i motsvarande prisklass, men nu med bättre egenskaper i praktiken.
Jag har provat ut detta på strippen och med egna åtgärder på en Holley 750 vacum (chokehus bort mm) och sedan byte till en Stage 3 preppad 850 dp (kalibrerat flöde 994) så fick jag bara några hundradelar bättre tid och slutfart (11.54/198,5). Förväntningarna av den förgasarinvesteringen blev en besvikelse kan jag säga. Motorn var en uppiggad CSB 400.
Kort sagt kan mitt budskap vara att är man inte snabbare än 12 sek med en medeltung bil så är en väl inställd vacumförgasare att föredra för gatbruk och Street/Strip. Detta har även de stora fabrikerna kommit fram till innan de valde förgasartyp till sina prestandamotorer (menar här inte de mer exotiska racetypmotorerna).
Storleken som passar bäst är en 750 vacum, eftersom ett tvåplansinsug svarar bra på en större förgasare då varje cylinder egentligen bara ser halva förgasaren. Har själv en 365Hp 327" -65 med 600 vacum orginal och där blir det en klar förbättring bara med byte till en vanlig Holley 3310.
Bosse