Holley 650 eller 750 ?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
mikael nilsson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jul 21, 2004 22:05

Holley 650 eller 750 ?

Inlägg av mikael nilsson »

Hej allt corvettefolk !! :)

Har förgasarproblem på vetten min och ska investera
i en ny en, men kunskapen min när det gäller
gasare är inge vidare, så jag är i behov av lite goda råd !!!

Valet står mellan holley 650 dp och 750 dp. Vissa påstår
att 650 kanske kan räcka, medan 750 kan bli i värsta laget
- själv har jag ingen aning.

Motorn/bilen är en - 69 350 cui, block kolvar å vevstakar
är original, kam insug (hi rise) och toppar (portade å planade) är Edelbrock Rpm, rullvippor, hookerheaders,
MSD 6AL tändning, och bakom det en fyrpetad manuell låda.

Alla råd å synpunkter mottages varmt :)

/micke
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Tja eftersom du har en RPM överdel så kanske du kunde kika på vad edelbrock rekomenderar för storlek.

lite spontant utan att ha räknat så säger jag 750 med manuellt sekundärspjäll.

sök på Grimserud på forumet så kan du läsa hans uttalade, som väl får ses som ett av de sakligaste inläggen på detta forum :wink:
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

750!
Med de delar du redan har så blir en 750 bra.
Väljer du sedan att trimma mer så är en 750 bättre att bygga vidare på.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
mikael nilsson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jul 21, 2004 22:05

Inlägg av mikael nilsson »

Det låter ju vettigt !

Köpte nämligen, på inrådan, en begagnad edelbrock 750 tidigare och satte dit den, men bilen gick som ett arsle. Visade sig dock sen att den
förgasaren var helt slut ! Så då började man snegla på holley istället :cry:

Så man kanske skulle satsa på en flong ny edelbrock 750 !! och göra ett nytt försök.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Även om du köper en "flong" ny Holley så är risken stor att din bil går som ett arsle.
Du måste justera in flottörnivåen, tomgång, primär/sekundär munstycken och acc pumpmunstycken/kamnockar.

Köper du en ny så är den bestyckad så att du kommer att kunna köra, men det finns mycket att hämta hem genom att justera in den så den blir anpassad till just din motor.

Hur man går tillväga finns beskrivet på många ställen, sök ute på nätet så hittar du mer info.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Den här är rätt OK

http://www.bob2000.com/carb.htm
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
mikael nilsson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jul 21, 2004 22:05

Inlägg av mikael nilsson »

Har bestämt mig nu !!

Blir en ny Edelbrock 750 med manuellt sekundärspjäll.
Ser att dom finns på summitracing för 254,95 $ (artikelnr 1407),
får väl ställa min gamla edelbrock 750 på hyllan som prydnad :?

Ska beställa ett edelbrock lustgaskit också när jag ändå håller på :twisted:
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

Jag tycker du ska hålla dig till vakumstyrd 750 , tanke på att du
inte kör så mycket trimmat. Med din motor volym så är nog 650
bättre allternativ.
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

Gå in Clubbens sida. ( Corvette fakta - Tekniska artiklar- Att välja Förgasare) Björn Leidelöf
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Chrippe skrev:Jag tycker du ska hålla dig till vakumstyrd 750 , tanke på att du
inte kör så mycket trimmat. Med din motor volym så är nog 650
bättre allternativ.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... g&start=15
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
mikael nilsson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jul 21, 2004 22:05

Inlägg av mikael nilsson »

Nu börjar det bli många bud !, vilket är kul, då får man nånting att fundera över :)

Efter att ha läst Lars Grimserud artikel och det faktum
att jag ska ut med vetten på strippen i sommar
känns en 750 med manuellt sk.spjäll lockande !

Att jag sen har lättat vetten ganska mycket och har manuell låda,
talar ju också för att man kan satsa på en större gasare,
enligt Björn Leidelöfs artikel.

Men ska man räkna krasst på motorvolymen så är det ju en 650 man ska ha.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Álla vill väl ha en Demon-förgasare?? :roll:
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

frisk skrev:Álla vill väl ha en Demon-förgasare?? :roll:
Yepp :!:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

ornet skrev:
frisk skrev:Álla vill väl ha en Demon-förgasare?? :roll:
Yepp :!:
Hepp :!:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

mikael nilsson skrev:Nu börjar det bli många bud !, vilket är kul, då får man nånting att fundera över :)

Efter att ha läst Lars Grimserud artikel och det faktum
att jag ska ut med vetten på strippen i sommar
känns en 750 med manuellt sk.spjäll lockande !

Att jag sen har lättat vetten ganska mycket och har manuell låda,
talar ju också för att man kan satsa på en större gasare,
enligt Björn Leidelöfs artikel.

Men ska man räkna krasst på motorvolymen så är det ju en 650 man ska ha.
en 750 med manuellt sekundärspjäll blir du säkert nöjd
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

hade valt en road demon 625dp vac. el. möjlig. speed 625dp mec.
, bänkkörning med denna på en strokad 350(383) samt rullvipp/kam vs holley 750 fanns ingen effekt diff alls. samt att det gick riktigt bra.
Bosse Runefelt
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön nov 28, 2004 20:24
Ort: Bromma

Inlägg av Bosse Runefelt »

[quote="Jake"][quote="mikael nilsson"]Nu börjar det bli många bud !, vilket är kul, då får man nånting att fundera över :)

Bra med mycket info. Sedan är det bara att förstå vilka av dem som är bra för dig.
Din kombination ger flera bra valmöjligheter, men det är egentligen inte svårt att göra att förgasarval för din ganska vanliga kombination.
Jag vill helst kunna ge fullt närsomhelst oberoende av varvtal med en gatbil och vill inte heller att det ska kosta prestanda vid höga varvtal, samtidigt som bränsleförbruklningen är, i ditt fall, omkring 1,1 till 1,4 L/mil vid lugn körning.
Själv väljer jag alltid vacumförgasare i första hand där det är möjligt, med andra ord där kamaxelvalet/insugsvacumnivån så medger. Skälet till det är att gassvaret/responsen är väsentligt mycket bättre på lägre varvtal, kanske upp till 1800 i ditt fall. Det finns något som kallas 'Minimum Wide Open Throttle RPM' och detta är det minsta varvtal som du kan ge full gas utan att motorn storknar för dig. Det är ju så att om du tvingar upp alla portarna, som i en dubbelpumpare, vid lägre varvtal så kommer flödeshastigheten i luftflödet genom förgasaren att minska såpass att den inte räcker för att dra med bensin ur spridarna, vilket leder till värdelöst gassavar.
Det är enklare för en förgasare att blanda luft med soppa då spjällen är lite mer öppna och detta klarar båda förgasartyperna enkelt, med den skillnaden att man kan behöva minska på fjädertrycket i vacumklockan för sekundären så att motorn ger bäst kraft, precis utan att storkna. Dt enklaste är att köpa ett fjäderkit och sedan montera den lättaste fjädern, provköra och byta till nästa hårdare fjäder om den storknar någonstans på lågt till mellanregistervarvtal. Om du inte får till någon storkning alls me lättaste fjädern så är förgasaren troligen för liten. När du väl gjort denna justering så skiljer prestande inte från en dubbelpumpare i motsvarande prisklass, men nu med bättre egenskaper i praktiken.
Jag har provat ut detta på strippen och med egna åtgärder på en Holley 750 vacum (chokehus bort mm) och sedan byte till en Stage 3 preppad 850 dp (kalibrerat flöde 994) så fick jag bara några hundradelar bättre tid och slutfart (11.54/198,5). Förväntningarna av den förgasarinvesteringen blev en besvikelse kan jag säga. Motorn var en uppiggad CSB 400.

Kort sagt kan mitt budskap vara att är man inte snabbare än 12 sek med en medeltung bil så är en väl inställd vacumförgasare att föredra för gatbruk och Street/Strip. Detta har även de stora fabrikerna kommit fram till innan de valde förgasartyp till sina prestandamotorer (menar här inte de mer exotiska racetypmotorerna).

Storleken som passar bäst är en 750 vacum, eftersom ett tvåplansinsug svarar bra på en större förgasare då varje cylinder egentligen bara ser halva förgasaren. Har själv en 365Hp 327" -65 med 600 vacum orginal och där blir det en klar förbättring bara med byte till en vanlig Holley 3310.

Bosse
CCS Medlem 111
mikael nilsson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jul 21, 2004 22:05

Inlägg av mikael nilsson »

Det lutar faktiskt åt en edelbrock 750 vacum :) . Fick tag på en kille på nitroz som hade en beställning av förgasare på väg hem nästa vecka. Och han hade bara vacumgasare att välja på.

Så det var väldigt kul att läsa igenom ditt inlägg angående vacum kontra manuella gasare ! Vacumgasaren kanske inte är så tokig ändå på min bil :)
Skriv svar