Headers

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Headers

Inlägg av Sandberg »

Hej har monterat headers (Hedman) på min 427. Det var ju lite trångt och justeringar (stukning) fick göras på 3 ställen enligt bilder nedan.

Jag har nu ca 5 mm frigång mellan styrsnäckan och ena röret på vänstersidan och ca 5 mm mellan ramen och ena röret på högersidan.
Vad tror ni räcker detta eller komer det att ta i när motorn rör på sig?

Bild
Bild
Bild
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Inlägg av BB »

Jag fick också stuka till mina hedman headers och har ca 5mm mellan snäckan och röret och det räckte till, men jag behövde bara stuka till den sidan.
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Ja de ser lite tajt ut men det är väl bara att prova :lol:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

i övrigt har probs med att headers ligger 5 mm. nära ventilkoporna, har inte kört motorn än, men blir detta ett problem?
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Så här vart det på Gtech före och efter byte till headers, effektökning ca 25 HK (10 %) på bakhjulen :lol: :lol:

Bild
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Jaha så pass i alla fall :wink:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Ja man får vara glad för det lilla :lol:
Jag tycker det är lite kul att kunna jämföra när man gör nån justering.
Kul leksak den där :wink:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Ja det e väl så att ju mer hästar man har från början..innan så att säga
ju större blir ju effekten av hedders..men trodde ju inte att det skulle så pass mycke :lol:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Det är ju klart mätbart och två runder före och efter, sedan så blev det inte så stor skillnad på tiden på 400 meter då det spinner mycket mer nu :(
Dax för bättre däck :roll:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
lsjolund
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: mån aug 15, 2005 16:18
Ort: Flen
Kontakt:

Inlägg av lsjolund »

Även jag håller på och byter headers. Jo, nog är det trångt allt. Men det var ännu trängre med de gamla. Men de var säkert inte till en Corvette. För de släpade mer eller mindre i backen hela tiden. Ser ut att bli mycket bättre nu.
Så här långt har det gått ganska bra. Nu är det bara att koppla ihop med avgassystemet kvar. Det är väl nu det blir besvärligt :wink:
adde2k3
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: mån maj 15, 2006 19:25

Inlägg av adde2k3 »

väger corvetten 1849kg??
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

adde2k3 skrev:väger corvetten 1849kg??
Tror det står olika i allas papper verkar det som iaf haha
Min väger enligt pappret 1740kg. :wink:
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Min har jag vägt in. 1540 orginalkilo
På pappret står det 1720kg
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Mina 1849 är ingen vetenskap kommer inte ihåg men tror jag utgick från skattevikt och la på för förare och soppa eller något. har inte vägt bilen.

Det som är intresant för mig med Gtech är ju att se skillnaden efter diverse justeringar.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
69
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 108
Blev medlem: tor nov 13, 2003 14:48
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 69 »

Gör som jag och åk till en våg för lastbilar (har en precis vid E4:an utanför Linköping). Tror min bil vägde in på drygt 1500kg med förare.
adde2k3
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: mån maj 15, 2006 19:25

Inlägg av adde2k3 »

hehe ok. Har planer på imort av 68-72 corvette. 1500-1600 låter lite bättre (vettigare) än 1800- *gulp*1900:)

Planen är 6000-8000$ smallblock/ingen motor och 4vxl man (number match och mint condition är inte intressant). Sen lyfta i lagom stöddig big block.

För att återgå till ämnet. Har oxå en gtech och bytt headers. Är iofs cheva motor, men väl v8. Vann cirka 7% på toppen med avstämda headers.
Skriv svar