Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Sandberg
Corvetteexpert
Inlägg: 790 Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö
Inlägg
av Sandberg » tor apr 19, 2007 15:57
Hej har monterat headers (Hedman) på min 427. Det var ju lite trångt och justeringar (stukning) fick göras på 3 ställen enligt bilder nedan.
Jag har nu ca 5 mm frigång mellan styrsnäckan och ena röret på vänstersidan och ca 5 mm mellan ramen och ena röret på högersidan.
Vad tror ni räcker detta eller komer det att ta i när motorn rör på sig?
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
BB
Corvettefantast
Inlägg: 130 Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund
Inlägg
av BB » tor apr 19, 2007 17:39
Jag fick också stuka till mina hedman headers och har ca 5mm mellan snäckan och röret och det räckte till, men jag behövde bara stuka till den sidan.
Sandberg
Corvetteexpert
Inlägg: 790 Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö
Inlägg
av Sandberg » fre apr 20, 2007 16:15
Ja de ser lite tajt ut men det är väl bara att prova
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
kuggen
Corvettefantast
Inlägg: 156 Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57
Inlägg
av kuggen » fre apr 20, 2007 22:16
i övrigt har probs med att headers ligger 5 mm. nära ventilkoporna, har inte kört motorn än, men blir detta ett problem?
Sandberg
Corvetteexpert
Inlägg: 790 Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö
Inlägg
av Sandberg » fre maj 04, 2007 13:59
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Målarn59
Corvetteälskare
Inlägg: 668 Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:
Inlägg
av Målarn59 » fre maj 04, 2007 17:43
Jaha så pass i alla fall
Sandberg
Corvetteexpert
Inlägg: 790 Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö
Inlägg
av Sandberg » fre maj 04, 2007 19:09
Ja man får vara glad för det lilla
Jag tycker det är lite kul att kunna jämföra när man gör nån justering.
Kul leksak den där
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Målarn59
Corvetteälskare
Inlägg: 668 Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:
Inlägg
av Målarn59 » fre maj 04, 2007 19:12
Ja det e väl så att ju mer hästar man har från början..innan så att säga
ju större blir ju effekten av hedders..men trodde ju inte att det skulle så pass mycke
Sandberg
Corvetteexpert
Inlägg: 790 Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö
Inlägg
av Sandberg » fre maj 04, 2007 19:20
Det är ju klart mätbart och två runder före och efter, sedan så blev det inte så stor skillnad på tiden på 400 meter då det spinner mycket mer nu
Dax för bättre däck
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
lsjolund
Nykomling
Inlägg: 24 Blev medlem: mån aug 15, 2005 16:18
Ort: Flen
Kontakt:
Inlägg
av lsjolund » sön maj 20, 2007 23:16
Även jag håller på och byter headers. Jo, nog är det trångt allt. Men det var ännu trängre med de gamla. Men de var säkert inte till en Corvette. För de släpade mer eller mindre i backen hela tiden. Ser ut att bli mycket bättre nu.
Så här långt har det gått ganska bra. Nu är det bara att koppla ihop med avgassystemet kvar. Det är väl nu det blir besvärligt
adde2k3
Rookie
Inlägg: 76 Blev medlem: mån maj 15, 2006 19:25
Inlägg
av adde2k3 » tis maj 22, 2007 17:12
väger corvetten 1849kg??
frisk
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708 Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:
Inlägg
av frisk » tis maj 22, 2007 18:57
adde2k3 skrev: väger corvetten 1849kg??
Tror det står olika i allas papper verkar det som iaf haha
Min väger enligt pappret 1740kg.
ornet
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050 Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland
Inlägg
av ornet » tis maj 22, 2007 19:06
Min har jag vägt in. 1540 orginalkilo
På pappret står det 1720kg
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Sandberg
Corvetteexpert
Inlägg: 790 Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö
Inlägg
av Sandberg » tis maj 22, 2007 20:21
Mina 1849 är ingen vetenskap kommer inte ihåg men tror jag utgick från skattevikt och la på för förare och soppa eller något. har inte vägt bilen.
Det som är intresant för mig med Gtech är ju att se skillnaden efter diverse justeringar.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
69
Corvettefantast
Inlägg: 108 Blev medlem: tor nov 13, 2003 14:48
Ort: Linköping
Kontakt:
Inlägg
av 69 » tis maj 22, 2007 23:26
Gör som jag och åk till en våg för lastbilar (har en precis vid E4:an utanför Linköping). Tror min bil vägde in på drygt 1500kg med förare.
adde2k3
Rookie
Inlägg: 76 Blev medlem: mån maj 15, 2006 19:25
Inlägg
av adde2k3 » ons maj 23, 2007 12:04
hehe ok. Har planer på imort av 68-72 corvette. 1500-1600 låter lite bättre (vettigare) än 1800- *gulp*1900:)
Planen är 6000-8000$ smallblock/ingen motor och 4vxl man (number match och mint condition är inte intressant). Sen lyfta i lagom stöddig big block.
För att återgå till ämnet. Har oxå en gtech och bytt headers. Är iofs cheva motor, men väl v8. Vann cirka 7% på toppen med avstämda headers.