Scanning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Micky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: lör maj 19, 2007 23:29
Ort: Lidköping

Scanning

Inlägg av Micky »

Hej!
Efter att haft problem med misständningar och dylikt så bytte jag spridare
på semestern och nu går bilen bra.
Men eftersom jag satt i något större spridare än orginal (23:or istället) och flyttat lambdan från att mäta en cyl till att mäta hela cyl-raden istället
så har jag nu scannat bilen med TTS Datamaster.
Då bilen är mappad tidigare med troligtvis dåliga spridare så undrar jag om det finns någon här på forumet som har lust att kika på loggen åt mig då jag inte kan speciellt mycket om mappning ifall jag behöver mappa om den.
Kan tilläggas att bilen är lite vässad:Lingenfelter Superram insug (inkl. base plate) ,Lingenfelter 74219 kamaxel ,
Hooker Super Competition (1 ¾”) keramiska headers,Dubbelt 3 tums avgassystem med dubbla cattar,K&N filter.

mvh Micke
Corvette Coupe-91
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Jag kan försöka.
Hur ser det ut om du tar upp "histogram" och trycker på play ?
Jag använder VEmaster för att grovfixa tuningen.


Pelle
-90 cab ZF6
Micky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: lör maj 19, 2007 23:29
Ort: Lidköping

Inlägg av Micky »

Vid landsvägfart ca 100 km/h så visar det mest vitt och svagt rosa men det pendlar även till ljusgrönt ibland.
Vid fullgas repor så är det vitt och svagt rosa.Så det är väl bra?
När det visar vitt är det väl idealmix eller?
Det kan även visa ljusgrönt till grönt korta stunder ibland men det kanske är normalt?
Jag ska försöka hinna logga bilen lite mer i helgen i lite mer olika farter.


Mvh
Micke
Corvette Coupe-91
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Det verkar bra.
Jag tuning upp till 4000 rpm men inte på fullgas.
Det gäller att undvika PE ,wide open throttle (fullgas) för idet läget så går ecm:en över till statiskt läge med ett visst bränsletillägg vid bestämda varvtal.
För att kalibrera fullgas så behöver man en bredbandslambda.
Jag tycker inte du behöver bry dig så mycket över fullgas p.g.a om din vanliga tuning är bra så är fullgas tuningen i regel också bra såvida du inte har ändrat motorn radikalt med mer kubik o.s.v.
Kolla så du inte har för mycket knock count för då tappar du effekt genom att ecm:en sänker tändningen.

Pelle
-90 cab ZF6
Micky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: lör maj 19, 2007 23:29
Ort: Lidköping

Inlägg av Micky »

"Det verkar bra.
Jag tuning upp till 4000 rpm men inte på fullgas.
Det gäller att undvika PE ,wide open throttle (fullgas) för idet läget så går ecm:en över till statiskt läge med ett visst bränsletillägg vid bestämda varvtal.
För att kalibrera fullgas så behöver man en bredbandslambda.
Jag tycker inte du behöver bry dig så mycket över fullgas p.g.a om din vanliga tuning är bra så är fullgas tuningen i regel också bra såvida du inte har ändrat motorn radikalt med mer kubik o.s.v.
Kolla så du inte har för mycket knock count för då tappar du effekt genom att ecm:en sänker tändningen"

Ok!
Tack för svaren så länge.

/Micke
Corvette Coupe-91
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

20 knock counts på 2,5 mil är inte så farligt.
Tändkurvan är väldigt extrem på 91:an.
Jag använder "bin" från 91:an i min tune.
Knock count kan också bero på dålig bensin (prova 98?)
eller lagerknack alternativt vipparmsskrammell som lurar knacksensorn.

Pelle

-90 cab ZF6
Skriv svar