Underhållsladdare och motorvärmaruttag med intervall?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Mizan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 40
Blev medlem: sön maj 13, 2007 19:31
Ort: Saltsjöbaden

Underhållsladdare och motorvärmaruttag med intervall?

Inlägg av Mizan »

Har "godingen" i kallgarage nu för vintervilan.Har köpt en CTEK Multi XS 3600 för att underhållsladda batteriet när det är inkopplat. Nu är det så att det eluttag som finns att tillgå är för motorvärmare och här gäller att ström finns 1 ggn per dygn efter den tiden man ställer in på.Ju kallare ute -ju längre tid finns det ström i uttaget.Minimun 30 minuter. Har någon av er använt denna typ av eluttag för underhållsladdare? Fungerar det?
Hälsningar Maj 8) 🏎
____________________

MAJCAR
1989
C4
6-vxl
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Ta ur batteriet och ladda hemma istället. Vill minnas att Cteken drar lite ström när den är pålopplad på batteriet men utan nätspänning för att hålla vilken mode den är i?

MVH

MN
Niceri
Rookie
Rookie
Inlägg: 83
Blev medlem: fre jan 27, 2006 15:49
Ort: Karlstad

Inlägg av Niceri »

hej,
Jag har för mig att jag läste någonstans, kanske i Corvette-magasinet för ett par år sedan att man kan råka ut för skumma felkoder om man tar ur batteriet för en längre tid eller låter det bli urladdat under vintern. Finns det risk för detta?
1993 coupé, manuell, medlem 2436
zphinx
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 157
Blev medlem: sön jun 26, 2005 22:51
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av zphinx »

Jag kopplar alltid ur mitt batteri under vintern. Har aldrig haft några problem. Bilen har startat direkt och gått som en klocka. Man kan ju undra vad man skulle kunna få för felkoder om bilen är strömlös???
Men som sagt se till att batteriet är fulladdat koppla sen ur batteriet. Koppla på det när bilen ska ut.. Då har du sluppit allt bök med laddare o massa tjafs..
Varför ska man hålla på o ladda nåt som inte behövs laddas?
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Det enda som händer är väl att ecm:en tapppar lite men det lär den sig etfer tryp 5 minuters körande sen , man kan märka att den beter sig lite konstigt men att man skulle få några felkoder är inte sant.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 228
Blev medlem: ons aug 23, 2006 10:36
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Jag kör också med batteriet urkopplat, finns som sagt ingen anledning att han något inkopplat när det inte används. Inga som helst problem med några felkoder.
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
Niceri
Rookie
Rookie
Inlägg: 83
Blev medlem: fre jan 27, 2006 15:49
Ort: Karlstad

Inlägg av Niceri »

Tack, det var ju bra. Det kanske var det här med ECM:t som beskrevs i Corvettemagasinet.
1993 coupé, manuell, medlem 2436
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Vintervila

Inlägg av Ingo »

Ladda upp batteriet och koppla från strömmen,det räcker.
Datorn är lite skum första milen men det är egentligen bara lite högre bränsleförbrukning man märker av.
En datastyrd laddare lär ju fungera påstås det,och är ju toppen om bilen ska ut på en sväng någon fin vinterdag...
men själv är jag skeptisk att ha spänning påkopplad till bilen flera månader utan alltför mycket tillsyn.
Elprylar kan trots allt börja brinna,och plastbilar och eld är ingen bra kombination.
Användarens profilbild
Mizan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 40
Blev medlem: sön maj 13, 2007 19:31
Ort: Saltsjöbaden

Inlägg av Mizan »

Tack för alla bra tips!
Då kopplar jag bara bort batteriet och låter det stå kvar i bilen tills i vår.
Hälsningar Maj 8) 🏎
____________________

MAJCAR
1989
C4
6-vxl
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Jäpp

Inlägg av Ingo »

Men har bilen stått sista tiden kan det ju vara bra att du laddar upp batteriet så det är fulladdat under vinterdvalan.
En del plockar ur batteriet och har det i värmen,men det är rätt bökigt på vetten,och många förvaringsplatser "inne" är sämre än batterilådan på vetten.
Exempelvis ska man aldrig ställa ett batteri direkt på ett betonggolv tex.
Och ställ in en torrboll i kupen...
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

"Nya" batterier går jättebra att ställa på betonggolv. Från Optimas hemsida:

8. Kommer OPTIMA batteriet att laddas ur om jag låter det stå på ett betonggolv?

Nej, dagens batterier använder polypropylenplast i höljet. De påverkas inte av detta. Om det är möjligt, förvara alltid batteriet på en sval och torr plats.


MVH

MN
Skriv svar