Underhållsladdare och motorvärmaruttag med intervall?
Underhållsladdare och motorvärmaruttag med intervall?
Har "godingen" i kallgarage nu för vintervilan.Har köpt en CTEK Multi XS 3600 för att underhållsladda batteriet när det är inkopplat. Nu är det så att det eluttag som finns att tillgå är för motorvärmare och här gäller att ström finns 1 ggn per dygn efter den tiden man ställer in på.Ju kallare ute -ju längre tid finns det ström i uttaget.Minimun 30 minuter. Har någon av er använt denna typ av eluttag för underhållsladdare? Fungerar det?
Hälsningar Maj
🏎
6-vxl

6-vxl
Jag kopplar alltid ur mitt batteri under vintern. Har aldrig haft några problem. Bilen har startat direkt och gått som en klocka. Man kan ju undra vad man skulle kunna få för felkoder om bilen är strömlös???
Men som sagt se till att batteriet är fulladdat koppla sen ur batteriet. Koppla på det när bilen ska ut.. Då har du sluppit allt bök med laddare o massa tjafs..
Varför ska man hålla på o ladda nåt som inte behövs laddas?
Men som sagt se till att batteriet är fulladdat koppla sen ur batteriet. Koppla på det när bilen ska ut.. Då har du sluppit allt bök med laddare o massa tjafs..
Varför ska man hålla på o ladda nåt som inte behövs laddas?
Det enda som händer är väl att ecm:en tapppar lite men det lär den sig etfer tryp 5 minuters körande sen , man kan märka att den beter sig lite konstigt men att man skulle få några felkoder är inte sant.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Jag kör också med batteriet urkopplat, finns som sagt ingen anledning att han något inkopplat när det inte används. Inga som helst problem med några felkoder.
Svart 90:a - sänkt givetvis
Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas
"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
Vintervila
Ladda upp batteriet och koppla från strömmen,det räcker.
Datorn är lite skum första milen men det är egentligen bara lite högre bränsleförbrukning man märker av.
En datastyrd laddare lär ju fungera påstås det,och är ju toppen om bilen ska ut på en sväng någon fin vinterdag...
men själv är jag skeptisk att ha spänning påkopplad till bilen flera månader utan alltför mycket tillsyn.
Elprylar kan trots allt börja brinna,och plastbilar och eld är ingen bra kombination.
Datorn är lite skum första milen men det är egentligen bara lite högre bränsleförbrukning man märker av.
En datastyrd laddare lär ju fungera påstås det,och är ju toppen om bilen ska ut på en sväng någon fin vinterdag...
men själv är jag skeptisk att ha spänning påkopplad till bilen flera månader utan alltför mycket tillsyn.
Elprylar kan trots allt börja brinna,och plastbilar och eld är ingen bra kombination.
Jäpp
Men har bilen stått sista tiden kan det ju vara bra att du laddar upp batteriet så det är fulladdat under vinterdvalan.
En del plockar ur batteriet och har det i värmen,men det är rätt bökigt på vetten,och många förvaringsplatser "inne" är sämre än batterilådan på vetten.
Exempelvis ska man aldrig ställa ett batteri direkt på ett betonggolv tex.
Och ställ in en torrboll i kupen...
En del plockar ur batteriet och har det i värmen,men det är rätt bökigt på vetten,och många förvaringsplatser "inne" är sämre än batterilådan på vetten.
Exempelvis ska man aldrig ställa ett batteri direkt på ett betonggolv tex.
Och ställ in en torrboll i kupen...
"Nya" batterier går jättebra att ställa på betonggolv. Från Optimas hemsida:
8. Kommer OPTIMA batteriet att laddas ur om jag låter det stå på ett betonggolv?
Nej, dagens batterier använder polypropylenplast i höljet. De påverkas inte av detta. Om det är möjligt, förvara alltid batteriet på en sval och torr plats.
MVH
MN
8. Kommer OPTIMA batteriet att laddas ur om jag låter det stå på ett betonggolv?
Nej, dagens batterier använder polypropylenplast i höljet. De påverkas inte av detta. Om det är möjligt, förvara alltid batteriet på en sval och torr plats.
MVH
MN