Bygge av C6-Banracing Corvette, Medlem #2269

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Bygge av C6-Banracing Corvette, Medlem #2269

Inlägg av SpeedLab »

Jag tänkte vi skulle lägga upp en tråd här för ombygget av vår SpeedLab-Corvette för att bli en seriös utmanare i Nordic Supercar (se http://www.nordicsupercar.com). Det innebär att bilen skall vara kapabel att prestera tider ner mot 1.15-1.16 på Mantorp och under 1.35 på Anderstorp och detta med en inte alltför frikostig budget. Inte helt lätt...
Vi har nu i princip hållit på ett år och räknar med att vara klara till säsongen 2008

Några basala mått:

höjd : ca. 1000 mm
bredd: 2000 mm
axelavstånd : ca 96 tum = 2438 mm
vikt: Bettans tidigare vikt tom var 1120kg. Nu skall vi ner under tonet.

Projektgruppen består i grunden av oss SpeedLabbare, Johan Björkegren och Michael Karpers. Designer är Göran "Hemipanter" Malmberg.

Just nu står Bettan hos Christer Hermansson på Mojo Choppers ute i Veddesta, nordväst om Stockholm, som är mannen som skall svetsa ihop vår Chrom-molly konstruktion. Christer lever i vanliga fall på att bygga grymt snygga hojjar (se http://www.mojochoppers.com) och han är verkligen vän med TIG-svetsen!

Bild

Så här såg hon ut i fornstora dar...

Bild

Detta är vad som är kvar... Magister Malmberg med pekpinnen undervisar Christer hur ett vattenpass skall hanteras. Buren står på en jigg som är fastbultad i golvet i perfekt våg.

Bild

Många kilo Corvette-ram är det... och detta är bara bakändan.

Mycket knåpande blev det och så småningom började man ana konturerna av en bil...
Bild

Bild

Här står jag och betraktar motorinstallationen. Det är ett dummyblock som sitter i, men jag står på marken i förhållande till bilen... Låg blir den...

Bild

Här har vi motorn med främre motorplåt + torrsump + pump. Vi kommer att använda elektrisk vattenpump och generatorn kommer att drivas av kardanen, så oljepumpen är det enda som drivs av vevaxeln.

Så en vacker dag kom karossen. Den är från ACP i USA. Se http://www.corvetteracebodies.com/corvetteracebod.htm . Karossen är egentligen alldeles för hög + att vi gör ganska kraftiga modifieringar för förbättrad aerodynamik, vilket gör att vi kommer att få vår beskärda del av polyester innan den ser ut som den skall.

Bild

Jo, vi ska ha motorhuv, men den bygger vi själva... Taket kommer vi att ta från vår tidigare C4 kaross.

Bild

Ingo blev lite körsugen...

Nej, dags att ta fredagkväll, men mer bilder kommer!!

MVH/ Michael Karpers
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

fasen va häftigt!
ser ut som det var ett C3 chassie förut?
vad hade ni för tider med det?
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av SpeedLab »

Det stämmer att det var ett C3 chassie. Men bakvagn och framvagn var ganska rejält ombyggda med tvärliggande kompositfjädrar både bak och fram samt någon form av 6-länks upphängning av bakvagnen.

Bästa tiderna på Mantorp tror jag var 1.20,4 och Anderstorp 1.41.

Men nu blir det fler bilder...

Efter sommaren har chassiet börjat ta form ordentligt.

Bild

Här håller Christer på och mallar upp uprightsen. Först papp, sedan chrome molly...

Bild

Och här ser vi den hopsvetsad och monterad på bilen...

Bild

Ytteliggare en bild på framvagnen...

Bild

Här ser vi bakvagnen med C3-klumpen monterad. Vi bestämde oss tidigt för att behålla den från den gamla bilen då den är rejält förstärkt och med en annan diff som funkar mycket bra.

Bild

Här kommer avslutningen på bildbombningen. Här ser vi sidovyn med Christer fixandes med framänden...

Bild

Bild

Äh förresten, två bilder till tål ni... Så här såg det ut när vi testade bakända och sida mot ramen. Det lilla röda ni ser sticka upp på bilderna är taket på ramen. Karossen är 15cm för hög, så fram med kapen!!!

Ja, som det ser ut nu är det intensiv plastning som vidtar. Dörrarna måttade vi upp igår, så efter helgen har vi kanske den första klar för test. Även headers skall byggas. Avgassystemet skall mynna ut i högra dörrens bakkant. Det gäller att få vänstersidans rör tight runt motorn och samtidigt inte för nära växellådan så de bränner upp den...
Och därefter är det mycket kvar...

I´ll be back!!

Trevlig helg!
Michael Karpers
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av SpeedLab »

Nu har vi börjat attackera plasten, men först bör jag ju naturligtvis lägga upp en bild som visar hur vi har tänkt oss Bettan...

Bild

Så här ungefär. Takets högsta punkt bör hamna någonstans runt 1,02-1,04 meter över havet.

Vi började med dörrarna.
Här har vi patienten före ingreppet...
Bild

...och här har kapen och polyestern talat...
Bild

Patienten överlevde! 140mm lägre och 40mm kortare! Jämför med originalet på golvet.
Det stora hålet skall fyllas med luftutsläpp i alu/plast och ett 5" avgasrör.
Fortsättning följer...

MVH/ Michael Karpers
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Fantastiskt kul bygge detta som jag förljer med stort intresse. Har en fråga. I vilka tävlingsformer har ni tänkt att delta med eran Corv? Ska köra 24timmars-tävlingar?
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av SpeedLab »

frisk skrev:I vilka tävlingsformer har ni tänkt att delta med eran Corv? Ska köra 24timmars-tävlingar?
Nej, faktum är att bilen är tänkt för Sprinttävlingar på 20-30 min. I första hand är det Nordic Supercar/FIA NEZ (North European Zone) som gäller ( http://www.nordicsupercar.com ), men den kommer även att kunna köras i Modsport I.
Anledningen till detta är främst ekonomisk. Du sliter något fruktansvärt på bilen och skall man köra långlopp måste du ha minst en extramotor att kunna byta till efter ett race så du kan gå igenom den andra. Dessutom måste du kolla låda och bakaxelklump efter varje race, byta skivor o.s.v, så det blir för mycket helt enkelt.
Motorn vi använder är en CSB på 358 cui med varvtalsstoppet på 8.000 rpm och får då ut strax under 600hk.

Nu har vi i och för sig kylning på både låda och bakaxelklumpen, vilket krävs om du skall kunna köra långlopp. Dock har vi f.n för liten tank (Långlopp = 120-liters tank) för långlopp, men det går att ändra på.

Tankar finns på att vara med och köra SLC 3-timmars, för att testa. Det som är det roliga med SLC är nämligen att då behöver vi inte vikta på bilen för att komma upp i minimivikt, utan får köra den så lätt som den är, vilket troligen kommer att vara helt grymt!
I Nordic Supercar och Modsport går minimivikten efter vilket cylindervolym du har. 5,9 liter ger en minimivikt på 1226kg inkl. förare.
Vi tror att bilens vikt kommer att ligga mellan 950 - 1.000 kg. Se bilden nedan! Lägg på 90 kg förare + vätskor till detta.
Detta gör att vi måste lägga på vikt, men i SLC slipper vi det, vilket kommer att göra oss grymt mycket snabbare. Vore kul att få testa det!!!

Bild

MVH/ Michael K
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Du räknar med en förare som väger 90kilo. Jag väger 20kilo mindre så det kanske vore bättre för teamet om jag körde den?

bara en tanke liksom..... :lol:
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av SpeedLab »

Jaaa, lite väl trind är man allt... Men 70kg blir svårslaget! :D
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

SpeedLab skrev:Jaaa, lite väl trind är man allt... Men 70kg blir svårslaget! :D
60 kg :D lättast av herrarna i klubben?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Jag kan köra dom andra klasserna så spar ni in på vikterna :lol: :lol:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av SpeedLab »

Ja, det känns tryggt när man vet att det finns schyssta, klassanpassade reserver att tillgå!! :D
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Fanatiskt kul att följa.
Blir det körning säsong -08
Kan ju bli kul om det kan bli en fanclub på tävlingarna.

Tror man kan vara extravikt en gång,
sen är man nog tyst ett tag, eller.
Frisk :wink:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av SpeedLab »

Tanken var att bilen skulle vara klar till säsongen 2007, men där räknade vi löjligt fel... Vi glömde att multiplicera tidsplanen med 3, vilket man alltid bör göra! Så nu MÅSTE vi helt enkelt bli färdiga, annars vågar man väl inte visa sig mer... Men faktum är att det ser ganska bra ut, gott om tid är det inte, men vi borde hinna.

När det gäller fart måste jag säga att det som mest slår en i den här typen av bil är hur sjukt det går att trycka av ut ur kurvorna utan att det släpper när däcken är varma och bilen rätt inställd. Hårnålen på Mantorp är nästan bästa exemplet. Man svänger i princip 90 grader höger och är nere på tvåan, men strax innan man träffat apex kan man ge järnet utan att det lossnar. Från 3.800, pang upp till 8.000 på tvåan! Det känns som om bilen håller på att gå av på mitten och räcket kommer rusande på högersidan, men släpper det gör det inte... Helt sjukt!
Sedan är det dags att tvärnita och kasta in bilen i vänstern ut på start och mål!

Likaså slås man av hur snabbt man kan gå in i en kurva utan att det släpper om du inte stör bilen onödigt mycket genom att bromsa för hårt.
I början bromsar man alldeles för mycket, men om man lär sig släppa och låter bilen göra jobbet går det sjukt fort. De första gångerna är man helt säker på att man skall dö, men faktum är att så länge man själv inte klantar till det genom underliga kommandon så klarar bilen mycket, mycket mer än man tror!
Vi hade ju förmånen att få vår gamla bil testad av Alx Danielsson nere på Anderstorp. Sedan tog han ut oss på en snabb körkurs i en annan bil och visade hur man EGENTLIGEN kör snabbt. Som sagt, först var jag helt säker på att jag skulle dö, men snacka om nyttiga lärdommar! Min varvtid sjönk från 1.44,5 till 1.41 på en helg...

Hu, vad körkåt jag blev nu!! :shock:
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Låter som en kanonbil! 8)
Skulle absolut inte våga åka med som barlast haha. Har åkt med min "mekaniker" nåra gånger. Han har ju tävlat i banracing i många år och jag e lika livrädd varje gång men man försöker ju va tuff inte visa det hehe efter en åktur klämmer man fram med: -Mmm den gick ju hyffsat :roll: samtidigt som man darrar som ett asplöv och har en stor våt fläck där fram :lol:

Ska bli kul som sagt att få följa eran resa och önskar er all lycka med erat byggande i vinter :wink:
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av SpeedLab »

frisk skrev:Låter som en kanonbil! 8)
Skulle absolut inte våga åka med som barlast haha. Har åkt med min "mekaniker" nåra gånger. Han har ju tävlat i banracing i många år och jag e lika livrädd varje gång men man försöker ju va tuff inte visa det hehe efter en åktur klämmer man fram med: -Mmm den gick ju hyffsat :roll: samtidigt som man darrar som ett asplöv och har en stor våt fläck där fram :lol:

Ska bli kul som sagt att få följa eran resa och önskar er all lycka med erat byggande i vinter :wink:
Tack för de värmande orden! :D

Din beskrivning om hur det är att vara passagerare påminner lite om min upplevelse med Alx Danielsson... Blöt i brallan var ordet!
Men faktum är att man upptäcker att får man bara träna så blir det faktiskt inte så tokigt.

Vi har ev. lite planer på att bjuda ut folk till Christer i Veddesta för att man skall få chansen att kika lite på bygget om man är intresserad och har möjlighet. Nu ligger väl det en bit fram i tiden. Vi vill få lite lack på ramen och mera kaross klar + lite annat smått och gott innan dess, men jag hör av mig när det börjar bli aktuellt.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

ornet skrev:Fanatiskt kul att följa.
Blir det körning säsong -08
Kan ju bli kul om det kan bli en fanclub på tävlingarna.

Tror man kan vara extravikt en gång,
sen är man nog tyst ett tag, eller.
Frisk :wink:
Fanclub låter som en kul ide'!
Blir förmodligen den en av de tyngre av supporterskaror om man skall tolka tidigare inlägg. Hehe :lol:

SpeedLab:
Har följt erat bygge på resja.nu tidigare med stort intresse, och det är på tiden att nån mer förutom Lien som tar upp kampen mot Porsche, Vipers mm.
Keep up the good work! :)
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av SpeedLab »

Tackar!
Hörde just att Erik B med vinnar-Vipern hade köpt ny Viper. En av de senaste tydligen. Se http://www.alfab.se/racing/nyheter.php . Säkert en rekorderlig bil! Skall bli kul att få se hur Bettan klarar sig mot det motståndet... 8)

Problemet som både Lien (Corvette) och Axehult (Camaro, tidigare fabriksbil från GM), har är att de har stela bakaxlar med någon form av 4-link upphängning + en djävulusisk mängd effekt (båda ligger på 700+ hk). Den kombinationen fungerar garanterat utmärkt på öppna och fina amerikanska banor med många riktigt snabba kurvor.
Men när man kommer till de nordiska pyttebanorna med många knixar kan man helt enkelt inte utnyttja den fördel man har. Istället åker man dit på att bakvagnen passar så illa för den här typen av banor. Man får helt enkelt inte ner pulvret i utgången av kurvorna.

Vi tror att man löser detta genom att bygga en så lätt bil som möjligt där man kan placera den barlast som behövs där man vill. Detta gör att man i princip kan få 60% vikt bak, samt 40% fram. Detta gör att man kan utnyttja bakhjulen mycket mer vid inbromsning, samtidigt som bakvikten hjälper till vid acc. Motorn tillbakaflyttad max. enl. reglementet (Axehult + Liens motorer sitter på standardplats för de är byggda enl. ett amerikansk reglemente).
Bilen bör har också så kort axelavstånd som det går att ha för att få den kvick i kurvorna. Man tappar lite stabilitet i långa kurvor och kommer att slita något mer däck, men fördelarna överväger.

Nåja, här kan jag hålla på och orera om hur man bygger bilar i teorin, nu nu kanske det är dags att leverera istället... Tillbaka till glasfiber och polyester! :mrgreen:

MVH/ Michael K
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av SpeedLab »

Nu har vi även satt tänderna i kuggstången. Vi använder en manuell ZF-kuggstång från Volvo 240. Dessa är mycket lätta att korta av och ändra lite som man vill, vilket vi behöver.

Bild
Kuggstången...

Göran har även satt igång med våra headers:

Bild
På bilden ser man även bakre och främre motorplåt samt oljepumpens installation. Headersarna är byggda enl. principen 4-2-1 på varje sida. Först går alltså fyra cylindrar på varje sida ihop parvis i två stycken Y:n. Sedan går dessa två ihop till ett. Detsamma händer med andra cylinderbanken. Sedan dras höger och vänster ihop i en collector. Därefter en ljuddämpare och sedan ut i bakdelen av höger dörr...
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av SpeedLab »

Nu har det hänt en hel del till när det gäller bygget. Bilen f.n klar hos Christer på Mojochoppers och står nu hemma hos Johan där vi plastar kaross som bäst. Bilder från plastningen kommer...

Dock har jag testat att lägga upp en nyhetsblogg där man kan gå in och titta på bygget och andra nyheter via vår hemsida.
Gå in på http://www.speedlab.se och välj antingen "Nyheter" eller gå in i vänstermenyn och välj "Blogg" så kommer ni dit. Där finns bilder och lite annat smått och gott. Bl.a får man se vad som händer med en C3-klump med otillräcklig kylning...

MVH/ Michael Karpers
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av SpeedLab »

Nu börjar det ta sig!

Bild
Nu kan man börja ana hur karossen skall se ut. Sidorna i princip klara + bakdelen uppkapad, bl.a sektionerad 80mm.

Bild
Nosen, nertagen 110mm, kommande träsplitter skall sitta under kylintaget.

För mer bilder, gå in på http://www.speedlab.se/wordpress

MVH/ Michael Karpers
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Hur går det med detta bygge....? :?
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av SpeedLab »

Jodå, det går bra!
Mycket är det, minst sagt...
Vi har varit dåliga på att uppdatera sidan här på forumet, men tiden har helt enkelt inte räckt till.
Men bilen ser lovande ut och utvecklar sig enl. planerna. Det bästa sättet att följa bygget just nu är att gå till http://www.speedlab.se . Där lägger killarna upp nyheter och nya bilder nästan varje vecka.

Men, som sagt, vi skall bli bättre på uppdateringar även på Corvetteforumet!

MVH/ Michael Karpers
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Säsongen stormar ju fram nu men det ser ju ut som ni är med. Men blir lite kort med tester om ni skall köra första racet.
Är det start den 8/6 i Anderstorp?

Har ni andra sett att man kan köpa reklamplats på taket. Fränt 8)
http://www.speedlab.se/wordpress/?page_id=99
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
pwrdesign
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av pwrdesign »

Får väl hjälpa micke och johan lite med rapporteringen :)

Har varit fullt upp med bygget!
Avgassystemet fick moddas lite men är på plats nu!
Det var ett himla slit att få till det, men till slut så!

Var tvugna att dra det på det sättet för att kunna få in en passagerare :)

Bild

Sedan har vi löst massa småsaker som uppkommer under arbetets gång.
Det som tar upp mkt tid just nu är arbetet med karossen, som bl.a. jag putsar på.

Jag tror vi siktar på Falkenberg som premiär, men innan dess ska vi ha hunnit med tester, tester, tester.

En luftburk har blivit tillverkad!
Speedlab-design :)

Bild

Det börjar likna en bil nu iaf!

Bild

Imorrn blir det nästa meck-dag, ett steg närmre..
Patrik Rosén
www.speedlab.se
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Från en som inte har full koll... När är Falkenberg?
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

NoTiNg skrev:Från en som inte har full koll... När är Falkenberg?
12-13 Juli Västkustloppet (STCC helgen)
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av SpeedLab »

Ja, rent mentalt är det bättre att sätta upp ett tight mål än att bara låta det löpa på. Man kör(meckar) hårdare då. :twisted: Men, visst, Falkenberg är plågsamt nära i tiden... :?

Hur som helst, följ länken så så ser ni det senaste resultatet:
Oljetank (på brandväggen bakom passageraren)+ batteri på plats (under kardanen...)
http://www.speedlab.se/wordpress/?p=262 :D

MVH/ Michael K
goa2head
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av goa2head »

Säger bara....SHIT!!!!

Vill med ha;)
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av SpeedLab »

goa2head skrev:Säger bara....SHIT!!!!

Vill med ha;)
Jag rodnar, jag rodnar... Efter vad jag har sett är inte TeamInsane Corren så klen heller... :D

Vi hade besök i garaget av en annan Corvette-man, Ulf Forsberg, med sin mycket fina -75:a.

Bild

Lite handbromsmeck inför besiktningen...

Vår blivande motorhuv ligger förresten i gräset till höger!
Mina snygga vita ben till vänster... :shock:

MVH/ Michael Karpers
Användarens profilbild
SpeedLab
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av SpeedLab »

Pedaler vs Tändstift

Ett litet dilemma uppenbarade sig när vi började fundera på hur vi skulle få dit pedalstället..
Att det skulle bli trångt var ingen överraskning men tyvärr så krockade kopplings cylindern med ramen så det var i princip omöjligt att montera utan att göra åvverkan.
Så vad gör man?? :?
Jo man tar helt enkelt och skär av pedalstället i stället :D
Bild

...och vips så har en stående koppling blivit en hängande!
Bild

Nästa utmaning kom när vi insåg att 7:ans stift kommer mellan pedalerna och motorn och blir då i princip omöjligt att byta med mindre än att lyfta ur motorn.
Så vad gör man?? :cry:
Jo man bygger en låda att sätta pedalerna i. Lådan blir löstagbar med slang från bromscylindrarna. På så sätt kan vi skruva ur lådan och komma åt stiftet!

Bild
Här ser man tydligt sjuans stift uppe till höger...
Tyvärr ett typiskt exempel på saker som tar betydligt längre tid att fixa än planerat.

MVH/ Michael Karpers
Skriv svar