Färdigåkt för i sommar?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Färdigåkt för i sommar?

Inlägg av eriksson »

var ute en sväng igår och skulle ta några kort, plötsligt börjar bilen gå som skit, rycker, hostar och tillslut stannar den bara, hmm, först trodde jag det var tändspolen igen, men när jag försöker starta igen så skrammlar det utav bara fan från vänsta sidan av motorn, :cry: :cry: :cry: och det var ingen ventil som behövdes justeras, det lät MYCKET värre än så...

fick bogsera hem den, och lyfte av ventilkåpan, inga synliga fel där dock... förhoppningsvis är det bara en lyftare som gått på semester, för skrammlet kom nån sekund efter motorn gått igång, och ökade med varvtalet, men man vet ju aldrig.. får riva loss toppen och kolla senare idag..

kul semester, regn dom 3 första veckorna, sen när vädret blir bra, så rasar bilen :roll:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Aj fan...vet hur det känns.. :cry:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo men du har ju iaf fått köra nått varv.. låssa bottentråget och kika. det var så min lät!!! men hoppas inte att du har samma problem som jag :wink:
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

plockade loss kompressorn, insuget och ena toppen idag, det låg 2st alubitar i insuget, 1x1cm stora ungefär, och 2mm tjocka, det kommer INTE från kompressorn, det är alldeles för små spel där, tror det är 100-dels milimetrar eler ngt liknande, så hade det kommit den vägen hade det tagit tvärstopp! det kommer inte heller från insuget, dock så hade jag en till bit alu som låg på treans kolv typ 1cm lång och 1x1mm, såg nästan ut som en bit av en kolvring, men vad jag vet så är dom inte gjorda i alu.. det finns heller INGA märken i ngt cylinderlopp... dock så är det massor med småmärken på 1,3 och 5ans kolvar, och då på motsvarande insug och avgasventiler... , jag är bara förundrad hur i hela friden bitarna kommit ända upp till insuget.. för det är omöjligt att det kommit uppifrån... det är ju om det är totalhaveri på andra sidan.. man vet ju aldrig, får ta loss den toppen i morgon och kolla. sen är det lika bra att lyfta ur hela paketet, har ju öggla i taket :D

nu ska jag förövrig fira min egen födelsedag med några kalla
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

nån som har ngn idé? :lol:

Bild
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Christian Larsson »

eriksson skrev:nån som har ngn idé? :lol:
Min oerfarna motoravdelning i hjärnan kommer inte upp med några möjliga idéer till varifrån de där kommit :(
Men finns det något alternativ egentligen förutom att något i kompressorn gett upp? Lär ju inte komma från förgasarna eller insuget, och filtrerna hade ju stoppat det om det kom utifrån... Och kolvringarna utesluts väl i och med att det var några större alubitar också?

Dock, grattis på födelsedan ;)
Du får trösta dig med att du har en av sveriges brutalaste corvetter, enligt mig den absolut grymmaste!

Det var väl ändå ett kolvbyte på gång i vinter? För att få ner kompen?
Tråkigt att det skulle ske nu bara...

Vad säger man? Krya på dig ;)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo grattis! :)
Det var inte jag som la dom där iaf... jag har ju semester! :lol:
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Kai P »

Hej eriksson.

Det där låter inget vidare....och dyrt :(
Det var ju synd, då kanske man inte får se den ute i Örebro i sommar. Har ännu inte sett dig åka på stan.....Men det är bara att bita ihop och komma igen :mrgreen:

Grattis förresten och ta det lugnt med dom kalla så att det inte blir mer aluminium i motor.... :roll:

Vette Rockar!
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

man får tacka :)

ang om det kommer från kompressorn så är det omöjligt.. lite svårt att förklara bara.. det är sååååån otrolig passform på dom grejorna, och trångt, 100-dels milimetrar, skulle en sån där bit kommit där ifrån så hade det märkts... :) kompressorn snurrar hur lätt å fint som helst, och det är inga märken på väggarna eller på bafflarna.. aja, märker väl vad det är för fel imorgon,

nu ska jag kila iväg å knäcka en kall en med kompisarna.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Knyter sig i magen när man läser om ditt missöde. Det är ju detta min vill undvika med att köpa nytt och kosta på med nya grejor. Men alltid finns det en svag punkt.
Det hela artar sig till en sommarrysare och nu har vi en cliffhanger tills du öppnat andra sidan.

Hoppas på ett lyckligt hollywood slut!
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
boXer
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av boXer »

jadu eriksson - grattis i efterskott på födelsedan - men bilen - faaan vilket skit - hoppas du klurar ut varifrån skiten kommer - är ju ett härke o ha skit som far omkring man inte vet vart de kommer ifrån - jag håller tummarna
´
--= [PLYMKVIST] =--
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

uppdaterar lite
jag klippte bara ut det från ett annat forum, håll tillgodo! :roll:

29e Juli

var ute en sväng igår och skulle försöka få till nån schysst bild på bilen, åkte runt å kikade lite, plötsligt börjar bilfan hosta och missa, sen stannar motorn, försöker starta, möts av ett rejält rassel! tjoooo tänkte jag, det blev till att bogsera hem skorven, lyfte av kompressorn och möttes av 2st 1x1cm stora metallbitar, då tänkte jag att det var kompressorn som hade tackat för sig, men inte då, vi kollade å kollade, men det kom inte från den... tur det iof :)

lite delar
Bild

rev av vänsta sidans topp, där i treans cylinder låg det en till liten metallbit, dock så var det inga skador på varken cylinderfoder eller på kolvar på den sidan.. fortsatte idag, skruvade ur stiften på högra sidan, och vad möttes man av då?
joo..

Platt tändstift
Bild

lyfte av den toppen också då, och visst, det fattades en bit av kolven...

Kolvlucka?
Bild

Då bar det av till biltema för att inhandla motorstativ, efter det så
åkte jag och hämtade upp turbo backe, sen rev vi ur blocket och upp i stativet med det.

står stadigt
Bild

Förankringen av lådan är inte lika stadig

Lite ostadig
Bild

Sen så var det ju inte heller smidd vev i maskin som förra ägaren sa att det skulle vara...

Fuskjobb
Bild

så nu kommer bilen stå resten av sommaren, om man nu kan kalla detta för sommar?
det ska inhandlas riktiga smidda lågkompskolvar, likaså en smidd vev, rullkam, rullvippor osv osv, så man kommer ut till nästa år värre än nånsinn! =)
sen blir det även en REJÄL putsning under huven
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Allting gott till slut iaf då ! eller?? :wink: jag menar lite tur i otur att du nu kan göra monstret komplett!
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

jo precis, konstigt nog är jag inte alls förbannad, känns mer som nya tag, får bygga upp maskin ordentligt, så blir det ju lättare att fräscha upp under huven när inte motorn sitter där :)

kan passa på å fråga, vanligast är att man river ur både motor och låda i ett stycke va? det saknas ju liksom stöd under bilen för lådan
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo men min låda sitter också kvar presic som din....
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag tror att det som har hänt e att kolvringarna har gått imot varandra pga av den extra värmen som kompressorn ger. När ringen inte har nånstans att ta vägen så viker den sig och tar med sig en bit av kolvtoppen (precis samma sak hände mig fast pga andra omständigheter).
Ang vevaxel så kolla upp gjutnumret på den och titta på www.mortec.com.
En smidd vev e snarlik en gjuten till utseendet men det finns små skillnader.
Kasta inte bäver i trähus.
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

det låter som en trolig anledning

ska kolla upp veven på adressen du skrev

tackar!
Skriv svar