Startknas vette 94
Startknas vette 94
Hallo alla eller någon!
Jag har ett litet problem,jag har mekat lite, bytt fördelare och lite annat, och då har jag hafft batteriet bort kopplat i ett par veckor och nu när jag är färdig med allt och skulle provstarta så ville den inte riktigt,start motorn
klickar bara ut och in i startkransen låter det som.
Detta fenomen har inträffat förut då jag mekat och hafft batteriet bort kopplat ,men då ställde jag bara bilen och provade dagen efter och då gick det.
tacksam för svar.
Jag har ett litet problem,jag har mekat lite, bytt fördelare och lite annat, och då har jag hafft batteriet bort kopplat i ett par veckor och nu när jag är färdig med allt och skulle provstarta så ville den inte riktigt,start motorn
klickar bara ut och in i startkransen låter det som.
Detta fenomen har inträffat förut då jag mekat och hafft batteriet bort kopplat ,men då ställde jag bara bilen och provade dagen efter och då gick det.
tacksam för svar.
Jag har haft samma problem, började någon enstaka gång men hände sedan allt oftare för att till sist inte starta alls.
Tac-tac-tac-tac, när jag tittade närmare på det så sköt startmotorn in drevet i kuggarna men började aldrig dra runt. Vidare så drogs inte alltid startdrevet tillbaka efter misslyckat startförsök.
Tac-tac-tac-tac, när jag tittade närmare på det så sköt startmotorn in drevet i kuggarna men började aldrig dra runt. Vidare så drogs inte alltid startdrevet tillbaka efter misslyckat startförsök.
batteri
Är batteriet fulladdat och fräscht?
Vad mitt problem berodde på vet jag egentligen inte, men troligast är att batteriet inte var riktigt friskt och inte lämnade tillräckligt med startström under belastningen. Att mäta upp batteriet, kolla poler och kablar till och från batteri/startmotor är ett tips. Även jorden från batteriet.
X-parts har ett felsökningsschema: http://www.x-parts.se/felstart.doc
X-parts har ett felsökningsschema: http://www.x-parts.se/felstart.doc
Hej boy......
lika bra du kollar batteriet........

Hade samma knas på min CAMARO för massa år sedan. När det blev så där så var det bara att ladda batteriet och starta... 3h senare, var lite drygt när man hade brådis iväg
.. Tur att motorn alltid gick igång med starthjälp.. Visade sig senare att en av cellerna i batteriet var mupp..

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Att kunna söka i gamla trådar är guld värt!
Har varmkört corvetten några gånger i vinter för att hålla laddningen mm vilket fungerat perfekt men senast hade batteriet laddat ur helt. Försökte med startkablar men det blev först inte ett liv och anade också att jag behövde "keyless entry" enheten för att på något sätt larma av bilen. Fick igång den idag med hjälp av startkablar och den gick perfekt direkt, dock att startmotorn först bara klickade. Den laddade sedan drygt 14 V enligt mätaren. Efter varmkörning testade jag att stänga av igen men startmotorn klickade bara igen och jag funderade naturligtvis på varför.
Blir åtminstone lugnad av svaren i denna gamla tråd. Verkar stämma med dåligt laddat eller felaktigt batteri. Någon som har någon annat tips? Hur länge behöver man stå på tomgång för att ladda batteriet? Tre timmar stod det i något svar. Är det en rimlig gissning?
Har varmkört corvetten några gånger i vinter för att hålla laddningen mm vilket fungerat perfekt men senast hade batteriet laddat ur helt. Försökte med startkablar men det blev först inte ett liv och anade också att jag behövde "keyless entry" enheten för att på något sätt larma av bilen. Fick igång den idag med hjälp av startkablar och den gick perfekt direkt, dock att startmotorn först bara klickade. Den laddade sedan drygt 14 V enligt mätaren. Efter varmkörning testade jag att stänga av igen men startmotorn klickade bara igen och jag funderade naturligtvis på varför.
Blir åtminstone lugnad av svaren i denna gamla tråd. Verkar stämma med dåligt laddat eller felaktigt batteri. Någon som har någon annat tips? Hur länge behöver man stå på tomgång för att ladda batteriet? Tre timmar stod det i något svar. Är det en rimlig gissning?
1993 coupé, manuell, medlem 2436
Samma här.....Naza skrev:Jag hade liknande problem, det räckte att ta start hjälp av en annan bil och sedan köra lite tills batteriet hade laddats upp så var allt bra igen.
Svart 90:a - sänkt givetvis
Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas
"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
Som sagt. Har fungerat utmärkt för mig flera gånger. Det jag märkt är att vetten är väldigt känslig för volten på batteriet. Det behöver inte sjunka mycket för att den inte ska orka starta. Så med andra ord så är INTE batteriet helt slut. För skulle det vara det så är det mer eller mindre kortslutning i det och det är DÅ man kan få problem.BruumBruum skrev:Jomen det var ju just vad jag rekommenderade att INTE göra. Har du helt urladdat batteri så bör du inte köra batteriet fullt med hjälp utav generatorn. Generatorn är till för att hålla batteriet på 13 - 14 volt inte djupladda det. Du dödar generatorn på det sättet.Naza skrev:Jag hade liknande problem, det räckte att ta start hjälp av en annan bil och sedan köra lite tills batteriet hade laddats upp så var allt bra igen.
Svart 90:a - sänkt givetvis
Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas
"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
BruumBruum har helt rätt. C4-generatorer är kassa redan från början och om du vill göra ditt allra bästa för att döda den så bör du starta med starthjälp och sedan låta generatorn ladda ditt nästan helt urladdade batteri. Sedan blir det att köpa ny generator...BruumBruum skrev:Du skall helst inte hjälpstarta en bil med helt dött batteri för ofta och låta den gå tills batteriet är laddat. Börja med batteriladdare tills du fått upp krämen annars är det stor risk att du dödar generatorn.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.