Startknas vette 94

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
R.Bendler
Nykomling
Nykomling

Startknas vette 94

Inlägg av R.Bendler »

Hallo alla eller någon!
Jag har ett litet problem,jag har mekat lite, bytt fördelare och lite annat, och då har jag hafft batteriet bort kopplat i ett par veckor och nu när jag är färdig med allt och skulle provstarta så ville den inte riktigt,start motorn
klickar bara ut och in i startkransen låter det som.
Detta fenomen har inträffat förut då jag mekat och hafft batteriet bort kopplat ,men då ställde jag bara bilen och provade dagen efter och då gick det.
tacksam för svar.
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av MJ »

Jag har haft samma problem, började någon enstaka gång men hände sedan allt oftare för att till sist inte starta alls.

Tac-tac-tac-tac, när jag tittade närmare på det så sköt startmotorn in drevet i kuggarna men började aldrig dra runt. Vidare så drogs inte alltid startdrevet tillbaka efter misslyckat startförsök.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

batteri

Inlägg av Ingo »

Är batteriet fulladdat och fräscht?
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av MJ »

Vad mitt problem berodde på vet jag egentligen inte, men troligast är att batteriet inte var riktigt friskt och inte lämnade tillräckligt med startström under belastningen. Att mäta upp batteriet, kolla poler och kablar till och från batteri/startmotor är ett tips. Även jorden från batteriet.

X-parts har ett felsökningsschema: http://www.x-parts.se/felstart.doc
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast

Hej boy......

Inlägg av Nicke454 »

lika bra du kollar batteriet........ :evil:
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Hade samma knas på min CAMARO för massa år sedan. När det blev så där så var det bara att ladda batteriet och starta... 3h senare, var lite drygt när man hade brådis iväg :D.. Tur att motorn alltid gick igång med starthjälp.. Visade sig senare att en av cellerna i batteriet var mupp..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av MJ »

Jag vet nu att mitt problem i grunden var batteriet. Efter att ha bytt och kollat allt annat så satte jag dit ett nytt Maxxima 900, nu startar den på nolltid och alltid. :)
Niceri
Rookie
Rookie

Inlägg av Niceri »

Att kunna söka i gamla trådar är guld värt!

Har varmkört corvetten några gånger i vinter för att hålla laddningen mm vilket fungerat perfekt men senast hade batteriet laddat ur helt. Försökte med startkablar men det blev först inte ett liv och anade också att jag behövde "keyless entry" enheten för att på något sätt larma av bilen. Fick igång den idag med hjälp av startkablar och den gick perfekt direkt, dock att startmotorn först bara klickade. Den laddade sedan drygt 14 V enligt mätaren. Efter varmkörning testade jag att stänga av igen men startmotorn klickade bara igen och jag funderade naturligtvis på varför.

Blir åtminstone lugnad av svaren i denna gamla tråd. Verkar stämma med dåligt laddat eller felaktigt batteri. Någon som har någon annat tips? Hur länge behöver man stå på tomgång för att ladda batteriet? Tre timmar stod det i något svar. Är det en rimlig gissning?
1993 coupé, manuell, medlem 2436
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Kan bara säga och hålla med föregående talare. Ladda batteriet! Det kommer att lösa problemet!! 8)
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
Niceri
Rookie
Rookie

Inlägg av Niceri »

Hej!
Tack för råden! Tänkte skaffa en ctek laddare nu för att lösa detta för gott och finns det risk att skada generatorn blir det definitivt så.
Ha det bra!
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Naza »

Jag hade liknande problem, det räckte att ta start hjälp av en annan bil och sedan köra lite tills batteriet hade laddats upp så var allt bra igen.
Corvette makes me smile ;)
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Naza skrev:Jag hade liknande problem, det räckte att ta start hjälp av en annan bil och sedan köra lite tills batteriet hade laddats upp så var allt bra igen.
Samma här.....
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

Niceri
Rookie
Rookie

Inlägg av Niceri »

Hej,
Köpte en Multi XS 7000 för 845 kr på Mekonomen, ord pris var visst 1495 kr. Ett tips till er som skall köpa!
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

BruumBruum skrev:
Naza skrev:Jag hade liknande problem, det räckte att ta start hjälp av en annan bil och sedan köra lite tills batteriet hade laddats upp så var allt bra igen.
Jomen det var ju just vad jag rekommenderade att INTE göra. Har du helt urladdat batteri så bör du inte köra batteriet fullt med hjälp utav generatorn. Generatorn är till för att hålla batteriet på 13 - 14 volt inte djupladda det. Du dödar generatorn på det sättet.
Som sagt. Har fungerat utmärkt för mig flera gånger. Det jag märkt är att vetten är väldigt känslig för volten på batteriet. Det behöver inte sjunka mycket för att den inte ska orka starta. Så med andra ord så är INTE batteriet helt slut. För skulle det vara det så är det mer eller mindre kortslutning i det och det är DÅ man kan få problem.

Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

BruumBruum skrev:Du skall helst inte hjälpstarta en bil med helt dött batteri för ofta och låta den gå tills batteriet är laddat. Börja med batteriladdare tills du fått upp krämen annars är det stor risk att du dödar generatorn.
BruumBruum har helt rätt. C4-generatorer är kassa redan från början och om du vill göra ditt allra bästa för att döda den så bör du starta med starthjälp och sedan låta generatorn ladda ditt nästan helt urladdade batteri. Sedan blir det att köpa ny generator...
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Skriv svar