Starthjälp

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 103
Blev medlem: mån sep 03, 2007 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Starthjälp

Inlägg av Naza »

I söndags åkte jag till garaget för att visa bilen för några bekanta. Till min föga förvåning var lacket inte längre metalicgrön utan grå av dam. Jag närmade mig bilen och kände hur pulsen började öka samtidigt som jag sa till mig själv nu kommer den att låsa upp, nu kommer den att låsa upp men ingen respons från PKE:n (Passive Keyless Entry); självklart hade jag gjort slut på batteriet :oops:

I garaget är framkomligheten dålig så jag tänker införskaffa en s.k.a starthjälp (en uppladdningsbar 12V batteri som kopplas till bilens batteri). När jag har tittat på olika modeller har jag sett att det finns en modell som kopplas till cigarrettändarutaget istället för att kopplas direkt till batteriet.

Bild

Detta har nu skapat lite huvudbry för mig. Då vanliga människor ligger på kvällen och räknar får, ligger jag och tänkte spänning, ström och impedans. Följande är mitt huvud bry, vanligt starthjälp kan leverera startström mellan 400 - 450 A, medans denna förenklade starthjälp kan leverera 7 A till cigarrett uttaget. Antag nu att konstruktörerna med avsikt har begränsat den förenklade starthjälpens startström till 7 A för att inte bränna sladdarna i cigarrettuttaget eller smälla säkringarna. När bilen ska startas och dess batteri är tomt/väldigt lågt då kommer det förmodligen att krävas mer startström. Vanligt vist då ett batteri belastas hårt brukar spänningen falla vilket är troligt för den simpla starthjälpen. Då min corvette är en C4 vilka är fullpackade med elektronik kommer resten av elektroniken att vilja ha sina 12 V under uppstart av bilen, är det verkligen en bra produkt? Är det någon som har prövat att starta en corvette som är av C4 eller nyare med liknande starthjälp?
Corvette makes me smile ;)
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Köpte en sån här på Volvo och startar med lätthet vår C4 och andra bilar med lätthet med den.
Den har luftkomressor också.
http://www.blackanddecker.se/automotive ... no/BDV012/
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 103
Blev medlem: mån sep 03, 2007 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Naza »

Tack för tipsen!

Jag har beställt en billigare version av den som ornet rekommenderar, kommer säkert att gå bra Starthjälp
Corvette makes me smile ;)
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Nej nej

Inlägg av Ingo »

Naza skrev:Tack för tipsen!

Jag har beställt en billigare version av den som ornet rekommenderar, kommer säkert att gå bra Starthjälp
Starthjälp är alltid ett DÅLIGT alternativ,på en corvette är det katastrofalt.
Vetten har så stark generator att den ofta laddar i hjäl sig om batteriet är tomt.
Bättre med en normal laddare och se till att batteriet är fulladdat,eller en underhållsladdare som sitter på när bilen inte används.
För har man yttre larm behöver bilen luftas någon gång i veckan eljest är det risk att batteriet sugs ut.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Jag skulle valt en www.ctek.com laddare, de är elektoniksäkra och har som tillval ciggtändarladdkabel = laddar batteriet via ciggutaget 8)
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Skriv svar