I garaget är framkomligheten dålig så jag tänker införskaffa en s.k.a starthjälp (en uppladdningsbar 12V batteri som kopplas till bilens batteri). När jag har tittat på olika modeller har jag sett att det finns en modell som kopplas till cigarrettändarutaget istället för att kopplas direkt till batteriet.

Detta har nu skapat lite huvudbry för mig. Då vanliga människor ligger på kvällen och räknar får, ligger jag och tänkte spänning, ström och impedans. Följande är mitt huvud bry, vanligt starthjälp kan leverera startström mellan 400 - 450 A, medans denna förenklade starthjälp kan leverera 7 A till cigarrett uttaget. Antag nu att konstruktörerna med avsikt har begränsat den förenklade starthjälpens startström till 7 A för att inte bränna sladdarna i cigarrettuttaget eller smälla säkringarna. När bilen ska startas och dess batteri är tomt/väldigt lågt då kommer det förmodligen att krävas mer startström. Vanligt vist då ett batteri belastas hårt brukar spänningen falla vilket är troligt för den simpla starthjälpen. Då min corvette är en C4 vilka är fullpackade med elektronik kommer resten av elektroniken att vilja ha sina 12 V under uppstart av bilen, är det verkligen en bra produkt? Är det någon som har prövat att starta en corvette som är av C4 eller nyare med liknande starthjälp?