milesmätare... (tripmätaren alltså)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Joseph
Nykomling
Nykomling

milesmätare... (tripmätaren alltså)

Inlägg av Joseph »

Hejsan!

Har jag rätt i om jag påstår att alla USA-importerade C4 har MILES på sin milräknade (den analoga) och inte KM?

Var och kollade på en röd 88:a i Eslöv idag och det stod i besprotokollet att den hade gått 6800 mil. Men på mätaren står det typ "682611". Eftersom den digitala mätaren strulade så körde vi c:a en KM bakom en annan bil och den sista siffran rörde sig då c:a 7 hack.
Senast redigerad av Joseph den ons apr 23, 2008 2:06, redigerad totalt 1 gånger.
/Joseph
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: milesmätare... (tripmätaren alltså)

Inlägg av Hot Rod »

Joseph skrev:Har jag rätt i om jag påstår att alla USA-importerade C4 har MILES på sin milräknade (den analoga) om inte KM?
Du har helt rätt, naturligtvis miles på USA-importer.

Besiktningsprotokollet kan du glömma helt i detta fall. Besiktningen har ingen aning om detta, de skriver bara av siffrorna och begriper inte sen att de själva skriver in en direkt felaktigt uppgift i protokollet... Att det står "km" efter siffrorna är nog bara nåt som är förtryckt på deras protokoll. Hur många tusen tusen bilar har vägmätare som inte är km?

Miles x 0,1609 = mil.

Det finns inte nåt krav på att en bil ska ha miles, km eller nån fungerande "körsträcks-mätare" överhuvudtaget.

Edit efter att jag läst rubriken...: Den mekaniska vägmätaren visar miles men den digitala tripmätaren visar km om du har km-mph-knappen i km-läget.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Joseph
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Joseph »

Ok, tackar för bekräftelsen!

Killen som har bilen hade inte den blekaste aning om det hela. Han var helt säker på att det var KM i den analoga. (Och han var ärlig, för han verkade inte vara jätteinsatt i de tekniska bitarna kring bilen.)

Jag var helt säker på att det var miles , speciellt efter testet (och så jag hade en Texasimporterad 3:e gen Trans Am en gång i tiden), men jag förstår att han kanske trodde jag försökte luras eller något för att få ner priset.
/Joseph
Skriv svar