Hejsan!
Har jag rätt i om jag påstår att alla USA-importerade C4 har MILES på sin milräknade (den analoga) och inte KM?
Var och kollade på en röd 88:a i Eslöv idag och det stod i besprotokollet att den hade gått 6800 mil. Men på mätaren står det typ "682611". Eftersom den digitala mätaren strulade så körde vi c:a en KM bakom en annan bil och den sista siffran rörde sig då c:a 7 hack.
milesmätare... (tripmätaren alltså)
milesmätare... (tripmätaren alltså)
Senast redigerad av Joseph den ons apr 23, 2008 2:06, redigerad totalt 1 gånger.
/Joseph
Re: milesmätare... (tripmätaren alltså)
Du har helt rätt, naturligtvis miles på USA-importer.Joseph skrev:Har jag rätt i om jag påstår att alla USA-importerade C4 har MILES på sin milräknade (den analoga) om inte KM?
Besiktningsprotokollet kan du glömma helt i detta fall. Besiktningen har ingen aning om detta, de skriver bara av siffrorna och begriper inte sen att de själva skriver in en direkt felaktigt uppgift i protokollet... Att det står "km" efter siffrorna är nog bara nåt som är förtryckt på deras protokoll. Hur många tusen tusen bilar har vägmätare som inte är km?
Miles x 0,1609 = mil.
Det finns inte nåt krav på att en bil ska ha miles, km eller nån fungerande "körsträcks-mätare" överhuvudtaget.
Edit efter att jag läst rubriken...: Den mekaniska vägmätaren visar miles men den digitala tripmätaren visar km om du har km-mph-knappen i km-läget.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Ok, tackar för bekräftelsen!
Killen som har bilen hade inte den blekaste aning om det hela. Han var helt säker på att det var KM i den analoga. (Och han var ärlig, för han verkade inte vara jätteinsatt i de tekniska bitarna kring bilen.)
Jag var helt säker på att det var miles , speciellt efter testet (och så jag hade en Texasimporterad 3:e gen Trans Am en gång i tiden), men jag förstår att han kanske trodde jag försökte luras eller något för att få ner priset.
Killen som har bilen hade inte den blekaste aning om det hela. Han var helt säker på att det var KM i den analoga. (Och han var ärlig, för han verkade inte vara jätteinsatt i de tekniska bitarna kring bilen.)
Jag var helt säker på att det var miles , speciellt efter testet (och så jag hade en Texasimporterad 3:e gen Trans Am en gång i tiden), men jag förstår att han kanske trodde jag försökte luras eller något för att få ner priset.
/Joseph