Har fått ett gäng duvor under huven av ljudet att döma
Bytte en spännrulle där lagret inte var i ordning men kvittret kvarstår.
Upptäckte också att detta kvitter övergår till skrik vid vartal över 5000 rpm.
Har förgäves försökt att lokalisera detta ljud utan resultat, någon som har en Idé ?
Har försökt att rycka och slita i det mesta men det ända jag hittat är spänrullen och eventuellt också vattenpumpens lager som verkar vara lite slitna.
// Jari
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
Hej!
Finns en hel del svar på forum om du söker..
Låter som det kan vara lagret på det stora remhjulet på vänster sida säkerligen på pumpen. Testa och spraya 556 vid lagret och blir det tillfälligt tyst så har du lokaliserat den felande länken.
Lycka till..
Böt remmen och duvorna flyttade ut
men har fortfarade ett gnissel kvar som kommer när jag når en hastighet över 50 det kan bli lite lurigare att hitta.
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
hade samma problem med min, kom ett kvittrande och gnisslande ljud efter 30-50km/h upp till 90+.
bytte allt på bilen remmar, remmhjul spännare osv. utan resultat. efter rem bytet tog jag en närmre titt när motorn gick på tomgång och det visade sig vara rem hjulet som vobblade. efter att ha plockat isär det såg kom jag fram till att den jäveln hade en sväng dämpare som var kass så hela hjulet vobbla o fick remmen att gnissla. bytte hjulet o ljudet försvann..
hade samma problem med min, kom ett kvittrande och gnisslande ljud efter 30-50km/h upp till 90+.
bytte allt på bilen remmar, remmhjul spännare osv. utan resultat. efter rem bytet tog jag en närmre titt när motorn gick på tomgång och det visade sig vara rem hjulet som vobblade. efter att ha plockat isär det såg kom jag fram till att den jäveln hade en sväng dämpare som var kass så hela hjulet vobbla o fick remmen att gnissla. bytte hjulet o ljudet försvann..
Ja visst vobblar min också har funderat på det ett tag nu men varför kan
man då inte höra detta fenomen på tomgång, måste det finnas belastning
för att det ska dyka upp ?
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
kan nog inte svara säkert på det men det verkar så..
en rekomendation är att byt hjulet snarast möjligt, innan den kommer försöka tränga igenom bröstkåpan. som den gjorde på min(glömde nämna det innan) fick alu-svetsa bröstkåpan också..
I samband med detta inlägg vill jag tacka Anders på vette.se för att han ställde upp o hjälpte mig o felsöka med detta problem.
hade nere halva framvagnen för vi trodde att bolten satt löst. men så var inte fallet konstaterade vi efter några timmar efter han hade stängt, plus att han hade bråttom hem.. så tack än en gång...
kak skrev:kan nog inte svara säkert på det men det verkar så..
en rekomendation är att byt hjulet snarast möjligt, innan den kommer försöka tränga igenom bröstkåpan. som den gjorde på min(glömde nämna det innan) fick alu-svetsa bröstkåpan också..
I samband med detta inlägg vill jag tacka Anders på vette.se för att han ställde upp o hjälpte mig o felsöka med detta problem.
hade nere halva framvagnen för vi trodde att bolten satt löst. men så var inte fallet konstaterade vi efter några timmar efter han hade stängt, plus att han hade bråttom hem.. så tack än en gång...
mvh kak
Jag har samma problem med min -98 vad bytte du till ?Orginal eller eftermarknad?
hjulet blev original från GM pga av den tid det tar att hitta o få hem en eftermarknads grej, resten eftermarknad, dem han jag få hem innan jag kom att det var remhjulet som var kass.
Höll på att bli tokig av detta, efter att regjort och smörjt alla stödhjul och spännrullar så kvarstod det förbannade kvittret, i Panikens hetta så tog jag till med remspray och kan säga, det sket sig ordentlig för det blev ta mig f:n värre......
Rev ut den stora remmen, tvättade ALLA rullar och hjul med Bromsrengörning minst 4ggr och köpte ny rem... YES...duvorna flyttade någon annan stans, nu är det bara att hålla tummarna att det håller säsongen ut.
Dock tror jag fortfarande att kvittret orsakas av den vobblande Balanshjulet, byte av denna blir förhoppningsvis under nästa vinter.
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
Ja är på g att byta min remskiva, ska bara få iväg all plast på lack först.
Hade ja varit i dina kläder hade ja inte chansat å kört en hel sommar till med vobblande remskiva. Som sagt blir det dubbelt arbete å mindre corvettesommar med en rasad bröstkåpa på motorn samtidigt som man måste vänta på delar man beställt.
Nja, när jag skriver vobblar så är det inte riktigt så farligt som det låter men jag tror ändå det orsakar kvittret, har fått den bedömd av en expert som uttryckte sig det är " amerikans precision" bara att köra på. Ska dock hålla lite koll på den och byta den vid ett senare tillfälle.
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
min kvittrar lite den med på tomgång..
men det låter som det är den högra spännrullen ...
ska lyssna lite mer nogrannt när jag har fått ur bettan ur garaget....service column lock...
går det att bara byta lagret i dessa
nån som meckat ner ett i beståndsdelar lr
Ofta är det någon av remmarna som kvittrar,spraya lite vatten på dom på tomgång och lyssna om ljudet försvinner.
Om så, byt till Goodyears "gatorback" dom är ljudlösa.
gibson skrev:Ofta är det någon av remmarna som kvittrar,spraya lite vatten på dom på tomgång och lyssna om ljudet försvinner.
Om så, byt till Goodyears "gatorback" dom är ljudlösa.
Precis vad jag gjorde, blåste på med vatten sprutan, blev tyst som i kyrkan )
Vart köper jag den remmen ?
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
Jag köpte min hos Norrlands Custom.Köpte dock bara den långa remmen då vilket var ett misstag eftersom det tog ett par månader till innan den korta började kvittra.
forsberg skrev:min kvittrar lite den med på tomgång..
men det låter som det är den högra spännrullen ...
ska lyssna lite mer nogrannt när jag har fått ur bettan ur garaget....service column lock...
går det att bara byta lagret i dessa
nån som meckat ner ett i beståndsdelar lr
Jepp, det går bra att pressa ur lagret och sätta i nytt, gjorde det på alla mina spännhjul, (lagerbanorna var helt torra) och kvittret försvann.
Mvh
Ralph
C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
så har man avverkat 1235km med vetten i helgen, smilen per mile är många just nu...
går som en klocka trots ett "vobblande" remhjul, dock utan kvitter.....
Helgen har varit fulländad kan man säga...
// Jari
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
forsberg skrev:min kvittrar lite den med på tomgång..
men det låter som det är den högra spännrullen ...
ska lyssna lite mer nogrannt när jag har fått ur bettan ur garaget....service column lock...
går det att bara byta lagret i dessa
nån som meckat ner ett i beståndsdelar lr
Jepp, det går bra att pressa ur lagret och sätta i nytt, gjorde det på alla mina spännhjul, (lagerbanorna var helt torra) och kvittret försvann.
Mvh
Ralph
upplysningsvis så kan jag meddela att detta går inte att göra.
jag provade igår och kunde bara konstatera att bakkelithjulen är ihopsmälta runt lagrena
dvs när man försöker pressa ur lagret så går bakkelithjulet sönder.
det sitter 2 sådana hjul till ac:n, samt ett sånt hjul till spännaren o endast ett i stål, det gick det att byta i...
Senast redigerad av forsberg den fre maj 30, 2008 10:51, redigerad totalt 1 gånger.
men pressa i fett är ingen dum idé för alla c5 här på forumet, de är dessutom gjort på ca 15min för de 2 hjulen till huvudremmen. de 2 hjulen till ac:n e lite bökigare...
nop skrev:men pressa i fett är ingen dum idé för alla c5 här på forumet, de är dessutom gjort på ca 15min för de 2 hjulen till huvudremmen. de 2 hjulen till ac:n e lite bökigare...
vilken typ av fett och exakt var ska fettet pressas i? Har själv lite kvitter jag vill bli kvitt med
häng av remmen å lossa löphjulen, tag sedan mycket försiktigt bort tätningarna till kullagret på båda sidor av lagret. sen är det bara att pressa i fett å sätta tillbaka.
ja använde vanligt kullagerfett
Jag tog en vass kniv och skrappade bort lite mot lagret så det vart en liten fas åt rätt håll.
Ta inte för mycket bara.
Sen satt jag upp den i ett skruv stycke med 2 hyllsor
Ta det det försiktigt, så ska det fungera.
fotograf2 skrev:Jag tog en vass kniv och skrappade bort lite mot lagret så det vart en liten fas åt rätt håll.
Ta inte för mycket bara.
Sen satt jag upp den i ett skruv stycke med 2 hyllsor
Ta det det försiktigt, så ska det fungera.
men då har du ju inget av bakkeliten som håller lagret på plats kvar
är inte det å spela rysk roulette
fotograf2 skrev:Jag tog en vass kniv och skrappade bort lite mot lagret så det vart en liten fas åt rätt håll.
Ta inte för mycket bara.
Sen satt jag upp den i ett skruv stycke med 2 hyllsor
Ta det det försiktigt, så ska det fungera.
men då har du ju inget av bakkeliten som håller lagret på plats kvar
är inte det å spela rysk roulette
Låter rätt mödosamt oxo, bättre att byta hjulen, kostar under en tusen lapp........ fast mitt kvitter kom från remmen till ac:n....
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.