Ja jag har funderat på vad det är med vits att ha detta system ?
4växlar + 3 overdrive varför ?
Bilen är ju lite lurig att köra med denna låda , eller så handlar det om att vänja sej typ
Hur använder ni som har samma typ av låda , altså hur kör ni bilen ?
Vid "räcerkörning" ingen od inkopplad eller
Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Om du har en trimmad motor så håller inte överväxeln för alltför mycket belastning,så då gäller det att nyttja de fyra "vanliga växlarna först och främst.
Men de flesta trycker väl in överväxeln efter fyran som på normala bilar..
Det är väl när man ska vara märkvärdig och vill visa hur många växlar man har man nyttjar överväxeln på tvåan trean...
Ok , ja jag själv tycker det känns "fel" när det "överväxlar" på tvåan och trean , i fortsättningen på ska jag nog använda den på 4 bara
Dock lite trist är att min knapp är ngt tjurig när man skall aktivera od.
Till min fråga dock. Jag skulle behöäva göra rent med typ elektonikrengöring uppe vid knappen tror jag (för att se om den fungerar lättare) går den att plocka isär
Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Varför krångla till det? Låt bli knappen på spaken så fungerar det utmärkt.
Det är märkligt allt man ser om denna låda på nätet och framförallt på blocket, 7 växlar, 3 överväxlar mm... Det är en helt vanlig 4-växlad låda med en överväxel bakom. Det lite ovanliga är att den används på både 2án, 3án och 4án. Dock går den absolut inte i och ur hela tiden om nån tror det.
Kör man iväg lugnt så går den i på 2án (om motorn är varm) och ligger sedan i konstant oavsett hur du växlar upp eller ner mellan 2-3-4. När du stannar, trycker ner gaspedalen långt eller trycker på knappen så går den ur. Vid en omkörning t ex så går den ur automatiskt och går sedan i igen när du lättar lite på gasen. Den sänker varvet ordentligt, utväxlingen är 0,59:1, möjligen kan den vara olika på olika årsmodeller?
Knappen på växelspaken behöver man alltså inte röra. Ska man gasa så kan man naturligtvis deaktivera den med knappen.
Och som Ingo säger så tål den nog inte alltför mycket stryk, dock tror jag att en del som får problem får det pga utebliven service. Se till att byta olja + filter i overdriven (den är en tvåväxlad automatlåda) och håll koll på nivån om du har läckage.
Som sagt... OD'n är mycket ömtålig. byt filter och olja direkt om du inte är säker på när det gjordes.
Ett mycket effektivt sätt att ta död på ODn är att trycka plattan i mattan på 2an med OD i. då har du över 800Nm genom lamellpaketen. Ha den i vid fiskörning (om det nu existerar) eller ENDAST ENDAST vid landsväg och motorvägs körning.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
Jake skrev:Som sagt... OD'n är mycket ömtålig. byt filter och olja direkt om du inte är säker på när det gjordes.
Ett mycket effektivt sätt att ta död på ODn är att trycka plattan i mattan på 2an med OD i. då har du över 800Nm genom lamellpaketen. Ha den i vid fiskörning (om det nu existerar) eller ENDAST ENDAST vid landsväg och motorvägs körning.
Ok värt att ha i bakhuvudet
Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"