Växellådan 4+3 !=?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Fantomas
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: sön aug 17, 2008 15:47
Ort: Skärblacka / Östergötland

Växellådan 4+3 !=?

Inlägg av Fantomas »

Ja jag har funderat på vad det är med vits att ha detta system ?
4växlar + 3 overdrive :? varför ?
Bilen är ju lite lurig att köra med denna låda , eller så handlar det om att vänja sej typ :?

Hur använder ni som har samma typ av låda , altså hur kör ni bilen ?
Vid "räcerkörning" ingen od inkopplad eller :?:
Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

od

Inlägg av Ingo »

Om du har en trimmad motor så håller inte överväxeln för alltför mycket belastning,så då gäller det att nyttja de fyra "vanliga växlarna först och främst.
Men de flesta trycker väl in överväxeln efter fyran som på normala bilar.. :D
Det är väl när man ska vara märkvärdig och vill visa hur många växlar man har man nyttjar överväxeln på tvåan trean...
Användarens profilbild
Fantomas
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: sön aug 17, 2008 15:47
Ort: Skärblacka / Östergötland

Inlägg av Fantomas »

Ok , ja jag själv tycker det känns "fel" när det "överväxlar" på tvåan och trean :lol: , i fortsättningen på ska jag nog använda den på 4 bara :?

Dock lite trist är att min knapp är ngt tjurig när man skall aktivera od.
Till min fråga dock. Jag skulle behöäva göra rent med typ elektonikrengöring uppe vid knappen tror jag (för att se om den fungerar lättare) går den att plocka isär :?: :?:
Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Inlägg av Hot Rod »

Varför krångla till det? :o Låt bli knappen på spaken så fungerar det utmärkt.

Det är märkligt allt man ser om denna låda på nätet och framförallt på blocket, 7 växlar, 3 överväxlar mm... :shock: Det är en helt vanlig 4-växlad låda med en överväxel bakom. Det lite ovanliga är att den används på både 2án, 3án och 4án. Dock går den absolut inte i och ur hela tiden om nån tror det.

Kör man iväg lugnt så går den i på 2án (om motorn är varm) och ligger sedan i konstant oavsett hur du växlar upp eller ner mellan 2-3-4. När du stannar, trycker ner gaspedalen långt eller trycker på knappen så går den ur. Vid en omkörning t ex så går den ur automatiskt och går sedan i igen när du lättar lite på gasen. Den sänker varvet ordentligt, utväxlingen är 0,59:1, möjligen kan den vara olika på olika årsmodeller?

Knappen på växelspaken behöver man alltså inte röra. Ska man gasa så kan man naturligtvis deaktivera den med knappen.

Och som Ingo säger så tål den nog inte alltför mycket stryk, dock tror jag att en del som får problem får det pga utebliven service. Se till att byta olja + filter i overdriven (den är en tvåväxlad automatlåda) och håll koll på nivån om du har läckage.

Detta gäller för min -87. Det skiljer lite på årsmodellerna, här finns info http://www.5speeds.com/43table.htm
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Som sagt... OD'n är mycket ömtålig. byt filter och olja direkt om du inte är säker på när det gjordes.

Ett mycket effektivt sätt att ta död på ODn är att trycka plattan i mattan på 2an med OD i. då har du över 800Nm genom lamellpaketen. Ha den i vid fiskörning (om det nu existerar) eller ENDAST ENDAST vid landsväg och motorvägs körning.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Fantomas
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: sön aug 17, 2008 15:47
Ort: Skärblacka / Östergötland

Inlägg av Fantomas »

Jake skrev:Som sagt... OD'n är mycket ömtålig. byt filter och olja direkt om du inte är säker på när det gjordes.

Ett mycket effektivt sätt att ta död på ODn är att trycka plattan i mattan på 2an med OD i. då har du över 800Nm genom lamellpaketen. Ha den i vid fiskörning (om det nu existerar) eller ENDAST ENDAST vid landsväg och motorvägs körning.
Ok värt att ha i bakhuvudet :)
Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Skriv svar