Hålla kontroll på cambervinkeln, yttre drivaxlar (std riktigt veka), mellan axlarna, innre drivaxlar och centralväxeln fastsättning inne i bakaxelhuset.
Med modifierade motorer över 450+ hästar behövs std C3 bakvagn modifieras för att vara säker. Om man väljer att åka drag racing med slicks är det ett måste, seriös banåka även här bör man modifiera för ökad säkerhet.
Nummer ett är att absolut hålla kontroll på cambervinkeln som inte fungerar speciellt bra std. Vad som händer är att det blir stora krafter på c-clipsen inne i centralväxeln som ger ett slitage och dynamiska spänningar på ingående delar i cerntralväxeln. Vid drag racing vill man ha cambervinkeln på noll grader vilket std C3 bakvagnar inte klarar. Vid banracing vil man ha en annan vinkel, gatåka och så vidare. C3 bakvagnen har en dynamisk förändring av camervinkeln vid olika körfall som gör vägegenskaperna lömska när bilen provoseras.
Att hålla ording på cambervinklarna har GM löst bättre på C4, C5 och C6.
Nummer två är att ha delar som är förstärkta och vridstyva i drivlinan. Vi börjar utifrån hjulen, drivaxlarna som sitter i de yttre bärarmarna är viktiga att byta till riktiga doningar, ska vara 31 splinesaxlar gjorda i 1350 stål. Mellanaxlarna behöver även dom förstärkas med tuffare doningar, ett sätt är att använda kolfiberaxlar, låter dyrt med i dag så är de prismässigt ok. De drivaxlar som går in i centralväxeln behövs även de bytas till 30 splines axlar med god kvalitet.
Nummer tre är att förstärka centralväxeln, att åka 12-bultat är bra men dyrt, en nödvändig åtgärd är att byta det gjutna överfall som sitter på kronhjulssidan till ett i stål, då man får mindre dynamiskarörelser och bakaxelhuset/ingående delar håller bättre.
Nummer fyra är att se till att använda de starkaste och bästa knutkorsen som finns.
Fortsättning följer !
Henrik Andersson
För kontroll av cambervinkeln som normalt sker med det undre reaktionsstaget på en std C3 och den justering som finns, är det ett problem att hålla vinkeln någolunda konstant. Tex om man justerar cambervinkel på std C3 till 0 grader mätt på bromsskivan (skivan är då fastskruvad) kör med bilen i några kurvor med lite krängning och gör om mätningen, då har cambervinkeln förändrats i bland med flera grader, inte så konstigt det sitter bussningar som är flexibla i stag och upphängningar. Då kan man ju tycka att, byt till stumma bussningar så försvinner problemet. Om man just byter till stumma bussningar får man binding vilket är dåligt om man vill ha bra handling och respons (vägkänsla) från bakvagn och chassi. Stumma bussningar ska bara används i banracing. Komihåg att stummt monterade delar som rör på sig under dynamiska belastningar kan få problem med livslängd.
En genväg är att använda sig av uniballs som är rörliga i infästningen.
Det finns två sätt att komma till rätta med camberproblemet på C3, det ena är en six link det andra är en five link, Det finns två företag som tillverkar kit som är av hög kvalitet, bägge från usa.
Vad gör då dessa så kallade kit för nytta på en gammal C3 bakvagn.
Fortsättning följer !
Henrik Andersson
Five linken från Gulstrand är det bästa kittet för max prestanda på gatan, här får man den kontroll man vill ha på camber och toevinklar. Kittet är dock inget bolt on kit på bilen ! det krävs en del svetsjobb och till det behövs en del verktyg för att mäta in delar som ska svetsas mot bakramen, dock inte så jättesvårt.
Se bild/sprängskiss
De så kallade Six link kitten på marknaden är igentligen ingen riktig six link utan snarare four eller five link, det beror lite på vilka chassidynamiska kunskaper man har, men vissa tillverkare kallar det för six link må så vara. Ett kitt som finns över disk är från Steve Jates Dragvette, fördelen med detta kitt är att det går att montera utan att behöva svetsa något, om man vill återställa till standard är det inga problem. Dragvetts kit finns nu till alla årsmodeller till c3 och till olika fjädringslösningar och till standard/offset bärarmar.
Bägge kitten gör underverk för dynamiken i bakvagnen plus höjer säkerheten i bakvagnen !
Jag har erfarenhet från bägge lösningar, vill du ha absolut max prestanda gata/bana och vill använda bredare fälgar än 10 tum i bakvagnen och har lite chassidynamiska/svets kunskaper använd Gulstrands Five link.
Vill du ha mycket god prestanda på gata/bana/strippen och inte har tummen mitt i handen, vill slippa svets jobb kör med six linken från Dragvette.
Här är en bild på Gulstrands five link monterad i chassit
Monterat på en av de sista årsmodellerna C3
Henrik Andersson
