Att bygga väghållning i C3 bakvagn

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Vette racing
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: sön aug 17, 2008 14:38
Ort: Lidingö

Att bygga väghållning i C3 bakvagn

Inlägg av Vette racing »

De svaga länkarna i C3 bakvagnen är:
Hålla kontroll på cambervinkeln, yttre drivaxlar (std riktigt veka), mellan axlarna, innre drivaxlar och centralväxeln fastsättning inne i bakaxelhuset.

Med modifierade motorer över 450+ hästar behövs std C3 bakvagn modifieras för att vara säker. Om man väljer att åka drag racing med slicks är det ett måste, seriös banåka även här bör man modifiera för ökad säkerhet.

Nummer ett är att absolut hålla kontroll på cambervinkeln som inte fungerar speciellt bra std. Vad som händer är att det blir stora krafter på c-clipsen inne i centralväxeln som ger ett slitage och dynamiska spänningar på ingående delar i cerntralväxeln. Vid drag racing vill man ha cambervinkeln på noll grader vilket std C3 bakvagnar inte klarar. Vid banracing vil man ha en annan vinkel, gatåka och så vidare. C3 bakvagnen har en dynamisk förändring av camervinkeln vid olika körfall som gör vägegenskaperna lömska när bilen provoseras.

Att hålla ording på cambervinklarna har GM löst bättre på C4, C5 och C6.

Nummer två är att ha delar som är förstärkta och vridstyva i drivlinan. Vi börjar utifrån hjulen, drivaxlarna som sitter i de yttre bärarmarna är viktiga att byta till riktiga doningar, ska vara 31 splinesaxlar gjorda i 1350 stål. Mellanaxlarna behöver även dom förstärkas med tuffare doningar, ett sätt är att använda kolfiberaxlar, låter dyrt med i dag så är de prismässigt ok. De drivaxlar som går in i centralväxeln behövs även de bytas till 30 splines axlar med god kvalitet.

Nummer tre är att förstärka centralväxeln, att åka 12-bultat är bra men dyrt, en nödvändig åtgärd är att byta det gjutna överfall som sitter på kronhjulssidan till ett i stål, då man får mindre dynamiskarörelser och bakaxelhuset/ingående delar håller bättre.

Nummer fyra är att se till att använda de starkaste och bästa knutkorsen som finns.

Fortsättning följer !

Henrik Andersson

För kontroll av cambervinkeln som normalt sker med det undre reaktionsstaget på en std C3 och den justering som finns, är det ett problem att hålla vinkeln någolunda konstant. Tex om man justerar cambervinkel på std C3 till 0 grader mätt på bromsskivan (skivan är då fastskruvad) kör med bilen i några kurvor med lite krängning och gör om mätningen, då har cambervinkeln förändrats i bland med flera grader, inte så konstigt det sitter bussningar som är flexibla i stag och upphängningar. Då kan man ju tycka att, byt till stumma bussningar så försvinner problemet. Om man just byter till stumma bussningar får man binding vilket är dåligt om man vill ha bra handling och respons (vägkänsla) från bakvagn och chassi. Stumma bussningar ska bara används i banracing. Komihåg att stummt monterade delar som rör på sig under dynamiska belastningar kan få problem med livslängd.

En genväg är att använda sig av uniballs som är rörliga i infästningen.

Det finns två sätt att komma till rätta med camberproblemet på C3, det ena är en six link det andra är en five link, Det finns två företag som tillverkar kit som är av hög kvalitet, bägge från usa.

Vad gör då dessa så kallade kit för nytta på en gammal C3 bakvagn.

Fortsättning följer !

Henrik Andersson

Five linken från Gulstrand är det bästa kittet för max prestanda på gatan, här får man den kontroll man vill ha på camber och toevinklar. Kittet är dock inget bolt on kit på bilen ! det krävs en del svetsjobb och till det behövs en del verktyg för att mäta in delar som ska svetsas mot bakramen, dock inte så jättesvårt.

Se bild/sprängskiss Bild


De så kallade Six link kitten på marknaden är igentligen ingen riktig six link utan snarare four eller five link, det beror lite på vilka chassidynamiska kunskaper man har, men vissa tillverkare kallar det för six link må så vara. Ett kitt som finns över disk är från Steve Jates Dragvette, fördelen med detta kitt är att det går att montera utan att behöva svetsa något, om man vill återställa till standard är det inga problem. Dragvetts kit finns nu till alla årsmodeller till c3 och till olika fjädringslösningar och till standard/offset bärarmar.

Bägge kitten gör underverk för dynamiken i bakvagnen plus höjer säkerheten i bakvagnen !

Jag har erfarenhet från bägge lösningar, vill du ha absolut max prestanda gata/bana och vill använda bredare fälgar än 10 tum i bakvagnen och har lite chassidynamiska/svets kunskaper använd Gulstrands Five link.

Vill du ha mycket god prestanda på gata/bana/strippen och inte har tummen mitt i handen, vill slippa svets jobb kör med six linken från Dragvette.

Här är en bild på Gulstrands five link monterad i chassit
Bild
Monterat på en av de sista årsmodellerna C3
Bild

Henrik Andersson :D
C3 med chevy 430 inspr,wilwood bromsar, alu bärarmar, 12-bult axel(Tom's), rear coilover speeddirect, six link, kolfiber axlar mm.
Tips och råd, medlemmsnr:802
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Bladfjäder, bussningar etc...???
Vette racing
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: sön aug 17, 2008 14:38
Ort: Lidingö

Inlägg av Vette racing »

frisk skrev:Bladfjäder, bussningar etc...???
Varför det sitter en bladfjäderlösningen på tvären bak är helt enkelt att den lösningen är mycket billig och teknisk okomplicerad att tillverka. Billigare än så går knappt att bygga serieproducerat. Vad är då bra med en bladfjäder på tvären ingenting !! Det dumma är att det blir minneseffekter i fjädern när chassit kränger, vilket betyder att när tex vänster sida av fjädern jobbar för det över rörelser pga fjäderns egenstyvhet upp i chassit som påverkar högersida, vilket i sin tur har direkt påverkan av vägegenskaperna i bakvagnen. Standard bladfjäder är dessutom tung vilket inte är gynnsamt. En lite bättre variant är att byta till en kolfiberfjäder.
Den bästa lösningen är att inte använda en bladfjäder utan att byta till en coiloverlösning, då slipper man minneseffekterna och vikten kan säker mer än halveras.

Vad gäller bussningar, den som sitter i underkant på bakaxelhuset och ram ska vara så hård som möjligt men ej stum typ en solid bussning för då kommer man att få problem med spänningar/brytningar i bakaxelhuset i värsta fallet kan huset spricka (gäller std chassi c3)

Bussningarna som sitter i stora tvärbalken som hela bakaxelhuset är upphängd i kan använda solida bussningar.

Bärarmarnas bussninar mot ram, för komfort använd så styva som möjligt, dock ej solida.

Resten av alla bussningar till stag använd uniballs undantag känghämmarinfästningarna där ska du använda bussningar som är av myckt god kvalitet med en fjäder som är progressiv mellan kränghämmare och bärarmsfäste
C3 med chevy 430 inspr,wilwood bromsar, alu bärarmar, 12-bult axel(Tom's), rear coilover speeddirect, six link, kolfiber axlar mm.
Tips och råd, medlemmsnr:802
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Polyuretan...
Bussningarna som sitter i stora tvärbalken som hela bakaxelhuset är upphängd i kan använda solida bussningar.
Se upp här då ljudet från diffen transplanterar sig enormt genom hela chassit. Ingen kul körupplevelse tycker jag.
Vette racing
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: sön aug 17, 2008 14:38
Ort: Lidingö

Inlägg av Vette racing »

frisk skrev:Polyuretan...
Bussningarna som sitter i stora tvärbalken som hela bakaxelhuset är upphängd i kan använda solida bussningar.
Se upp här då ljudet från diffen transplanterar sig enormt genom hela chassit. Ingen kul körupplevelse tycker jag.
Du har helt rätt att stomljud från diffen går upp i ramen, en polyuretan bussning är bättre ur den synpunkten !

För gatbruk åker jag själv med ny std gummibussning.

Henrik
C3 med chevy 430 inspr,wilwood bromsar, alu bärarmar, 12-bult axel(Tom's), rear coilover speeddirect, six link, kolfiber axlar mm.
Tips och råd, medlemmsnr:802
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

Hej!
Har du ngn prisupgift på respectiv bakvagn 12 bultad komplett.

Mycket intresserad
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Vette racing
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: sön aug 17, 2008 14:38
Ort: Lidingö

Inlägg av Vette racing »

Nya delar/inköp hos Tom's ca 25000kr, inkluderar innre drivaxlar KA 30 splines/nytt diffhus för 12 bult, diffhuset kommer ihopmonterat, jag har valt att åka med steg 7. Krondrev/pinjong spec för corvette c3 12 bult/+stålöverfall. Sen tillkommer ett bakaxelhus, antingen använder man det man har om det är i bra skick eller köper man ett begangnat hus men det gäller att hitta ett som är i bra skick vilket i dag inte är det lättaste.

Sen tillkommer monteringen vilket inte är ett jobb som man gör själv om man ej är 100% säker på vad man håller på med. Det är en hel del slip jobb i huset för att få kronhjulet att få frigång plus en del annat spec jobb.

Mina axlar skruvar Stigs axelparts ihop och kostnaden ligger på ca 10000kr.

Sen till detta tillkommer de yttre 31 splines drivaxlarna från Tom's på ca 8500kr och ett par drivaxlar plus ev en Six link eller liknande, priset hoppar iväg ganska fort men med bakvagnen rätt justerad tål den utan problem 1000hkr.
C3 med chevy 430 inspr,wilwood bromsar, alu bärarmar, 12-bult axel(Tom's), rear coilover speeddirect, six link, kolfiber axlar mm.
Tips och råd, medlemmsnr:802
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

ok
Jag är nog mest inne på den traditionella bakvagnskonstruktionen.

typ 12 bultad innehåll. grova axlar (alu kolfiber eller stål). alu bärarmar eller stål.
Kanske behålla mina gammla med flyttat handbromsfäste nya.Har för mig att det var krängningshämmaren som låg närmast däcken 15".
Har även en förstärkt bakdel till huset.

Har du ngt lämpligt förslag

Mycket intresserad
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Vette racing
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: sön aug 17, 2008 14:38
Ort: Lidingö

Inlägg av Vette racing »

Vid 12 bult innehåll och ett C3 hus måste du ha ett spec diffhus och andra innre och (yttre drivaxlar), drivaxlarna är extra viktiga. Om du funderar på att åka 12 bult innehåll i centralväxeln vilket är bra, då har du en stark centralväxel, men i resten av drivlinan funderar du på att använda standard delar. Då gör inte den påkostade 12 bult centralväxeln mycket nytta, i och med att resten i drivlinan är den svaga länken.

Med 12 bult innehåll måste man slipa ur std bakaxellock väldigt mycket för frigång av krondrevet knappt att det går på ett std lock. Du säger att du har ett förstärkt lock, finns det en redan gjuten skåra på insidan för frigången ? om ej måste du köpa ett special lock som är gjort för 12 bult !

Vad gäller själva huvuddrivaxlarna använder man:

Gatåka/banracing för max prestanda, kolfiberdrivaxlar 4" och 1350 HD knutkors.
Dragracing upp till 600+max 150Hkr lustgas och dragradialer, ev max 10" slicks, ej transbrake, kolfiberdrivaxlar 4" och 1350 HD knutkors.

Dragracing 750Hkr+250/300 Hkr lustgas, slicks och transbrake, tjockväggiga 3 1/2"ståldrivaxlar med 1480 HD knutkors.

Aluminium axlar finns bra med 1480 HD knutkors !!

Om du tänker använda 1480 knutkors måste batterilådan modifieras !!



Vad menar du med alu bärarmar eller stål ? (framvagn ?)

Kanske behålla mina gammla med flyttat handbromsfäste nya.Har för mig att det var krängningshämmaren som låg närmast däcken 15". Jag behöver närmare förklaring vad du menar !!
C3 med chevy 430 inspr,wilwood bromsar, alu bärarmar, 12-bult axel(Tom's), rear coilover speeddirect, six link, kolfiber axlar mm.
Tips och råd, medlemmsnr:802
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

Tack för tippsen!
Angående bärarmar menar jag att det gör väl inte så stor skillnad på max bredd av däck o fälg 15" bak jämfört med vad man kan ha om man har 2" offsett armar.
Man vinner väl ca 1" genom att flytta handbromsfästet som jag gjort.
Och det som tar i däcket då vid 15 tums fälgar max bredd är väl bladfjädern o krägningshämmaren.
Däremot vet jag ej om man bör byta till mer hållbara bärarmar bak eller om man behöver ha speciella till dom grova axlarna. Har hört att det finns alu (vet ej)

Kör för tillfället med mickey thompson drag radial 275/60/15 på orginalfälgar 15#8" 4.0 i backspace.
Väntar däremot på en uppsättning centerline där bakfälgarna har specialbreddats till 15#9"med backspace 4.5t" och 275 dragradial.

Väntar även på en 540cubic motor custombyggd med ca 700-740 hp beroende på kamval på 95 octan. samt 10 tums converter 3000-3200i stall
Därav mina bakvagnsfunderingar.

Bör man byta bladfjäder. Nu har jag en kompositfjäder 360pounds orginal style i från vettebrakes samt deras väghållningspaket.

Tacksam för tips av val (lämplig kombination)
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Om du går upp i diam på fälgarna till 17-18" eller mer så kan du bredda ännu mer än 1" innåt!
Då kommer din kompositfjäder att hamna inuti fälgen och gå fri från däcket!
Fast förr eller senare så slår däcket emot std trailingarmen.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

Du har rätt gbak.
Lutar väl åt hela grova kitet.
Men vill ju först skaffa så mycket kött på bennen.

Tacksam för tips (Lämplig kombination)
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Vette racing
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: sön aug 17, 2008 14:38
Ort: Lidingö

Inlägg av Vette racing »

johanlu skrev:Tack för tippsen!
Angående bärarmar menar jag att det gör väl inte så stor skillnad på max bredd av däck o fälg 15" bak jämfört med vad man kan ha om man har 2" offsett armar.
Man vinner väl ca 1" genom att flytta handbromsfästet som jag gjort.
Och det som tar i däcket då vid 15 tums fälgar max bredd är väl bladfjädern o krägningshämmaren.
Däremot vet jag ej om man bör byta till mer hållbara bärarmar bak eller om man behöver ha speciella till dom grova axlarna. Har hört att det finns alu (vet ej)

Kör för tillfället med mickey thompson drag radial 275/60/15 på orginalfälgar 15#8" 4.0 i backspace.
Väntar däremot på en uppsättning centerline där bakfälgarna har specialbreddats till 15#9"med backspace 4.5t" och 275 dragradial.

Väntar även på en 540cubic motor custombyggd med ca 700-740 hp beroende på kamval på 95 octan. samt 10 tums converter 3000-3200i stall
Därav mina bakvagnsfunderingar.

Bör man byta bladfjäder. Nu har jag en kompositfjäder 360pounds orginal style i från vettebrakes samt deras väghållningspaket.

Tacksam för tips av val (lämplig kombination)

Vad gäller för maxprestanda för std chassier C3 på bana använd framfjädrar med 550 pound inspänningstryck och en kolfiberfjäder bak på minst 360 eller mer lite beroende på vilka justerbara stötdämpare man har kombinerat med kränghämarens styhet, fram gärna en diameter på 1,125" eller mer, bak 0,750" eller mindre, bak balanserar man med stötdämparinställning mer än att gå upp i styvhet i kränghämmaren. Drivaxlar välj det lättaste och starkaste:kolfiberaxlar 4". (och en så lätt bil det bara går)

Maxprestanda på dragstrippen använder du std främfjädrar med justerbara stötdämpare inställda enligt 90/10 principen och ingen inkopplad kränghämmare !
Bak så är din kolfiberfjäder på gränsen för hård, för att få en riktig bra sättning, en något mjukare fjäder runt 330/340 pound kan vara bättre tillsammans med justerbara stötdämpare och absolut ingen inkopplad kränghämmare. Ett reaktionsstag från underkant centralväxeln till ram för att få en mer överkasstad vikt på bakvagnen är ett måste om du vill ha bra 60-fots tid. Med din kommande motor size är det ett måste att modifiera resten av bakvagnen för ökad säkerhet i drivlinan om du tänker att maxprestera på strippen med slicks !

Drivaxlar se näst stycke !

Drivaxlar:
Vid dragracing 650Hkr+max150Hkr lustgas, Kolfiberaxlar 4" tillsammans med dragradialer och ingen transbrake. HD 1350 knutkors

800Hkr+med transbrake mer lustgas och slicks, tjockväggiga ståldrivaxlar 3 1/2" och HD1480 knutkors.


Jag är tveksam att dina 15" fälgar som blir 9 " breda med lite däcksbredd på, får plats med std bärarmar. ett annat skäl till att byta bärarmar är till typ offset armar är att dom är starkare , det är inte ovanligt att kröka std bärarmar vid tuff dragracing !
Senast redigerad av Vette racing den ons okt 08, 2008 17:10, redigerad totalt 2 gång.
C3 med chevy 430 inspr,wilwood bromsar, alu bärarmar, 12-bult axel(Tom's), rear coilover speeddirect, six link, kolfiber axlar mm.
Tips och råd, medlemmsnr:802
Svengunnar
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 03, 2008 8:22
Ort: Skövde

Inlägg av Svengunnar »

Gatåka/banracing för max prestanda, kolfiberdrivaxlar 4" och 1350 HD knutkors.

Vart köper man dessa, hur mycket kostar det??
68 BB 396
Vette racing
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: sön aug 17, 2008 14:38
Ort: Lidingö

Inlägg av Vette racing »

Svengunnar skrev:Gatåka/banracing för max prestanda, kolfiberdrivaxlar 4" och 1350 HD knutkors.

Vart köper man dessa, hur mycket kostar det??

Du kan köpa dessa axlar hos Vansteel eller hos PST direkt. Fördelen hos Vansteel är att du får med kuntkors. Kostnad 1000$


Henrik Andersson
C3 med chevy 430 inspr,wilwood bromsar, alu bärarmar, 12-bult axel(Tom's), rear coilover speeddirect, six link, kolfiber axlar mm.
Tips och råd, medlemmsnr:802
Skriv svar