
Nu är det dags att sänka bilen!
Nu är det dags att sänka bilen!
Har en 73 med en trimmad 355 motor ca 375 hästar (skall testa till våren
) Har sett en 73;a med oginalfälgar och däck som var sänkt genom att kapa framfjädrarna samt plockat ett par blad bak! Inte min stil för en köpt sänkningsats borde innebära bättre performance! Var får jag tag i grejor, fjädrar fram som sänker ca 4-5 cm. Har läst mig till att längre bultar bak gör att jag kan sänka bilen bak ca 6-7 cm bak, funkar det? Synpunkter mottages gärna! Har tänkt behålla mina kromade fälgar med 255/60R15 däck. Bilen är i mycket orginal skick, motor gått ca 1500 mil, renoverad innan import, styrsnäckan bytte jag i år mot en special renoverad snäcka direkt specialrenoverad i USA! Bilen är taigt och bra i styrningen och bussningar mm är i mycket bra skick. Naturligtvis behöver jag ställa in vinklar m m efter sänkningen men behöver jag tänka på något annat? Skall byta upper ball joint då jag har glapp vänster fram, lika bra att byta båda i vinter. Bilen kan ses på www.mycorvette.se

Jag bytte bultarna bak,det gav ca 5cm.De bultarna som jag köpt var till C4:ans bak fjäder,10" lång.http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1825
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
#550 fjädrarna fram sänker 1" ungefär, jag är nöjd med dem.
Har ställbara Koni dämpare vilka funkar kanonbra.
Går även att kapa orginal fjädrarna och sedan värma med gas för att bocka änden plan.
Bak så köpte jag VBP #330 med 8" långa skruvar, sjönk kanske 1/2" där.
Så här i efterhand ångrar jag att jag inte tog #360 fjädern istället, då baken är aningen för mjuk.
Kyb dämpare bak (speciellt avsedda för kompositfjäder)
Har ställbara Koni dämpare vilka funkar kanonbra.
Går även att kapa orginal fjädrarna och sedan värma med gas för att bocka änden plan.
Bak så köpte jag VBP #330 med 8" långa skruvar, sjönk kanske 1/2" där.
Så här i efterhand ångrar jag att jag inte tog #360 fjädern istället, då baken är aningen för mjuk.
Kyb dämpare bak (speciellt avsedda för kompositfjäder)
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
550 lbs fjädrar fram samt 10"långa bult bak verkar det bli, förutsätter att man sköter sänkningen beroende på hur man skruvar bulten ifa 5 cm blir för bra! Något annat jag bör tänka på? Sitter relativt nya stötdämpare runt om duger dessa eller måste jag ha justerbara? Bakfjädern är bra duger den eller behövs en komositfjäder?
Är det inte risk att du får genomslag eller att däcket tar i någonstans om du bara sänker 5cm bak utan att ha styvare fjäder?
Jag är lite osäker men det är väl bara att testa så märker du.
Jag är lite osäker men det är väl bara att testa så märker du.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Sunel
Ja bultarna passade rakt av.Jajamensan,20" passade utan någon som hellst modifiering
.
Det är bara att handla,synd att dollarn har dragit iväg
Lars
Ja bultarna passade rakt av.Jajamensan,20" passade utan någon som hellst modifiering

Det är bara att handla,synd att dollarn har dragit iväg

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1