Nu är det dags att sänka bilen!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Inlägg: 82
Blev medlem: tor feb 17, 2005 22:00
Ort: Varberg
Kontakt:

Nu är det dags att sänka bilen!

Inlägg av sunel »

Har en 73 med en trimmad 355 motor ca 375 hästar (skall testa till våren  :? ) Har sett en 73;a med oginalfälgar och däck som var sänkt genom att kapa framfjädrarna samt plockat ett par blad bak! Inte min stil för en köpt sänkningsats borde innebära bättre performance! Var får jag tag i grejor, fjädrar fram som sänker ca 4-5 cm. Har läst mig till att längre bultar bak gör att jag kan sänka bilen bak ca 6-7 cm bak, funkar det? Synpunkter mottages gärna! Har tänkt behålla mina kromade fälgar med 255/60R15 däck. Bilen är i mycket orginal skick, motor gått ca 1500 mil, renoverad innan import, styrsnäckan bytte jag i år mot en special renoverad snäcka direkt specialrenoverad i USA! Bilen är taigt och bra i styrningen och bussningar mm är i mycket bra skick. Naturligtvis behöver jag ställa in vinklar m m efter sänkningen men behöver jag tänka på något annat? Skall byta upper ball joint då jag har glapp vänster fram, lika bra att byta båda i vinter. Bilen kan ses på www.mycorvette.se
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

Bytte fjädrar fram i min, gjorde stor skillnad. satte också i längre bultar bak, tyckte dock inte att det blev lika stor skillnad som fram. Har för mig att det var 550 lbs gymkhana specifications fjädrar. Är tydligen kortare än standard fjädrar.

//David
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Jag bytte bultarna bak,det gav ca 5cm.De bultarna som jag köpt var till C4:ans bak fjäder,10" lång.http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1825

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

#550 fjädrarna fram sänker 1" ungefär, jag är nöjd med dem.
Har ställbara Koni dämpare vilka funkar kanonbra.
Går även att kapa orginal fjädrarna och sedan värma med gas för att bocka änden plan.

Bak så köpte jag VBP #330 med 8" långa skruvar, sjönk kanske 1/2" där.
Så här i efterhand ångrar jag att jag inte tog #360 fjädern istället, då baken är aningen för mjuk.
Kyb dämpare bak (speciellt avsedda för kompositfjäder)
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Inlägg: 82
Blev medlem: tor feb 17, 2005 22:00
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av sunel »

550 lbs fjädrar fram samt 10"långa bult bak verkar det bli, förutsätter att man sköter sänkningen beroende på hur man skruvar bulten ifa 5 cm blir för bra! Något annat jag bör tänka på? Sitter relativt nya stötdämpare runt om duger dessa eller måste jag ha justerbara? Bakfjädern är bra duger den eller behövs en komositfjäder?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Är det inte risk att du får genomslag eller att däcket tar i någonstans om du bara sänker 5cm bak utan att ha styvare fjäder?
Jag är lite osäker men det är väl bara att testa så märker du.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Inlägg: 82
Blev medlem: tor feb 17, 2005 22:00
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av sunel »

Japp är väl bara att prova men med tanke på killen som plockade ett par blad som sänkning borde det gå bra!
micvette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: mån jan 21, 2008 11:24
Ort: Åland

Inlägg av micvette »

Jag tog bort ett par blad, men det resulterade bara igenomslag har skrapat ur skärmarna en hel del.

Var köper man nya bakfjädrar har mest bekymmer med höjden bak, dessutom tycker jag den ligger sne.
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Inlägg: 82
Blev medlem: tor feb 17, 2005 22:00
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av sunel »

Du Hånta! Passade verkligen dessa 10" bultar rakt av? Mina har en bult med spår och sprint, för jag förutsätter att vi menar bultarna som sitter i bakfjädern ute vid däcket. Såg även att du bytat tii 20 tums fälgar, fräckt passade de rakt av eller fick du justera efter den tidigare sänkningen?
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Sunel

Ja bultarna passade rakt av.Jajamensan,20" passade utan någon som hellst modifiering :D .
Det är bara att handla,synd att dollarn har dragit iväg :cry:

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Skriv svar