Ytterligare ett litet problem..Varmgång

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Storskurken
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: fre jan 23, 2009 18:28
Ort: Skövde

Ytterligare ett litet problem..Varmgång

Inlägg av Storskurken »

Är ju novis på amerikanska järn.men tjejens vette vill gå varm..sitter en manuell brytare till fläkten..vanligt problem? eller något enkelt?

Detta gäller givetvis främst vid låg fart i stan osv Är en 89:a aut cab Om det nu är någon skillnad
Användarens profilbild
Mange85
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: tis jul 29, 2008 23:10
Ort: Sverige

Re: Ytterligare ett litet problem..Varmgång

Inlägg av Mange85 »

Hur varm?
Finns lite att läsa här angående temperaturer https://forum.clubcorvette.se/viewto ... f=4&t=4428 :wink:
Corvette c4 ´94 6vxl
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ytterligare ett litet problem..Varmgång

Inlägg av Ingo »

För det första,går fläktarna?
Kolen lägger ju av förr eller senare,speciellt på fläkten som styrs av AC,n
Vippströmbytare låter inte bra,kan vara dataproblem någon fusklagat.
Men kolla att kylaren är öppen ,drar in mycket skit där då den ligger så lågt.
och termostaten kan ju hänga sig.finns vatten i kylsystemet?
Fungerar värmen?,att värmen lägger av är första tecknet på cirkulationsproblem i motorn.
en igenkloggad kat kan också orsaka vamgång,men då brukar det inte gå att varva motorn speciellt bra.
Storskurken
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: fre jan 23, 2009 18:28
Ort: Skövde

Re: Ytterligare ett litet problem..Varmgång

Inlägg av Storskurken »

Ska kika närmare på detta vid lämpligare väder(står i ett kallgarage)fläktarna går på brytaren.men trorinte dom startar på automatik,vatten finns.och den går som den ska..tror den blir bortåt 104 grader..
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Re: Ytterligare ett litet problem..Varmgång

Inlägg av COOLMACHINE »

Storskurken skrev:Ska kika närmare på detta vid lämpligare väder(står i ett kallgarage)fläktarna går på brytaren.men trorinte dom startar på automatik,vatten finns.och den går som den ska..tror den blir bortåt 104 grader..
104 grader är ju ganska normalt vid kökörning, har du bara normalt med glykol i kylaren så ska den inte vara i närheten att koka vid den tempraturen.
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Ytterligare ett litet problem..Varmgång

Inlägg av Hot Rod »

Storskurken skrev: tror den blir bortåt 104 grader..
Låter helt normalt, förmodligen inga problem. Men kolla om fläkten eller fläktarna fungerar (alla har en bakom kylaren, en del har en framför också). Sök på detta forum eller det andra http://www.vetteforum.se/ så hittar du troligen bortåt en miljard trådar om detta... :D
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Storskurken
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: fre jan 23, 2009 18:28
Ort: Skövde

Re: Ytterligare ett litet problem..Varmgång

Inlägg av Storskurken »

Har tagit reda på lite mer fakta..verkar som om fl'ktarna inte startar per automatik..innan knappen till fläktarna monterades så gick den upp til 107 grader ganska fort i kö körning och kokade så det spruta vatten
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Ytterligare ett litet problem..Varmgång

Inlägg av Hot Rod »

Hmmm... Ja, då har du problem. Naturligtvis ska det inte spruta vatten.

Kolla tråden som Mange85 länkar till. Kolla även https://forum.clubcorvette.se/viewto ... f=4&t=9417

Dessa bilar går mycket varma innan fläktarna startar och det är oftast det som ägarna upplever som problem.

Båda fläktarna ska starta automatiskt men vid olika temp och de styrs olika (tempswitch/ECM). Har du en fläkt framför kylaren?
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Skriv svar