Är ju novis på amerikanska järn.men tjejens vette vill gå varm..sitter en manuell brytare till fläkten..vanligt problem? eller något enkelt?
Detta gäller givetvis främst vid låg fart i stan osv Är en 89:a aut cab Om det nu är någon skillnad
Ytterligare ett litet problem..Varmgång
-
- Nykomling
- Inlägg: 24
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 18:28
- Ort: Skövde
Re: Ytterligare ett litet problem..Varmgång
Hur varm?
Finns lite att läsa här angående temperaturer https://forum.clubcorvette.se/viewto ... f=4&t=4428
Finns lite att läsa här angående temperaturer https://forum.clubcorvette.se/viewto ... f=4&t=4428

Corvette c4 ´94 6vxl
Re: Ytterligare ett litet problem..Varmgång
För det första,går fläktarna?
Kolen lägger ju av förr eller senare,speciellt på fläkten som styrs av AC,n
Vippströmbytare låter inte bra,kan vara dataproblem någon fusklagat.
Men kolla att kylaren är öppen ,drar in mycket skit där då den ligger så lågt.
och termostaten kan ju hänga sig.finns vatten i kylsystemet?
Fungerar värmen?,att värmen lägger av är första tecknet på cirkulationsproblem i motorn.
en igenkloggad kat kan också orsaka vamgång,men då brukar det inte gå att varva motorn speciellt bra.
Kolen lägger ju av förr eller senare,speciellt på fläkten som styrs av AC,n
Vippströmbytare låter inte bra,kan vara dataproblem någon fusklagat.
Men kolla att kylaren är öppen ,drar in mycket skit där då den ligger så lågt.
och termostaten kan ju hänga sig.finns vatten i kylsystemet?
Fungerar värmen?,att värmen lägger av är första tecknet på cirkulationsproblem i motorn.
en igenkloggad kat kan också orsaka vamgång,men då brukar det inte gå att varva motorn speciellt bra.
-
- Nykomling
- Inlägg: 24
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 18:28
- Ort: Skövde
Re: Ytterligare ett litet problem..Varmgång
Ska kika närmare på detta vid lämpligare väder(står i ett kallgarage)fläktarna går på brytaren.men trorinte dom startar på automatik,vatten finns.och den går som den ska..tror den blir bortåt 104 grader..
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Re: Ytterligare ett litet problem..Varmgång
104 grader är ju ganska normalt vid kökörning, har du bara normalt med glykol i kylaren så ska den inte vara i närheten att koka vid den tempraturen.Storskurken skrev:Ska kika närmare på detta vid lämpligare väder(står i ett kallgarage)fläktarna går på brytaren.men trorinte dom startar på automatik,vatten finns.och den går som den ska..tror den blir bortåt 104 grader..
Thumbs Up!
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Re: Ytterligare ett litet problem..Varmgång
Låter helt normalt, förmodligen inga problem. Men kolla om fläkten eller fläktarna fungerar (alla har en bakom kylaren, en del har en framför också). Sök på detta forum eller det andra http://www.vetteforum.se/ så hittar du troligen bortåt en miljard trådar om detta...Storskurken skrev: tror den blir bortåt 104 grader..

1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
-
- Nykomling
- Inlägg: 24
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 18:28
- Ort: Skövde
Re: Ytterligare ett litet problem..Varmgång
Har tagit reda på lite mer fakta..verkar som om fl'ktarna inte startar per automatik..innan knappen till fläktarna monterades så gick den upp til 107 grader ganska fort i kö körning och kokade så det spruta vatten
Re: Ytterligare ett litet problem..Varmgång
Hmmm... Ja, då har du problem. Naturligtvis ska det inte spruta vatten.
Kolla tråden som Mange85 länkar till. Kolla även https://forum.clubcorvette.se/viewto ... f=4&t=9417
Dessa bilar går mycket varma innan fläktarna startar och det är oftast det som ägarna upplever som problem.
Båda fläktarna ska starta automatiskt men vid olika temp och de styrs olika (tempswitch/ECM). Har du en fläkt framför kylaren?
Kolla tråden som Mange85 länkar till. Kolla även https://forum.clubcorvette.se/viewto ... f=4&t=9417
Dessa bilar går mycket varma innan fläktarna startar och det är oftast det som ägarna upplever som problem.
Båda fläktarna ska starta automatiskt men vid olika temp och de styrs olika (tempswitch/ECM). Har du en fläkt framför kylaren?
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.