Vilket spel skall bakhjulslagren ha minimum ? Jag har ett ganska stort spel när man greppar 6-12 på hjulet (ca 2-3 mm) och vickar hjulet in/ut.
Tacksam för ett expertutlåtande.
Vet att det är viktigt att inte ha ett för litet spel eftersom hjullagren kan skära då.
God Jul alla Corvettefrälsta,
Anders
Lagerspel bakhjulslager ??
Re: Lagerspel bakhjulslager ??
Tror inte att det e hjullagret som glappar utan att det e själva drivaxeln som löper in o ut ur bakaxeln.2-3mm e ingen fara.Hagge skrev:Vilket spel skall bakhjulslagren ha minimum ? Jag har ett ganska stort spel när man greppar 6-12 på hjulet (ca 2-3 mm) och vickar hjulet in/ut.
Tacksam för ett expertutlåtande.
Vet att det är viktigt att inte ha ett för litet spel eftersom hjullagren kan skära då.
God Jul alla Corvettefrälsta,
Anders
Kasta inte bäver i trähus.
Håller med Peter, det är drivaxeln. 2-3 mm är absolut ingen fara men kolla så att det inte ligger en låsring i botten på klumpen. Denna låsring satt på vissa modeller och släppte ofta, därav glappet. På andra modeller så fanns det ingen låsring och där var det ett standardglapp.
Det kan hända otreliga saker om denna låsring HAR funnits i din bakaxel och släppt och sedan hamnat i klumpen.
Det kan hända otreliga saker om denna låsring HAR funnits i din bakaxel och släppt och sedan hamnat i klumpen.
Hej!
Jag bytte själv mina bakhjulslager i somras då det var mycket glapp.
Kolla noga var det glappar det syns tydligt om det är så mycket som 2mm. Ta bort hjulet och trumman och mät med indikatorklocka direkt på drivaxeln, enligt manualen är toleransen ganska stor, det ska vara mellan 0,02-0,2mm axiellt spel. Jag shimsade in mina lager utan fett till ca 0,04mm. När man sedan fettat in lagerna ordentligt och satt ihop allt igen så fanns det knappt något märkbart glapp. Har kört ca 60 mil efter lagerbytet så jag tror det ska fungera. Det finns många mer eller mindre bra sätt att demontera lagerna för att få bort axeln från navet, själv använde jag den metod som finns beskriven i Corvettemagasinet nr 2/83.
Janne 289
Jag bytte själv mina bakhjulslager i somras då det var mycket glapp.
Kolla noga var det glappar det syns tydligt om det är så mycket som 2mm. Ta bort hjulet och trumman och mät med indikatorklocka direkt på drivaxeln, enligt manualen är toleransen ganska stor, det ska vara mellan 0,02-0,2mm axiellt spel. Jag shimsade in mina lager utan fett till ca 0,04mm. När man sedan fettat in lagerna ordentligt och satt ihop allt igen så fanns det knappt något märkbart glapp. Har kört ca 60 mil efter lagerbytet så jag tror det ska fungera. Det finns många mer eller mindre bra sätt att demontera lagerna för att få bort axeln från navet, själv använde jag den metod som finns beskriven i Corvettemagasinet nr 2/83.
Janne 289