Lagerspel bakhjulslager ??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Lagerspel bakhjulslager ??

Inlägg av Hagge »

Vilket spel skall bakhjulslagren ha minimum ? Jag har ett ganska stort spel när man greppar 6-12 på hjulet (ca 2-3 mm) och vickar hjulet in/ut.
Tacksam för ett expertutlåtande.
Vet att det är viktigt att inte ha ett för litet spel eftersom hjullagren kan skära då.

God Jul alla Corvettefrälsta,

Anders
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Lagerspel bakhjulslager ??

Inlägg av Peter »

Hagge skrev:Vilket spel skall bakhjulslagren ha minimum ? Jag har ett ganska stort spel när man greppar 6-12 på hjulet (ca 2-3 mm) och vickar hjulet in/ut.
Tacksam för ett expertutlåtande.
Vet att det är viktigt att inte ha ett för litet spel eftersom hjullagren kan skära då.

God Jul alla Corvettefrälsta,

Anders
Tror inte att det e hjullagret som glappar utan att det e själva drivaxeln som löper in o ut ur bakaxeln.2-3mm e ingen fara.
Kasta inte bäver i trähus.
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Håller med Peter, det är drivaxeln. 2-3 mm är absolut ingen fara men kolla så att det inte ligger en låsring i botten på klumpen. Denna låsring satt på vissa modeller och släppte ofta, därav glappet. På andra modeller så fanns det ingen låsring och där var det ett standardglapp.

Det kan hända otreliga saker om denna låsring HAR funnits i din bakaxel och släppt och sedan hamnat i klumpen.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hej,

tack för förklaringarna. Den Corvette som jag håller på att renovera är en 78:a L82. Jag får väl ta bort gaveln på diffklumpen och leta låsringar för säkerhets skull..
/Anders
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne »

Hej!
Jag bytte själv mina bakhjulslager i somras då det var mycket glapp.
Kolla noga var det glappar det syns tydligt om det är så mycket som 2mm. Ta bort hjulet och trumman och mät med indikatorklocka direkt på drivaxeln, enligt manualen är toleransen ganska stor, det ska vara mellan 0,02-0,2mm axiellt spel. Jag shimsade in mina lager utan fett till ca 0,04mm. När man sedan fettat in lagerna ordentligt och satt ihop allt igen så fanns det knappt något märkbart glapp. Har kört ca 60 mil efter lagerbytet så jag tror det ska fungera. Det finns många mer eller mindre bra sätt att demontera lagerna för att få bort axeln från navet, själv använde jag den metod som finns beskriven i Corvettemagasinet nr 2/83.

Janne 289
Skriv svar