Köra långt med bil som stått länge!?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Köra långt med bil som stått länge!?

Inlägg av janbanan24 »

Som jag skrivit i en annan tråd så ska jag hämta min blivande ögonsten på fredag.
Jag vågar inte lita blint på vad säljaren säger men så här säger han: Bilen renoverades grundligt för ca 4 år sedan i Florida, kördes i ett år, togs i "beslag" av banken p.g.a. uteblivna betalningar, har stått magasinerad i florida sen dess och importerades för ca 2 månader sedan. Nu går bilen bra att köra (har bara kört korta svängar) växlar som den ska och det är inget vatten i oljan, men bilen behöver nog en "service".

Jag ska på fredag alltså köpa bilen och sen köra 100 mil hem, och min fråga till er alla är: vad ska jag göra?
...börja med att köra in på första bästa "gör-det-själv-hall" och byta olja och filter samt kolla nivå i växellåda, bakaxel, servo och bromsar? ...eller bara pedal to the metal, hela vägen hem?

Bilen är en -79 med 350 och "automat" (Borde vara TH 400 eller?)

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av susanna113 »

Inte för att jag är någon expert då.... men jag skulle absolut åka in med den innan jag satte mig i 100 mil hemmåt, kolla grundservicen iallafall, lite trist om den brakar helt pga för lite olja m.m.
Lycka till o hoppas det är en pärla du fått tag i.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Ser oljan nåtsånär ut och bilen går jämt och fint, Varmör till tempen ligger rätt. Funkar den då så kör.
Men gör regelbundna ktr uteftr vägen på läckage och nivåer.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

ornet skrev:Ser oljan nåtsånär ut och bilen går jämt och fint, Varmkör till tempen ligger rätt. Funkar den då så kör.
Men gör regelbundna ktr uteftr vägen på läckage och nivåer.
GRATTIS; hoppas det går vägen hem. Det blir den roligaste färden du får med bilen , och skulle det strula lite då så blir det till fina berättelser vid lägerelden.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
boXer
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av boXer »

Jaha nu ere fredag janbanan24 - vad gjorde du och kom du hem ?
´
--= [PLYMKVIST] =--
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

...kom hem med den igår. Det tog två dar att ta sig hem eftersom den inte var i något direkt toppskick! :lol:

Annonsen ligger kvar här:
http://www2.blocket.se/view/3348046.htm ... c=1&city=0

"lite gör det själv (inredningen)" betyder: Inredningen luktar illa och takpanelerna ligger på huvudet när man kör! :lol: :lol: :lol:

Den går inte på alla cylindrar, växlar inte som den ska och har ett öronbedövande transmissions-ljud! :shock:

...sprickor i karrossen och fel bakdel! (någon form av ZR-1 konvertering av 74-82 vettar!?)

...fick börja med att skruva dit stolarna så jag kunde sitta i den eftersom mattan var ur-riven och bortkastad! (Antar att den luktade värst!?) :mrgreen:

Men jag ska nog få ordning på den! Till att börja med gäller det att få motorn att gå som den ska, fixa hastighetsmätaren, vindrutetorkarna, handbromsen och lampor/blikers i rätt färger för besiktning. (Temporära lamp-lösningar förståss! :wink: )

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Körde du 100mil med dom felen :shock: :roll:
boXer
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av boXer »

jaa bara att önska lycka till med ett lysande vinterprojekt - att du kom hem e naturligtvis bra - konstigt kanske
bilen såg ju bra ut på bilden - hehe - så det blir nog en fin sak när du har pulat lite - jag har ju själv en 79:a
´
--= [PLYMKVIST] =--
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

jo såg den där annonsen verkade vara lite billig om det bara var inredningen som var dålig!
kan nog ha gjort ett kap där,men kolla så att inte rutramen är rostig!
har det läkt in vatten i bilen eftersom dom slitit ut mattorna?
vad sitter det för växel låda?
skicka in lite bilder på bilen så vi får se på dit projekt!!
Lycka till!! :D
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

frisk skrev:Körde du 100mil med dom felen :shock: :roll:
:lol: Jo, tror inte jag kunnat lista alla fel heller! Det som gjorde de 100 milen jobbigast var nog att targaluckan på förarsidan saknade den där gummiklädda skruven som ska hålla luckan ordentligt stängd, så det var inget vindbrus från rutan, det BLÅSTE i bilen! :lol: + transmissionsljudet och att motorn stundtals var 6-cylindrig! :oops:

Lyckades med hjälp av några extremt vänliga själar på en liten bilverkstad bakom en liten Statoilmack några mil norr om Göteborg få tag i två nya tändstift och byta. Vilket gör att motorn nu är 8-cylindrig när man startar den, tyvärr så fortsätter den inte att vara det när man kör!? ...en av killarna på den verkstan upptäckte också att "motståndet" vid tändningen var glödhett!?
Ska det va' det?

Jag kollade efter rost i ramen framför allt i trakterna runt bakhjulen, då jag vill minnas att jag läst någonstans att det är där det brukar komma!?
Rutramen har jag inte kollat, får väl se den när jag börjar riva inredning!? ...är det också ett rost-område man ska vara uppmärksam på?

Jag kommer att koncentrera mig på att få bilen genom besiktning för registrering, sen är det tyvärr så att jag måste prioritera ett badrumsbygge jag påbörjat! :cry:

Vart bara tvungen att köpa den här bilen då jag tidigare haft en från -75 och då upptäckt att jag, till skillnad från många andra, tycker att -78 -79 är de snyggaste Corvetterna. ...och det verkar ju inte vara så många så'na till salu så ofta, samtidigt som priserna på Vettar stiger hela tiden, så kändes det som att det är lika bra att köpa den här nu och stoppa undan den tills man har råd att fixa med den. Om man nu kan hålla händerna ifrån den!? :wink:

Jag ska lägga ut bilder så ni får se vraket! ...om inte annat kommer det väl att få er att känna er ännu mer nöjda över era bilar! :lol: :oops:

En till fråga: Vet inte vilken låda som sitter i, men på "växelväljaren står det 1 2 3 N R P men lådan har av allt att dömma 4 "växlar" och inte tre!? Borde det inte sitta en TH-400 i en L82 från 79? Har för mig att det satt en TH-400 i min Vette -75 och då vill jag minnas att det på växelväljaren stod: 1 2 3 D N R P ???
...kanske minns fel?
När jag nu kör på "3" och drar ner spaken till "2" så växlar den ner två steg till 2an och när jag sen för upp spaken till "3" så växlar den upp till fyran via en snabb visit på trean!? (Om jag kör tillräckligt fort för det förståss.)

Oj vad jag skriver mycket! :oops: ...hoppas ni kan hjälpa mig! :oops:

Janne
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

jo rutramen måste man kolla!
där kan det rosta ganska friskt,ta lös panelerna som sitter under instrumentpanelen framför dörrarna där brukar det synas om det börjat rosta
men det ser du när du rivit inredningen
motståndet blir väldigt varmt så det är nog ingen fara.
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Ja! Bilder måste du lägga upp. Alltid intressant oavsett skick på bilarna.

Om du inte vet var du skall göra av dem, skicka dem till mig så lägger jag upp dem hos mig.
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Tack för erbjudandet Erik! ...tror jag har plats för bilderna på servern där vi driver husvagnsforum.com ?

Glömde tyvärr att ta med kameran ut i garaget idag igen! :oops:

En uppdatering på rutramen: Den är rostig och på förarsidan är det rostigt ända ner till golvet. Rosten skulle jag beskriva som ett mellanskede mellan ytrost och gravrost. Frågan är, vad gör man då? ...det känns lite övermäktigt att ge sig på att byta "fågelburen" som den killen i länken från "Vett74" bifogade i den här tråden! :shock: Hur som hellst kommer bilen ju inte att utsättas för regn och väta så länge jag kommer att ha den, så om jag på något sätt kan stoppa rosten vore det ju toppen. Jag vet att rost är som cancer och inte direkt lättstoppat, men alla tipps mottages tacksamt! :)

Janne
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Hehe... Jag vet att det finns en färg som man målar på rätt på rosten och sen rostar det aldrig mer, dock mycket otrevlig att jobba med (rymddräckt e det som gäller :wink: ) Men kommer ej ihåg vad den heter. Man använde den förr för att måla bogen på båtar tror jag
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

är det inte rosthål längst ner så kan du nog klara dig ganska länge med det.
försök att slipa rent det du kan och måla på direkt på rost färg.
samt ett lager bra underredsfärg eller nått som stoppar för den lilla väta
som kan komma in där om man inte kör den i regn.Tex tvättning och sånt.
lycka till men glöm inte kameran!!

:D
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Skulle nog inte rekommendera att man ålar med nån färg alls på rost... rost ska slipas bort och sedan ska plåten behandlas.... För bästa resultat.... Och det är värt att plocka ner bilen och laga instället för att köra rost-stopp på angripna ytor....

/Tommy
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

njae kanske inte,men vill man inte plocka ner bilen samt att det inte blivit för mycket rost så kan det ju inte bli sämre än att lämna det som det är.
Försök att få bort ytrosten du har och hoppas på att du inte hittar några hål.
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Tack för era tips och farhågor! :wink:

...jo, jag jobbar med ytbehandling av stål, så jag vet att man inte bör måla in rosten, men jag hoppas förståss på nått undermedel som gör att det räcker med att skrapa/borsta/slipa det man kommer åt och sedan smörja in resten i någon form av "kryp-olje-tectyl-färg"! :lol:

Lovar att försöka fota lite imorgon (idag). :oops:

Janne
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

men det finns ju en färg :( .......
Han stog ju hemma och målade järnskrot som han hade grävt upp ur trädgården, såsom gamla solur m.m. :roll:
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

...låter toppen! Har du haft möjlighet att se nått som varit rostigt som han målat, hur det ser ut efter några år? Vore toppen om det gick hitta nått supermedel! Har du möjlighet att få reda på vad färgen hette?

Har fått tag i en "färg" som brukar användas vid hopmontering av järnvägsvagnar och virkestorkar, den är typ silverfärgad och luktar tectyl!? ...tror inte den är så lätt att få tag på som privatperson, men farsan jobbade med virkestorkar tidigare, och han hade lite där hemma. Tydligen skulle man spruta på av vanlig tectyl först, så tränger det undan fukten, låta det torka ett dygn och sen kleta dit färgen?
Vi får väl se hur det funkar!?

Här kommer så de utlovade bilderna:

Först en bild på sonen som skulle hjälpa till i garaget ...genom att plaska med handen i hinken med spillolja!!! :shock: :evil:

Bild

Sen kan vi ta en bild som visar att dörrpanelerna är i "Mint condition"! :lol:

Bild

Målade och flagnande paneler runt bakrutan:

Bild

Här försökte jag med blixtens hjälp fota rutramen bakom listen, men misslyckades, man ser dock i vilket skick listerna är:

Bild

Här drog jag loss lite kitt som börjat lossna p.g.a. bakomliggande rost, även detta från höger a-stolpe:

Bild

Här en bild från höger a-stolpe nere vid ramen efter demontering av höger kickpanel. (Någon som vet vad den klippta blå kabeln är till?)

Bild

Vid vänster a-stolpe är det mera löst rost som ligger och skräpar, samt kabelkaos! :cry:

Bild

Så, jag väntar med att lägga in fler bilder så ni inte svimmar! :wink:

Janne
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo hehe som elektriker måste jag säga att det mesta inom min bransch har logik förutom bil-el!! totalt kaos oftast, olika färger, samma färger, omärkt m.m. hmm... många onödiga timmar blir det bara för tillverkarna e så slappa :wink:
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Ser ut som om du fått något att bita i. Men trots allt är ju bilskruvandet otroligt roligt.
Får samtidigt tacka för att du visar bilder.
Det är mycket uppskattat och inspirerande för oss andra.
Önskar att jag kunde komma på det här med egen hemsida så att man kunde visa bilder själv också.
Får gå nån kurs.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

ornet skrev: Önskar att jag kunde komma på det här med egen hemsida så att man kunde visa bilder själv också..
Finns ställen som man kan ladda upp bilder gratis så, så är det bara att länka adressen till oss :wink:

Kolla på

http://upl.silentwhisper.net/

http://adorablebunnies.com/UPLOAD/

http://www.pifiu.com/upload/

Har ej provat nån :roll: så slå mig inte om de inte fungerar :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Hans-O
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hans-O »

"Circuit Number 263 Light Blue Theft Deterrent-Alarm" testar att ladda upp schema Bild

HW
1991 L98 ZF6
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Provar en bild av lackningen
[img][img]http://www.pifiu.com/upload/uploads/102 ... %20020.jpg[/img]
[/img]
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

TACK STEFAN!
Det funkar ju hur bra som helst.
Skall justera bildstorleken till nästa gång. Promise.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

ornet skrev:Får gå nån kurs.
DU är välkommen upp på kurs hos mig ;)
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Va bra , så kan ju Ann-Sofi få gå och Julhandla under tiden, men säkerheten på det nya projektet ligger väl i nivå med när saabs 95 combi avslöjades
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
boXer
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av boXer »

Protect Rostskydd Grund & Täck (Alcro ) för metall
Rostskyddsfärg som innehåller zinkfosfat och komplexbildare som omvandlar befintlig rost och hindrar ytterligare rostbildning.

Sån färg funkar på rostig fartygsplåt - tips från en polare till mig som jobbar på oljetankers - du kan ju prova den

Men vore det jag - så fram med kapen och dit med nya bitar i stället

PS: Jag har annonsen kvar med din bil - för den är borta från blocket
http://www.eskilstunafolkhogskola.nu/_p ... rga-79.htm
´
--= [PLYMKVIST] =--

Inlägg av Christian Larsson »

Sticker in här med en annan fråga om det är lugnt :)

Ornet, verkar som om du lackade bilen själv hemma i garaget? Eller det kanske inte var du som gick runt med färgsprutan men ändå.

Var det några problem att lacka den själv?
Har du eller den som lackat innan mycket erfarenhet av det eller var det första gången?
Det känns ju väldigt lockande om man kunde göra det själv, ok att resultatet aldrig kommer bli som hos en lackfirma men kostnaden lär ju stanna kring fem tusen i material iallafall!

Min lack är full av skador så en omlackning måste ske snart, om man kunde göra det själv så vore det ju kul.
Skriv svar