Rikspanik!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Micke
Nykomling
Nykomling

Rikspanik!!

Inlägg av Micke »

Dags att flytta tillbaka till Svedala efter snart 18 månader i Floridas solsken. Självklart har det inhandlats en Corvette under tiden här och efter vederbörlig "uppgradering" så är det nu dags att sätta lilla "Bettan" på ett fartyg hem o sen in i det svenska systemet :D !

Problemet jag har just nu o som jag vill fixa till innan jag skall regga bilen i Sverige är vilka åtgärder jag måste göra. Har ringt bilbesiktningen, kolla på forumet, surfat på nätet men det finns inga klara råd vad jag måste göra för att bilen skall gå igenom. Jag tar med bilen som flyttgods o så mycket har jag förstått att det är avsevärt mindre som måste åtgärdas än om jag importerat en Vette som privatperson. Efter alla genomläsningar så tror jag att det enda jag behöver göra är att koppla ur de röda bakre sidopositionsljusen samt att åtgärda främre positionsljus o blinkers.... men det är då problemet uppstår ... hur gör jag det och vilken färg skall respektive lampa ha, skall säkringar kopplas om ???

För övrigt så har jag köpt en C5 cab 2004 Commemorative Edition, laddat på med "Big moth airscope", BBK cold air, 90 mm FAST intake med 90 mm throttle body, ny Comp Cam med ny valve train, större oljepump o dubbel kamkedja, headers, X-pipe o Corsa mufflers, nya fälgar (18 resp 19), borrade skivor o röda calipers.
Mappat bilen o kört den på dynatuning..... hyfsat schyssta värden på bakhjulen ... o ett klart skönare ljud!!

Vill gärna ha snabb respons på min fråga för bilen går på onsdag nästa vecka !!
Nybliven C5 ägare
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Rikspanik!!

Inlägg av Jake »

åk in till besigtningen, och fixa sedan det du får nedslag på. bör ju bara var belysningen , prova att plocka ut lampan.

det du får felaktigt utslag på kan du ju överklaga.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av 427cobra »

Har en -04 US modell med röda sidomarkeringsljus bak som den är besiktad med. Är OK med röda sidoljus bak eftersom även en del nya bilar har det idag (tex Volvo S80, 4 dioder inbyggda i sidan av baklampan) men har inte koll på från vilken årsmodell det gäller.
Har kompletterat med separata LED positionsljus istället för att borra och sätta in en extra glödlampa vid blinkerslampan. Kolla tråden https://forum.clubcorvette.se/viewto ... f=5&t=9138
Sidoblinkers fram sitter på nätet i skärmens luftutsläpp för att slippa borra.
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Micke
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Micke »

Tack för tipsen!!
Bara att hoppas att processen med att få in bilen inte drar iväg för länge... man vill ju njuta av den svenska sommaren :lol: ... förhoppningsvis så blir det en skön sommar i år!! Kan upplysningsvis meddela att här kör man inte nercabbat nu .... alldeles för dj-la varmt mitt på dagen :twisted: !!
Nybliven C5 ägare
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Conan999 »

Micke: Låter grymt skönt med Florida så lång tid. Jag och min sambo var där i 2v nu i mars. Var perfekt, 27-30 grader hela tiden. Många fina sportbilar på Ocean drive på Miami Beach. Man får mkt habegär. Tyvär så hann vi inte med att leta delar till min bil och dessutom lite svårt att veta var ställena fanns. Men men nu är det Corvetteväder även i Sverige
MVH Conan999
Micke
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Micke »

Nu är den inreggad i det svenska systemet :lol: !!
Gick rätt igenom utan några ändringar trots att det var fel färg på blinkers och positionsljusen fram. Rent beskitningsprotokoll så nu är det bara att vänta på skyltar innan den "lagliga" provturen kan tas!

Tyvärr så tar ju processen en del tid (totalt ca 1 månad från det att bilen kom till Sverige och skyltar kommer nästa vecka) och det är ju lite surt. Processen är ju lite trög och att köra parallellt funkar ju inte med byråkratin här hemma.

Vi ses på vägarna!!
Nybliven C5 ägare
C5LKPG
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5LKPG »

Grattis !!

Skönt att det gick smärtfritt. Bara att hoppas att det är mycket sommar kvar än. 8)

Mvh Göran
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Micke skrev:Dags att flytta tillbaka till Svedala efter snart 18 månader i Floridas solsken. Självklart har det inhandlats en Corvette under tiden här och efter vederbörlig "uppgradering" så är det nu dags att sätta lilla "Bettan" på ett fartyg hem o sen in i det svenska systemet :D !

Problemet jag har just nu o som jag vill fixa till innan jag skall regga bilen i Sverige är vilka åtgärder jag måste göra. Har ringt bilbesiktningen, kolla på forumet, surfat på nätet men det finns inga klara råd vad jag måste göra för att bilen skall gå igenom. Jag tar med bilen som flyttgods o så mycket har jag förstått att det är avsevärt mindre som måste åtgärdas än om jag importerat en Vette som privatperson. Efter alla genomläsningar så tror jag att det enda jag behöver göra är att koppla ur de röda bakre sidopositionsljusen samt att åtgärda främre positionsljus o blinkers.... men det är då problemet uppstår ... hur gör jag det och vilken färg skall respektive lampa ha, skall säkringar kopplas om ???

För övrigt så har jag köpt en C5 cab 2004 Commemorative Edition, laddat på med "Big moth airscope", BBK cold air, 90 mm FAST intake med 90 mm throttle body, ny Comp Cam med ny valve train, större oljepump o dubbel kamkedja, headers, X-pipe o Corsa mufflers, nya fälgar (18 resp 19), borrade skivor o röda calipers.
Mappat bilen o kört den på dynatuning..... hyfsat schyssta värden på bakhjulen ... o ett klart skönare ljud!!

Vill gärna ha snabb respons på min fråga för bilen går på onsdag nästa vecka !!

Hej!

Har en C4 -86 och den är intagen som flyttgods och har röda sidomarkeringar bak, vita blinkers fram och den går igenom besiktningen.....
Såg att det gick bra för dig när jag läste längre ner i tråden.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Skriv svar