Blinkersspak
Blinkersspak
Plötsligt har min blinkersspak börjat löjla sig. 9 gånger av 10 blinkas det inte åt höger. Vad kan det vara? Hur djupt skall jag behöva gräva?
88
Re: Blinkersspak
det behöver inte vara spaken som det är fel på! det kan vara själva lampan som har ändrat läge i socklen,så var det på min bil den blinkade bara ibland .Så det du ska göra är att skruva loss panelen och ta bort den svarta plastbiten som täcker blinkerslamporna och helljus lampan vrid lite på dom så att det blir bra kontakt
Blinkersspak och lock-up
Jag kollade det, det glappade litegrann.
Nu har jag nog hittat felet i alla fall. om man blinkar höger så händer inget förrän jag har juckat lite på varningsblinkersknappen. Om jag drar den utåt (endast kraft appliceras, den rör sig inte), då börjar det blinka höger. Eller så kan jag trycka in knappen till varningsblinkersen ett par millimeter, då börjar det blinka också.
Vad göra annars? Fylla skiten med 5-56?
Vilket fjantigt fel! Kostar säkert massvis att byta spak/varningsblinkersknapp! (Tydligen sitter de ihop)
Vet någon hur man kan få tag i sådana reservdelar?
Angående varvtal byter min varvräknare från "11" till "12" vid 82 km/h. 1100-1200 rpm. Då bör väl lock-up'en fungera. Eller?
Nu har jag nog hittat felet i alla fall. om man blinkar höger så händer inget förrän jag har juckat lite på varningsblinkersknappen. Om jag drar den utåt (endast kraft appliceras, den rör sig inte), då börjar det blinka höger. Eller så kan jag trycka in knappen till varningsblinkersen ett par millimeter, då börjar det blinka också.
Vad göra annars? Fylla skiten med 5-56?
Vilket fjantigt fel! Kostar säkert massvis att byta spak/varningsblinkersknapp! (Tydligen sitter de ihop)
Vet någon hur man kan få tag i sådana reservdelar?
Angående varvtal byter min varvräknare från "11" till "12" vid 82 km/h. 1100-1200 rpm. Då bör väl lock-up'en fungera. Eller?
88
Re: Blinkersspak
prova att leta på http://www.rockauto.com/ eller http://www.corvettecentral.com/ http://www.zip-corvette.com/Zip/assets/ ... ww.ecklers com med flera, eller sök själv på nätet
Re: Blinkersspak
Kolla med de svenska skrotarna http://www.bildelsbasen.se/ eller Vettar som säljs i delar på Blocket eller Camaro-skroten i Göteborg, kanske är samma spak i en sån?.
För att kolla om lockupen fungerar så föreslår jag att du kör lite fortare, drygt 100 kanske, och släpper gasen och ser på varvräknaren. Om motorn sitter ihop med bakaxeln (lockup ok) så ändras inte varvet. Om motorn går ner på tomgång så är lockupen inte i.
För att kolla om lockupen fungerar så föreslår jag att du kör lite fortare, drygt 100 kanske, och släpper gasen och ser på varvräknaren. Om motorn sitter ihop med bakaxeln (lockup ok) så ändras inte varvet. Om motorn går ner på tomgång så är lockupen inte i.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Blinkersspak
Tack för svar bigmoose och Hot Rod!
Nu är en blinkersspak på väg från en skrot i Sundsvall, 500:-, och 150:- ytterligare för frakt.
Jag är nöjd!
Angående Lockup så hänger jag nog med om det att motorn är låst mot bakaxeln. Det konstiga äår att det verkar vara tvärtom, då jag väljer D med fyrkant runt (lockup trodde jag iaf), så motorbromsas det knappt alls, motorn går ner i varv. Om jag däremot använder vanliga "Drive", så växlas det mycket tuffare, dvs högre motorvarv, och jag kommer inte ner i det varv som jag nämnde, 1200 rpm vid 82 km/h. I vanliga Drive-läget, så motorbromsas betydligt mer.
Bränsleförbrukningen är f.ö. mätt under en sträcka av 8 km till 0,74 liter/mil enligt färddatorn vid 80 km/h. Det är väl mer sagt som skryt än som en indikation på lockupens funktion.
Nu är en blinkersspak på väg från en skrot i Sundsvall, 500:-, och 150:- ytterligare för frakt.
Jag är nöjd!
Angående Lockup så hänger jag nog med om det att motorn är låst mot bakaxeln. Det konstiga äår att det verkar vara tvärtom, då jag väljer D med fyrkant runt (lockup trodde jag iaf), så motorbromsas det knappt alls, motorn går ner i varv. Om jag däremot använder vanliga "Drive", så växlas det mycket tuffare, dvs högre motorvarv, och jag kommer inte ner i det varv som jag nämnde, 1200 rpm vid 82 km/h. I vanliga Drive-läget, så motorbromsas betydligt mer.
Bränsleförbrukningen är f.ö. mätt under en sträcka av 8 km till 0,74 liter/mil enligt färddatorn vid 80 km/h. Det är väl mer sagt som skryt än som en indikation på lockupens funktion.

88