Blinkersspak

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
maisac
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: tis sep 05, 2006 9:28
Ort: Göteborg

Blinkersspak

Inlägg av maisac »

Plötsligt har min blinkersspak börjat löjla sig. 9 gånger av 10 blinkas det inte åt höger. Vad kan det vara? Hur djupt skall jag behöva gräva?
88
bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: sön aug 10, 2008 14:32

Re: Blinkersspak

Inlägg av bigmoose »

det behöver inte vara spaken som det är fel på! det kan vara själva lampan som har ändrat läge i socklen,så var det på min bil den blinkade bara ibland .Så det du ska göra är att skruva loss panelen och ta bort den svarta plastbiten som täcker blinkerslamporna och helljus lampan vrid lite på dom så att det blir bra kontakt
maisac
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: tis sep 05, 2006 9:28
Ort: Göteborg

Blinkersspak och lock-up

Inlägg av maisac »

Jag kollade det, det glappade litegrann.
Nu har jag nog hittat felet i alla fall. om man blinkar höger så händer inget förrän jag har juckat lite på varningsblinkersknappen. Om jag drar den utåt (endast kraft appliceras, den rör sig inte), då börjar det blinka höger. Eller så kan jag trycka in knappen till varningsblinkersen ett par millimeter, då börjar det blinka också.
Vad göra annars? Fylla skiten med 5-56?

Vilket fjantigt fel! Kostar säkert massvis att byta spak/varningsblinkersknapp! (Tydligen sitter de ihop)
Vet någon hur man kan få tag i sådana reservdelar?
Angående varvtal byter min varvräknare från "11" till "12" vid 82 km/h. 1100-1200 rpm. Då bör väl lock-up'en fungera. Eller?
88
bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: sön aug 10, 2008 14:32

Re: Blinkersspak

Inlägg av bigmoose »

Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Blinkersspak

Inlägg av Hot Rod »

Kolla med de svenska skrotarna http://www.bildelsbasen.se/ eller Vettar som säljs i delar på Blocket eller Camaro-skroten i Göteborg, kanske är samma spak i en sån?.

För att kolla om lockupen fungerar så föreslår jag att du kör lite fortare, drygt 100 kanske, och släpper gasen och ser på varvräknaren. Om motorn sitter ihop med bakaxeln (lockup ok) så ändras inte varvet. Om motorn går ner på tomgång så är lockupen inte i.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
maisac
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: tis sep 05, 2006 9:28
Ort: Göteborg

Re: Blinkersspak

Inlägg av maisac »

Tack för svar bigmoose och Hot Rod!
Nu är en blinkersspak på väg från en skrot i Sundsvall, 500:-, och 150:- ytterligare för frakt.
Jag är nöjd!
Angående Lockup så hänger jag nog med om det att motorn är låst mot bakaxeln. Det konstiga äår att det verkar vara tvärtom, då jag väljer D med fyrkant runt (lockup trodde jag iaf), så motorbromsas det knappt alls, motorn går ner i varv. Om jag däremot använder vanliga "Drive", så växlas det mycket tuffare, dvs högre motorvarv, och jag kommer inte ner i det varv som jag nämnde, 1200 rpm vid 82 km/h. I vanliga Drive-läget, så motorbromsas betydligt mer.

Bränsleförbrukningen är f.ö. mätt under en sträcka av 8 km till 0,74 liter/mil enligt färddatorn vid 80 km/h. Det är väl mer sagt som skryt än som en indikation på lockupens funktion. :D
88
Skriv svar