Problem med olje+vattentemp

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Corvette Robban
Nykomling
Nykomling

Problem med olje+vattentemp

Inlägg av Corvette Robban »

Hej alla! Jag har fått lite problem min kärra...Det har kommit succesivt men är nu väldigt konstigt.

Min oljetemp i motorn är alltid ca 15 grader HÖGRE än vattentempen. Jag fick problem i våras med att stora fläkten bakom kylaren lade av. Nu snurrar den igen efter att ha bytt fläktmotor, MEN, temperaturerna är ändå väldigt höga.

En fin sommardag men 30 grader och däröver kan jag inte köra fortare än 110. Gör jag det sticker mina temperaturer för mig. När vi körde hem från Göteborg till Malmö och började klättra på hallandsåsen så stack temperaturerna för mig. 113 på oljetemp och 108 på vattentemp.

Så fort motorn belastas lite som med tex en uppförsbacke så sticker temperaturerna för mig, likaså som jag trattar på för fullt vi den omkörning så börjar siffrorna rulla på panelen.

Det känsn väldigt osäkert att köra, såhär höga temperaturer har inte mina andra Corvettevänner.

Har någon några tips? Det kan väl inte vara som så att en kick down ska ge + 10 grader på både olja och temp och därmed passera 100 grader strecket?

Bilen är en 87:a cab med B4P option. Tacksam för hjälp så man kan köra i 115 km/h på motorvägen igen.... :(
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Problem med olje+vattentemp

Inlägg av Ingo »

om fläktarna fungerar så prova att spola ur kylaren,från motorrummet och framåt.
Luftintaget ligger så lågt att det drar in mycket skit och insekter..
om inte kylvätskan bytts regelbunde kan det också vara igenkloggat inifrån.
Du kanske har en nästan varm temostat?är bilen körd vintertid kan det vara en termostat som går nästan varm sommartid.
Och så drar ju ac,n upp tempen i motorn rejält,går den lika varm med avstängd ac?
Oljetempen ligger oftast en 15-20 grader över vatten tempen vid belastnin,men bilen ska klara sig utan fläktar efter motorvägen,istan däremot med ac på kan den sprinag upp en hel del.
med glykol och trycksatt kylsystem så börjar det ju inte koka förrän närmare 110 grader..
Corvette Robban
Nykomling
Nykomling

Hej Ingo!

AC´n är tom så den går ju inte igång.

Stora fläkten startar vid 92 grader och då sjunker vattentempen ner till 88 grader. Den stora fläkten går konstant.

Om det är 16 grader ute en kväll så kan den hålla sig fast på 88 grader i 110 men ligger man i 120 längre stund börjar det ticka uppåt igen. Motorrummet är rent och jag har också kollat kylaren framifrån men inget skit där såsom plastpåse eller dyl. lamellerna är också hela och fina och inget ärjat. ag bytte termostat för 2 år sen och har för mig jag satte i en 88 graders. Jag ska montera en 82 graders men känns inte som att det kommer hjälpa. Problemet måst eligga någonannanstans. Low Coolant lampan vill gärna lysa när den är kall men släcks när bilen är varm och när man öppnar kylarlocket så är där ändå fullt upp så jag kan inte tanka i mer. trycker jag på övre slangen på tomgång så blir det tryck i slangen så det kan ju inte vara vattenpumpen, eller?

Växellådan växlar ditinkt och fint så det kan ej heller vara en slirande låda som hettar upp växellådsoljan och i sin tur vattnet. Har svårt att tro det.

sånna här fel är hopplösa, bättre när grejerna går mitt av istället!

Bilen är inte vinterkörd mig veterligen, jag har ägt den i 5 år och detta problem har kommit så successivt så jag har inte märkt det förrän nu.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

att oljetempen ligger 15 över är helt normalt och bra.

Till vilken temp går kylaren upp till i 120? Min bil går "kallare" i 120 än i 110 och min kylfläkt börjar inte förren kyltepen är 90 med en hysteres på 6 grader. 80 graders termostat.

Skulle mycket väl kunna varaden understa delen i kylaren som inte funkar, testa med en värmekamera så ser du direkt :=
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

Låter märkligt.

Håller med Ingo om att du kanske har problem med luft- eller vattenflödet genom kylaren. När du tittar in framifrån så är det inte kylaren du ser, det är kondensorn till AC´n men det borde vara där allt skräp fastnar, möjligen att det ligger skräp mellan kondensorn och kylaren.

Det du skriver om fläktarna låter lite konstigt. Ingen fläkt borde gå konstant. Utan AC borde fläkten bakom kylaren (styrs av ECM) starta vid ca 104 och den främre (B4P, styrs av tempkontakt) vid ca 108. Nu borde inte fläktarna vara så kritiska eftersom du har problemen vid landsvägskörning. Kommer inte ihåg dessa tempar exakt men det är i närheten av dessa gradtal.

Byte av termostat till annan temp kommer inte att lösa detta, däremot kanske den du har inte öppnar ordentligt så ett byte av den anledningen är naturligtvis ok, termostater är billiga.

En polare hade liknande problem för många år sedan, hans bil (ej Vette) gick bra i stan men kokade på landsväg, om jag kommer ihåg rätt så var det vattenpumpen som var boven, gav för dåligt flöde.

Får du akuta värmeproblem, slå på full värme i kupen. Blir inte så bekvämt men det ökar kylningen av motorn.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Ligger kylaren på gränsen,så kan termostaten avgöra,prova en 82 graders.
men som sagt prova att spola ur ordentligt,det kan ligga rejäla mängder mellan kondensor och kylare...
Corvette Robban
Nykomling
Nykomling

om jag marschar i 120 så vill oljan gå upp på 110 grader och vattnet likaså, då följer de varann hand i hand temperaturmässigt. När vi gick upp för hallandsåsen (fortfarande 110 km/h men mer gas för att behålla hastigheten) så var oljan uppe i 115 och vattnet likaså. Detta med väldigt lite gas (vridmoment har ni säkert hört talas om.... :D).

Sålänge jag håller mig runt 110 (dvs 1900rpm) så ligger jag på 100 i vattnet och 105 på oljan cirka en sommardag. Kör jag i 120 eller mer (över 2000 rpm) så stiger temperaturen ca 3 grader per minut.

Aha, jag trodde det var kylaren, då ska jag forska i mellanrummet mellan dessa två till en början.

Krypkör jag dock (eller kör i stan) så pendlar vattnet snyggt mellan 88 91 grader och oljan ligger på runt 93-96 grader. Då går också den stora fläkten. Den startar på 88-90 grader och går sedan ktant. Fläkten måste ju gå pga kylningen inte räcker till? Kan det vara någon vinge på impellern på vattenpumpen som gått?

Vågar man testa kylarrensning?

Min kompis 89:a ligger på 79 grader vatten och 79 grader olja oavsett hru jävligt vi kör mer eller mindre. Det är så jag vill ha det också. Känns hopplöst trist att inte kunna gasa på emellanåt utan att stirra mer på temperaturer än vägen....
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Hej!

Byt termostat till en original istället för ngn "hi-performance super mega low temp " junk som förmodligen funkar sämre än standard.

Spola systemet ordentligt och byt kylvätska.

Kylaren full men du har väl ett ett expansionskärl oxå?

Tändningen står rätt?

Börja med detta innan vi spekulerar i kassa vattenpumpar och blåsta topppackningar...

MN
maisac
Nykomling
Nykomling

Inlägg av maisac »

1900 rpm vid 120 km/h? Funkar lockup'en då? Min varvar 1600 vid 120, tempen är då 91 grader.
Vattentempen borde väl vara högre än oljetempen? Att både oljetemp och vattentemp är 79 grader låter märkligt, och för lite.
Kylflänsarna i min kylare är inte helt fräscha, men tempen går aldrig över 105 grader, då fläkten friskat igång rasar tempen hastigt. Trafikstockningar är ett elände. Vägbulor var 50'e meter finns i stora områden i Göteborg, att krypa över dem i 3 km/h och axa iväg till nästa är inte särskilt skoj. Då blir det som varmast.
En rejäl repa märks knappt på temperaturen. Kan din tändning vara felinställd?
88
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

maisac skrev:1900 rpm vid 120 km/h? Funkar lockup'en då? Min varvar 1600 vid 120, tempen är då 91 grader.
Vattentempen borde väl vara högre än oljetempen? Att både oljetemp och vattentemp är 79 grader låter märkligt, och för lite.
Kylflänsarna i min kylare är inte helt fräscha, men tempen går aldrig över 105 grader, då fläkten friskat igång rasar tempen hastigt. Trafikstockningar är ett elände. Vägbulor var 50'e meter finns i stora områden i Göteborg, att krypa över dem i 3 km/h och axa iväg till nästa är inte särskilt skoj. Då blir det som varmast.
En rejäl repa märks knappt på temperaturen. Kan din tändning vara felinställd?
Varvtalet kan ju variera beroende på utväxling i bakaxeln, vissa har ju 2,59 eller nått sånt så dom torde varva väldigt lite vid 120.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
RikardS
Nykomling
Nykomling

Inlägg av RikardS »

Jag hade problem med hiskeliga temperaturer 114 deg C vatten temp vid stillastående efter motorvägskörning, över 110 ofta när man körde lungt efter att ha kört hårt. Och lite onödigt höga temperaturer vid vanlig körning på motorväg. Naturligtvis var olje-tempen hög också.

Efter att ha städat bort något kilo grus, 2 plastpåsar och enorma mängder löv som låg i mellanrummet mellan kylarna, är jag nu nere på ca 91 grader nästan alltid.

När bilen var stilla och ingen kylfläkt gick, låg löven så de inte täckte kylaren som var närmast motorn.
Så fort man slog på fläkten, så täcktes den kylaren av löv.
(så det såg inte ut att vara så illa när jag inspekterade innan).

Mvh R
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

RikardS skrev:Jag hade problem med hiskeliga temperaturer 114 deg C vatten temp vid stillastående efter motorvägskörning, över 110 ofta när man körde lungt efter att ha kört hårt. Och lite onödigt höga temperaturer vid vanlig körning på motorväg. Naturligtvis var olje-tempen hög också.

Efter att ha städat bort något kilo grus, 2 plastpåsar och enorma mängder löv som låg i mellanrummet mellan kylarna, är jag nu nere på ca 91 grader nästan alltid.

När bilen var stilla och ingen kylfläkt gick, låg löven så de inte täckte kylaren som var närmast motorn.
Så fort man slog på fläkten, så täcktes den kylaren av löv.
(så det såg inte ut att vara så illa när jag inspekterade innan).

Mvh R
Ungefär så upplever jag min temp oxå....kanske dags att kolla mellan kylarna då! Tack för tipset!

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Skriv svar