Årliga besiktings/belysnings frågorna
Årliga besiktings/belysnings frågorna
I dag var jag och besiktade, fick 2or på röd blinkers i bak (brukar få det varannat år) men dessutom fick jag 2a på orange parkering i fram vilket var första gången för mig.
Jag tänkte lösa det hela med nya broms och blink i innerhålen bak och nya vita parkeringsljus fram som monteras under blinkers, allt från från clas olsson.
Kommer jag igenom besiktningen med detta innan jag naturligtvis återställer bilen?
Bilen är från -90
Jag tänkte lösa det hela med nya broms och blink i innerhålen bak och nya vita parkeringsljus fram som monteras under blinkers, allt från från clas olsson.
Kommer jag igenom besiktningen med detta innan jag naturligtvis återställer bilen?
Bilen är från -90
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Jag kom på att lampan som jag tänkte ha till position fram har reflex inbyggt vilket förmodligen ogillas, är det någon som har sett någon annan lämplig lampa som jag kan använda till besiktning?
Jag har inte parkering i huvudljusen, det har jag kollat.
/Håkan
Jag har inte parkering i huvudljusen, det har jag kollat.
/Håkan
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Personligen tycker jag sånt här trams är onödigt. Det är så få bilar i den Svenska vagnparken som det gäller, oftast bara finbilar som körs så himla lite. I mina papper står det följande: F97B INFÖRTS TULLFRITT. Tror att jag kan besikta med röda bakblinkers och vita fram samt avsaknanden av skärmblinkers. Hoppas det iaf. ska besikta i slutet av majHåkan skrev:Jag kom på att lampan som jag tänkte ha till position fram har reflex inbyggt vilket förmodligen ogillas, är det någon som har sett någon annan lämplig lampa som jag kan använda till besiktning?
Jag har inte parkering i huvudljusen, det har jag kollat.
/Håkan
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Kanske skulle borra in en lös sockel för parkeringsljus i dina strålkastare och dra en sladd från den lampa som nu lyser orange till dessa? Tror iofs inte att man får borra i strålkastare men...
Har du mycket otur så kanske du får problem med att montera blinkers i innerhålen bak, tror det är för långt in från sidan på bilen men sånt kollar de väl mest bara på regbes? Samma med E-märkningar, kollas väl mest på regbes men har du otur o råkar ut för någon nitisk så kanske det kan vara bra att ha i bakhuvudet.
Begagnade orange bakglas finns väl med lite tur på Blocket eller nånstans, Ecklers kanske? Dock förmodligen lite dyrare än Clas Ohlson.
Här finns bakglas https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 33&t=11335
Lycka till!
Har du mycket otur så kanske du får problem med att montera blinkers i innerhålen bak, tror det är för långt in från sidan på bilen men sånt kollar de väl mest bara på regbes? Samma med E-märkningar, kollas väl mest på regbes men har du otur o råkar ut för någon nitisk så kanske det kan vara bra att ha i bakhuvudet.
Begagnade orange bakglas finns väl med lite tur på Blocket eller nånstans, Ecklers kanske? Dock förmodligen lite dyrare än Clas Ohlson.
Här finns bakglas https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 33&t=11335
Lycka till!
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Jag har alltid besiktat med med vanliga orangefärgade rektangulera blinkers i innerhålen utan problem.
Även om jag fått någon kommentar om det någon gång så har det inte blivit någon anmärkning.
(men det är inte vackert
)
/Micke
Även om jag fått någon kommentar om det någon gång så har det inte blivit någon anmärkning.
(men det är inte vackert

/Micke
Corvette Coupe-91
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Tycker det e skönt med en EU-bil inga problem bara rulla dit och besiktiga.
men positionsljus till släp, att sätta på framsidan av släpet gula och vita dessa e utan reflexer hade sånna på en bubbla som besiktningsblinkers. ett tips!
(desutom E-märkta)

men positionsljus till släp, att sätta på framsidan av släpet gula och vita dessa e utan reflexer hade sånna på en bubbla som besiktningsblinkers. ett tips!
(desutom E-märkta)
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
positionsljus till släp. Dom är alltså gula med reflex och vita frammåt så man kan montera dom på sidan genom att klämma fast en bockad plåt mellan framskärm och motorhuv?
Hittade positionsljus på Jula som kanske kan funka om jag sätter dom på en bockad plåt som jag skruvar under "nosen" så dom hamnar utanför blinkers.
Kan det duga?
Hittade positionsljus på Jula som kanske kan funka om jag sätter dom på en bockad plåt som jag skruvar under "nosen" så dom hamnar utanför blinkers.
Kan det duga?
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Hittade nedanstående på nätet så jag förstår inte varför jag behöver byta till vitt i fram?
Främre positionslykta (parkeringslykta)
Övergripande krav
51 § Bil skall ha två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.
Släpvagn som är bredare än 1 600 mm skall ha två främre positionslyktor som avger vitt ljus framåt. Dessa får vara placerade så långt bakåt som behövs om kravet i 53 § andra stycket inte kan uppfyllas utan svårighet.
52 § Främre positionslykta skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/758/EEG (se 2 kap. 24 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 7.
Främre positionslykta på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den den 1 oktober 1989.
Främre positionslykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan lykta skall dock ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m framför fordonet när bilens halvljus är tänt. Detta gäller inte om främre positionslyktan är placerad i bilens halvljusstrålkastare och denna lyser.
Installationskrav
53 § Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.
Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 150 mm på släpvagn och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.
54 § Främre positionslyktas placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm på bil.
Om denna placering medför avsevärt hinder för bilens användning, får högst höjden ökas så mycket som behövs, dock högst till 2 100 mm.
Främre positionslyktas placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 2 100 mm på släpvagn.
55 § Främre positionslyktas geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt. Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om lyktan är placerad lägre än 750 mm över marken.
Främre positionslyktas geometriska synbarhet skall vara 45° inåt och 80° utåt eller 80° inåt och 45° utåt.
Främre positionslykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla dessa krav. Ljuset från sådan lykta skall dock ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m framför fordonet när bilens halvljus är tänt. Detta gäller inte om främre positionslyktan är placerad i bilens halvljusstrålkastare och denna lyser.
56 § Främre positionslykta
1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med framåtriktad strålkastare,
3. får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare eller lykta.
-----
Du måste alltså ha parkeringsljus, den får inte kombineras (dvs ha samma glödlampa) med strålkastaren men får grupperas (sitta i samma lykthus) eller bilda flerfunktion (glödlampa med två trådar).
Främre positionslykta (parkeringslykta)
Övergripande krav
51 § Bil skall ha två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.
Släpvagn som är bredare än 1 600 mm skall ha två främre positionslyktor som avger vitt ljus framåt. Dessa får vara placerade så långt bakåt som behövs om kravet i 53 § andra stycket inte kan uppfyllas utan svårighet.
52 § Främre positionslykta skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/758/EEG (se 2 kap. 24 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 7.
Främre positionslykta på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den den 1 oktober 1989.
Främre positionslykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan lykta skall dock ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m framför fordonet när bilens halvljus är tänt. Detta gäller inte om främre positionslyktan är placerad i bilens halvljusstrålkastare och denna lyser.
Installationskrav
53 § Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.
Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 150 mm på släpvagn och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.
54 § Främre positionslyktas placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm på bil.
Om denna placering medför avsevärt hinder för bilens användning, får högst höjden ökas så mycket som behövs, dock högst till 2 100 mm.
Främre positionslyktas placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 2 100 mm på släpvagn.
55 § Främre positionslyktas geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt. Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om lyktan är placerad lägre än 750 mm över marken.
Främre positionslyktas geometriska synbarhet skall vara 45° inåt och 80° utåt eller 80° inåt och 45° utåt.
Främre positionslykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla dessa krav. Ljuset från sådan lykta skall dock ha sådan styrka att det under mörker och vid klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m framför fordonet när bilens halvljus är tänt. Detta gäller inte om främre positionslyktan är placerad i bilens halvljusstrålkastare och denna lyser.
56 § Främre positionslykta
1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med framåtriktad strålkastare,
3. får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare eller lykta.
-----
Du måste alltså ha parkeringsljus, den får inte kombineras (dvs ha samma glödlampa) med strålkastaren men får grupperas (sitta i samma lykthus) eller bilda flerfunktion (glödlampa med två trådar).
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Men har du verkligen gula/orange glas fram? Oftast är det bara en färgad lampa och då är det ju lätt att byta. Vad gäller färgen så får man ha ljust gul men inte orange.
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Oftast är det väl enklast att sätta perkeringen i huvudstrålkastaren,de flesta har ju oftast redan uttag för lampa där,och sedan ha en gul lampa i blinkersen,antingen med bränd 5watts tråd eller monterad avigt.
Sedan monterar man en vit lampa i blinkinsatsen och får vit park o blink,och då kan man låta extraparkeringen sitta kvar i strålkastaren..
har sett att det finns vita glas som passar bak ,och då kan man ju montera en gul lampa,fast det blir ju alltid tjafs med bromsljus och blinkers på jänkare.
släpvagns ljus är billigt o bra. vid kontrollbesiktning brukar man inte bry sig om emärkning bara det lyser,men har man redan fått anmärkning är det en annan sak.
Sedan monterar man en vit lampa i blinkinsatsen och får vit park o blink,och då kan man låta extraparkeringen sitta kvar i strålkastaren..
har sett att det finns vita glas som passar bak ,och då kan man ju montera en gul lampa,fast det blir ju alltid tjafs med bromsljus och blinkers på jänkare.
släpvagns ljus är billigt o bra. vid kontrollbesiktning brukar man inte bry sig om emärkning bara det lyser,men har man redan fått anmärkning är det en annan sak.
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Jag skaffade ett par gula glas bak som jag byter till
vid varje besiktning.
http://cgi.ebay.com/Pair-of-Amber-rear- ... 27ad5c71e5
Snabb leverans hem till dörren. Har inga problem efter det

http://cgi.ebay.com/Pair-of-Amber-rear- ... 27ad5c71e5
Snabb leverans hem till dörren. Har inga problem efter det

Mörkröd Corvette-92
Svart M-B C200-T Kompressor
Svart M-B C200-T Kompressor
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Håkan, har inte lusläst hela "lagtexten" du hittat men det är skillnad på gult och orange, inte samma. Jag skulle nog satsat på parkljus i strålkastarna. Du bor nog inte så långt från mig, kom hit o kolla hur det är gjort på min.
Glasen som Ragge tipsar om kommer från Claremont Corvette i England http://www.corvette.co.uk/pages.php?section=parts och finns i både amber och clear, tyvärr är de inte helt billiga... Saknar dessutom alla märkningar men fungerar vid vanlig besiktning. Tyvärr hjälper inte dessa Håkan.
Ingo, "bränd 5W tråd", hur fixar man det? Jag o en polare skulle försöka bränna en sån för ett tag sedan, la på 36V (3 seriekopplade batterier, allt vi hade) o det lyste som ett extraljus men trådjäveln vägrade gå av... Måste man lägga på 220V
Glasen som Ragge tipsar om kommer från Claremont Corvette i England http://www.corvette.co.uk/pages.php?section=parts och finns i både amber och clear, tyvärr är de inte helt billiga... Saknar dessutom alla märkningar men fungerar vid vanlig besiktning. Tyvärr hjälper inte dessa Håkan.
Ingo, "bränd 5W tråd", hur fixar man det? Jag o en polare skulle försöka bränna en sån för ett tag sedan, la på 36V (3 seriekopplade batterier, allt vi hade) o det lyste som ett extraljus men trådjäveln vägrade gå av... Måste man lägga på 220V

1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
jag har bränt med 24 volt lät bara lampan vara på.Hot Rod skrev:Håkan, har inte lusläst hela "lagtexten" du hittat men det är skillnad på gult och orange, inte samma. Jag skulle nog satsat på parkljus i strålkastarna. Du bor nog inte så långt från mig, kom hit o kolla hur det är gjort på min.
Glasen som Ragge tipsar om kommer från Claremont Corvette i England http://www.corvette.co.uk/pages.php?section=parts och finns i både amber och clear, tyvärr är de inte helt billiga... Saknar dessutom alla märkningar men fungerar vid vanlig besiktning. Tyvärr hjälper inte dessa Håkan.
Ingo, "bränd 5W tråd", hur fixar man det? Jag o en polare skulle försöka bränna en sån för ett tag sedan, la på 36V (3 seriekopplade batterier, allt vi hade) o det lyste som ett extraljus men trådjäveln vägrade gå av... Måste man lägga på 220V
men det finns ett mycket enklare "fulsätt" Sätt lampan avigt i sockeln,blinkers fungerar ,inte parkljus.
Så vet jag biltattare gör när dom typar bilar upp till 1970,då det inte är lagkrav med parkljus..
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Nu har jag tittat lite noggrannare och jag har faktiskt parkering i halvljusinsatserna fast dom fungerar inte. Det borde med andra ord räcka att laga dom och se till att inte 5 wattaren lyser i blinkersen?
I bak blir det lamporna från Klasse!
Var plockar man enklast ström från övre bromsljuset och hur kommer man ut med ledningarna utan att borra hål i tanken?
I bak blir det lamporna från Klasse!
Var plockar man enklast ström från övre bromsljuset och hur kommer man ut med ledningarna utan att borra hål i tanken?
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
följer ofta med parkljus i insatserna,men antagligen har dom aldrig varit kopplade..
att tjuva från kabeln till 5 watts delen på 21/5 lampan ja.
att tjuva från kabeln till 5 watts delen på 21/5 lampan ja.
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Jag tog bort panelerna i taket, då kommer man åt ledningen till upphöjda bromsljuset, en grenledning därifrån drog jag under klädseln på vänster sida bak till platsen för högtalaren. Jag hade ingen högtalare där så det var bara att ta av högtalargallret och borra hål längst bak högst upp, man hamnar bredvid tanken. Lång borr behövdes det för att komma åt antingen man borrar framifrån eller bakifrån men det kan ju kännas skönt att borra bakifrån så man ser att man inte träffar tanken. Tog grov ledning för att undvika spänningsfall, tror det var 2.5 kv-mm. Lycka till.Var plockar man enklast ström från övre bromsljuset och hur kommer man ut med ledningarna utan att borra hål i tanken?
Roland
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Plockade isär bakljusen i dag för att kolla om jag skulle få till allt innan ombesiktning och det var TRÅNGT!
Det positiva var att jag hade en fördragen ledning till bromskontakten och hylskabelskor till dom ledningar som jag behöver ändra på i bak.
Det som behöver göras är därmed byta ledning vid bromskontakten till den som går bak, plocka bort blink på dom yttre baklamporna, byta dom inre mot Klasselamporna med blink och broms.
Jag tänker stoppa i motstånd motsvarande 21w lampa i blinkersen för att kompensera för färre blinkerslampor så att blinkersrelät funkar som det ska.
Är det någon som vet vad jag ska ha för motstånd (hur många ohm)?
Dom främre positionslamporna i halvljusinsatserna fick jag också fart på men jag måste sätta på halvljus först för att "få upp locken" och sedan tillbaka till parkering.
Jag tror att det får vara så framöver och åka med dimljusen i stället för orange parkering fram.
Det positiva var att jag hade en fördragen ledning till bromskontakten och hylskabelskor till dom ledningar som jag behöver ändra på i bak.
Det som behöver göras är därmed byta ledning vid bromskontakten till den som går bak, plocka bort blink på dom yttre baklamporna, byta dom inre mot Klasselamporna med blink och broms.
Jag tänker stoppa i motstånd motsvarande 21w lampa i blinkersen för att kompensera för färre blinkerslampor så att blinkersrelät funkar som det ska.
Är det någon som vet vad jag ska ha för motstånd (hur många ohm)?
Dom främre positionslamporna i halvljusinsatserna fick jag också fart på men jag måste sätta på halvljus först för att "få upp locken" och sedan tillbaka till parkering.
Jag tror att det får vara så framöver och åka med dimljusen i stället för orange parkering fram.
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Istället för att böka med motstånd så kan du köpa ett elektroniskt blinkrelä, jag köpte ett på Mekonomen i Märsta för 120 spänn som passade rakt av, beställningsvara men enkelt o bra... Fabrikatet var "Standard" har jag för mig, kan leta fram ett partno om det är intressant. Förmodligen behöver du ett med 2 stift på (så är det på senare C4 och förmodligen alla C4?).
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Du verkar ha rätt i att det ska vara 2 stift (ser så ut på Ecklers) annars kunde Biltema art.42-200 kanske funkat.
Hittar du ett art. nummer från Mekonomen vore det kalas!
Biltemas:
Hittar du ett art. nummer från Mekonomen vore det kalas!
Biltemas:
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Så här står det på kvittot från Mekonomen:
Art.nr: 72-STMEFL1
Dom hade det inte på hyllan, tog 1 dag att få fram.
Art.nr: 72-STMEFL1
Dom hade det inte på hyllan, tog 1 dag att få fram.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Många brukar ju låta lamporna ligga o ch blinka innanför bakstammen,då dom tänker montera till orginal direkt efter besiktningen..
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Tackar för art.nummer relät är beställt, det kommer tydligen från Hansen.
Jag förmodar att det sitter placerat vid rattstången någonstans?
Jag förmodar att det sitter placerat vid rattstången någonstans?
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Om du tänker använda dig av motstånd: Jag använde effektmotstånd på 20 W (6,8 ohm), keramiskt som kan hänga löst.
Fanns på ELFA, art.nr 60-048-73. Billigt och enkelt, fungerade perfekt.
Fanns på ELFA, art.nr 60-048-73. Billigt och enkelt, fungerade perfekt.
Roland
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Min polare hade en 92'a och det är kanske inte samma koppling som på min 88'a
Han köpte bara en orange plasttallrik och satte över de yttre glasen vid besiktning.
Sen släckte han lyset i dem och hade bara blinkers kvar sa han.
Men detta fungerar inte på min 88'a
Har kopplat o donat hela eftermiddan, men inte fasen kan jag få blinkers på bara den ena.
Antingen så slocknar lyset helt bak eller så blinkar båda ändå.
Jag testade även att koppla kablarna som går till yttre blinkerslampan till en separat orange positionsbelysning som jag tillfälligt tänkte ha till besiktningen, men kopplar jag det på det sättet så lyser den som ska blinka bara med fast sken. Och om jag skulle fått den att blinka så antar jag att den inre blinkersen ändå skulle blinka samtidigt rött. Provade med 5-10-15-18 W lampa men det spelade ingen roll, den vägrade blinka...
Går det överhuvdtaget att få de yttre att enbart blinka ?
Hur ...?
Vad händer om man bränner av tråden i lampan för det fasta ljuset så att bara tråden för blinkers är hel ?
Alltså på t.ex. de yttre.
Kommer då enbart blinkers att fungera på den lampan med avbränd tråd, eller blir det nåt obalans i systemet så att det inte funkar ?
För fungerar det så sätter man ju bara något gult glas tillfälligt över det röda vid besiktning på den som blinkar och byter sen till en hel lampa efteråt.
Han köpte bara en orange plasttallrik och satte över de yttre glasen vid besiktning.
Sen släckte han lyset i dem och hade bara blinkers kvar sa han.
Men detta fungerar inte på min 88'a
Har kopplat o donat hela eftermiddan, men inte fasen kan jag få blinkers på bara den ena.
Antingen så slocknar lyset helt bak eller så blinkar båda ändå.
Jag testade även att koppla kablarna som går till yttre blinkerslampan till en separat orange positionsbelysning som jag tillfälligt tänkte ha till besiktningen, men kopplar jag det på det sättet så lyser den som ska blinka bara med fast sken. Och om jag skulle fått den att blinka så antar jag att den inre blinkersen ändå skulle blinka samtidigt rött. Provade med 5-10-15-18 W lampa men det spelade ingen roll, den vägrade blinka...
Går det överhuvdtaget att få de yttre att enbart blinka ?
Hur ...?
Vad händer om man bränner av tråden i lampan för det fasta ljuset så att bara tråden för blinkers är hel ?
Alltså på t.ex. de yttre.
Kommer då enbart blinkers att fungera på den lampan med avbränd tråd, eller blir det nåt obalans i systemet så att det inte funkar ?
För fungerar det så sätter man ju bara något gult glas tillfälligt över det röda vid besiktning på den som blinkar och byter sen till en hel lampa efteråt.
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
bara det lyser som det ska så,och är emärkta glasJo det borde det vara om det inte är en europabil..IceBear skrev:Min polare hade en 92'a och det är kanske inte samma koppling som på min 88'a
men han måste ju ha klippt från bromsljuset i varje fallHan köpte bara en orange plasttallrik och satte över de yttre glasen vid besiktning.
Sen släckte han lyset i dem och hade bara blinkers kvar sa han.
till mittlamporna måste du klippa kabeln till blink/broms och dra ny från upphöjda eller direkt från bromsljuskontaktenMen detta fungerar inte på min 88'a
Har kopplat o donat hela eftermiddan, men inte fasen kan jag få blinkers på bara den ena.
Antingen så slocknar lyset helt bak eller så blinkar båda ändå.
till yttre måste du döda vanliga femvatts belysningen..
Bäst är om du kan dra kablar från framblinkers till motsvande blinklampa bak,men det ska gå att döda bromsljuset på väg in i rattstången också..(klippa)
Jag testade även att koppla kablarna som går till yttre blinkerslampan till en separat orange positionsbelysning som jag tillfälligt tänkte ha till besiktningen, men kopplar jag det på det sättet så lyser den som ska blinka bara med fast sken. Och om jag skulle fått den att blinka så antar jag att den inre blinkersen ändå skulle blinka samtidigt rött. Provade med 5-10-15-18 W lampa men det spelade ingen roll, den vägrade blinka...
Går det överhuvdtaget att få de yttre att enbart blinka ?
Hur ...?
jo visst går det. om du sätter lampan avigt så lyser bara blinktråden också,men funkar inte i alla socklarVad händer om man bränner av tråden i lampan för det fasta ljuset så att bara tråden för blinkers är hel ?
Alltså på t.ex. de yttrBromsljuset måste du ju också åtgärdaKommer då enbart blinkers att fungera på den lampan med avbränd tråd, eller blir det nåt obalans i systemet så att det inte funkar ?
För fungerar det så sätter man ju bara något gult glas tillfälligt över det röda vid besiktning på den som blinkar och byter sen till en hel lampa efteråt.
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
- Det står "Privatimport: Ja" i regbeviset.Ingo skrev:Min polare hade en 92'a och det är kanske inte samma koppling som på min 88'a
Jo det borde det vara om det inte är en europabil.
- Jo han sa att han satte nån brytare så det skulle vara enkelt att ändra tillbakaHan köpte bara en orange plasttallrik och satte över de yttre glasen vid besiktning.
Sen släckte han lyset i dem och hade bara blinkers kvar sa han.
Men han måste ju ha klippt från bromsljuset i varje fall
- Men om jag dödar bromsljuset, så har jag inget bromsljus ? Det är ju inte heller godkänt...Men detta fungerar inte på min 88'a
Har kopplat o donat hela eftermiddan, men inte fasen kan jag få blinkers på bara den ena.
Antingen så slocknar lyset helt bak eller så blinkar båda ändå.
Till mittlamporna måste du klippa kabeln till blink/broms och dra ny från upphöjda eller direkt från bromsljuskontakten till yttre måste du döda vanliga femvatts belysningen..
Bäst är om du kan dra kablar från framblinkers till motsvande blinklampa bak,men det ska gå att döda bromsljuset på väg in i rattstången också..(klippa)
- Vad är "upphöjda" ?
- Får titta på det då.Vad händer om man bränner av tråden i lampan för det fasta ljuset så att bara tråden för blinkers är hel ? Alltså på t.ex. de yttre
jo visst går det. om du sätter lampan avigt så lyser bara blinktråden också,men funkar inte i alla socklar
- Jaha, men fattar inte hur...Kommer då enbart blinkers att fungera på den lampan med avbränd tråd, eller blir det nåt obalans i systemet så att det inte funkar ?
Bromsljuset måste du ju också åtgärda.
- Men kompisen använde en plasttallrikFör fungerar det så sätter man ju bara något gult glas tillfälligt över det röda vid besiktning på den som blinkar och byter sen till en hel lampa efteråt.
Bara det lyser som det ska så,och är emärkta glas

Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Fick oranga extrablinkers att fungera.
De blinkar och vanliga lyset bak funkar som det ska.
MEN... när jag bromsar så lyser även blinkersen med fast sken ... inget bra...
Så då måste jag ta bort bromslysematningen på de yttre alltså.
Gjorde man det genom att klippa kabeln vid rattstången ?
Vilken kabel, färg eller så...?
Men klipper man den försvinner väl bromslyset på båda baklysena ?
Och då tar man matningen från ... till de inre ?
Såg nåt om den upphöjda... vad menas med det ?
Min mittenbromslyseramp verkar vara bortkopplad av nån tidigare ägare.
Men om det är matning fram till den så borde man kunna använda matningen från den till de inre bromslysena !?
De blinkar och vanliga lyset bak funkar som det ska.
MEN... när jag bromsar så lyser även blinkersen med fast sken ... inget bra...
Så då måste jag ta bort bromslysematningen på de yttre alltså.
Gjorde man det genom att klippa kabeln vid rattstången ?
Vilken kabel, färg eller så...?
Men klipper man den försvinner väl bromslyset på båda baklysena ?
Och då tar man matningen från ... till de inre ?
Såg nåt om den upphöjda... vad menas med det ?
Min mittenbromslyseramp verkar vara bortkopplad av nån tidigare ägare.
Men om det är matning fram till den så borde man kunna använda matningen från den till de inre bromslysena !?
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
upphöjda är ju tredje bromsljuset,på couper uppe i bakrutan på convertibles upptill på bakstammen.det lyser ju utan kontakt med blinkers.
vilken färg på kabeln in i rattstammen vete sjutton,men tror det ska finnas i någon gammal tråd..
har själv aldrig gjort det på någon corvette ..,bara på pickuper och mustanger..
när man besiktar med gula blinkers på vanlig kontrollbesiktning bryr dom sig sällan om emärkning,bara det blinkar gult..
men har du anmärkning så kollar dom att glaset är emärkt..
så det lönar sig alltså att inte få anmärkning på blinkers bak..
vilken färg på kabeln in i rattstammen vete sjutton,men tror det ska finnas i någon gammal tråd..
har själv aldrig gjort det på någon corvette ..,bara på pickuper och mustanger..
när man besiktar med gula blinkers på vanlig kontrollbesiktning bryr dom sig sällan om emärkning,bara det blinkar gult..
men har du anmärkning så kollar dom att glaset är emärkt..
så det lönar sig alltså att inte få anmärkning på blinkers bak..
Re: Årliga besiktings/belysnings frågorna
Efter en hel del pul så fick jag till slut till det 
Kabeln vid bromskontakten var vit på min vette-88
Och den hade redan en skarvkontakt så det var bara att dra isär den
Sedan tog jag ström till de inre lyktorna för bromsljuset från bromsljusrampen.
Orginal skarvkontakt till den sitter bakom regplåten.
Och sen det är bara att dra varsin kabel från den färgade kabeln till båda inre baklyktorna. (inte jordkabeln alltså)
Sen kapa orginalmatningen och koppla in matning från bromsljusrampen istället.
Jag får hoppas att de inte är så noga med e-märkningen, visar sig på måndag...

Kabeln vid bromskontakten var vit på min vette-88
Och den hade redan en skarvkontakt så det var bara att dra isär den

Sedan tog jag ström till de inre lyktorna för bromsljuset från bromsljusrampen.
Orginal skarvkontakt till den sitter bakom regplåten.
Och sen det är bara att dra varsin kabel från den färgade kabeln till båda inre baklyktorna. (inte jordkabeln alltså)
Sen kapa orginalmatningen och koppla in matning från bromsljusrampen istället.
Jag får hoppas att de inte är så noga med e-märkningen, visar sig på måndag...