A/C-kompressorkoppling som slår till och från varannan sek

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
LMER
Nykomling
Nykomling

A/C-kompressorkoppling som slår till och från varannan sek

Inlägg av LMER »

Hej!

Kompressorn, dvs kopplingen till A/C:n på min 86:a, slår till och från ungefär varannan/var tredje sekund, och det kommer ingen kyla. Kompressorslangarna är lite kladdiga, som om fett har slungats ut från kopplingen (verkar iofs vara gammalt klet). Fungerade förra säsongen och vet ej om den fungerade innan jag bytte vattenpump för en månad sedan. När man byter vattenpumpen så måste man ju ta bort/flytta kompressorn. När jag gjorde det missade jag att torxbulten som håller kompressorn har en flat sida som man måste vrida rätt så att den går fritt från kompressorkopplingshjulet. Jag upptäckte det efter en stund, men det kan ha frestat på axeltätningen när jag vred på bulten, så att det kanske blivit otätt??? Snacka om trött på mig själv om jag sabbat kompressorn :x

Om det är tomt på kylmedia, skulle kopplingen då alls slagit till?

Några idéer?

Mvh
Mvh
Harry Bosch
Nykomling
Nykomling

Re: A/C-kompressorkoppling som slår till och från varannan sek

Inlägg av Harry Bosch »

Hej.

Om det är helt tomt så slår den inte till alls men om det är lite i(för lite)så brukar kopplingen slå till och från!
LMER
Nykomling
Nykomling

Inlägg av LMER »

Tack för infon. Misstänkte detta när jag läst lite ytterligare i manualen igår. Det är nog bara att åka in och få det påfyllt, eller kan man göra det själv?

Mvh
Mvh
Harry Bosch
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Harry Bosch »

Det är ju rätt mycket regler kring köldmedie,man får inte bara fylla på.Är det tomt så
tyder det på läckage och då måste det läcksökas!
Man kan ju ioförsig fylla ändå men då kan det ju vara tomt igen snart!
Verkstäder som sysslar med AC kan göra en läcksökning,kostar en tusenlapp kanske!
Användarens profilbild
VetteFreddan
Nykomling
Nykomling

Inlägg av VetteFreddan »

Har samma problem med min 87:a. Problemet är också att du förmodligen har kylmediet R12 i din bil och då måste det konverteras till R134 och det innebär nya o-ringar och tätningar, nytt torkfilter med rätt R134 anslutnigar på. Jag har nyss pratat med en ac firma om detta och tänkte köpa ett ombyggnadskit i från USA ända tills jag kom på en billigare lösning. Köp påfyllnings kit på Ebay istället. Kittet heter Freeze R12 och är ett miljövänligare alternativ till vanliga R12 och skall vara kompatibelt,du får även med en flaska läckstopp som skall täta mindre läckor. Den mjukar upp o-ringar sägs det. Skall i allafall prova. Kostar inte mycket. Obs detta är förmodligen inte lagligt i Sverige men lagligt i vissa stater i USA skrivs det.Det är så pass billigt så man skulle kunna "prenumerera" på detta varje år. Haha

Mvh Fredrik
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

VetteFreddan skrev:Har samma problem med min 87:a. Problemet är också att du förmodligen har kylmediet R12 i din bil och då måste det konverteras till R134 och det innebär nya o-ringar och tätningar, nytt torkfilter med rätt R134 anslutnigar på. Jag har nyss pratat med en ac firma om detta och tänkte köpa ett ombyggnadskit i från USA ända tills jag kom på en billigare lösning. Köp påfyllnings kit på Ebay istället. Kittet heter Freeze R12 och är ett miljövänligare alternativ till vanliga R12 och skall vara kompatibelt,du får även med en flaska läckstopp som skall täta mindre läckor. Den mjukar upp o-ringar sägs det. Skall i allafall prova. Kostar inte mycket. Obs detta är förmodligen inte lagligt i Sverige men lagligt i vissa stater i USA skrivs det.Det är så pass billigt så man skulle kunna "prenumerera" på detta varje år. Haha

Mvh Fredrik
Jag kör med detta och fungerar bra.

Fick ett företag inom industrikylning att läcksöka/tömma/reparera en O-ring och fylla på med Freeze 12 och medföljande olja.
Då köpte jag en sats med tre burkar "kyla" och en burk olja och så följde det med en uppsättning kopplingar och slangar med mätare.

Fungarade felfritt tyckte dom på kylfirman.

Kostade USD 75 om jag inte minns fel.

http://autorefrigerants.com/co00030.htm

Titta på "quick charge kit", den är utan olja, men då köper man till en sån burk.

Och tänk på att när man börjar med att fylla på att vid en viss punkt måste man koppla bort batteriet (o sen på igen), annars går inte kompressorn igång pga felkoden.

Låt bara ett företag göra det här, så att det blir rätt gjort.
Skriv svar