Antenn

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Boogieman
Rookie
Rookie

Antenn

Inlägg av Boogieman »

Morsning.
Någon som har utvändiga muttern till antennen på en -92.
Det är den som du släpper på från utsidan när du byter masten.

Uffe
Boogieman Corvette -92 LT 1
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Antenn

Inlägg av C4-88 »

jag har också lite problem med min antenn, är det el antenn d.v.s upp , ner orginal ,eller är min ombyggd. Det sitter någon typ av av det på min. Någon som vet? :shock:
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

C4-88 skrev:jag har också lite problem med min antenn, är det el antenn d.v.s upp , ner orginal ,eller är min ombyggd. Det sitter någon typ av av det på min. Någon som vet? :shock:
Original ska antennen gå upp o ner när du sätter på resp. stänger av radion, på alla modeller.

Kan hända att någon inte ville hosta upp för en ny original, och bara satt ditt en pinne???

Eller så har en tidigare ägare monterad en knapp någonstans så att man kan reglera antenn motorn själv.

Skulle inte vara första gången.
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

Hur går antennen upp och ner är det luft styrt eller typ biltemas el antenn? jag har bara ett rör i bakskärmen med massa sladdar till och själva antenn löper i detta rör, det går också att dra upp antenn manuellt men den känns slapp,därför undrar jag om det är lufttryck som får den att åka upp?
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

C4-88 skrev:Hur går antennen upp och ner är det luft styrt eller typ biltemas el antenn? jag har bara ett rör i bakskärmen med massa sladdar till och själva antenn löper i detta rör, det går också att dra upp antenn manuellt men den känns slapp,därför undrar jag om det är lufttryck som får den att åka upp?
El, styrd via radion och innerbelysningen.
Om man låter radion var på, men tar ut nyckeln och därefter öppnar förardörren, ska den gå ner av sig själv, eller redan när man bara stänger av radion.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Antennen körs upp och ned med elmotor som jobbar mot ett plastband med kuggar. Känns det "slappt" är förmodligen bandet av eller har släppt från sptrötet pga korrosion. Bara pilla isär eller köpa nytt.

MN
Skriv svar