
Tänka riva av några enkla funderingar här bara....
Glad ihågen så hann ja knappt börja rean hemåt innan den klassiska check engine lampan började lysa och vet att det är väl så vanligt och skall kontrollera felkoderna nån dag innan ja frågar för mycke, fick inte fram några idag när jag gjorde som man borde göra tror ja iallafall, får göra ett nytt test. Men till saken, när ja fick bilen va ju tanken tom typ så de bar av till tappen direkt, där det inte fanns 98 oktan som bilen alltid tankats med så fick bli 95 som förre ägaren sa skulle funka med för att ta mig hem. Skulle detta kunna utlösa lampan att ja valde 95 ?? I instr.boken är det det första dom frågar om man tankat nyss osv... Bilen har mestadels stått still i 2år med så den kanske e lite dåligt inkörd bara??
Nästa sak som hände var att vid vanlig landsvägskörning i 90-100km/h så poppade traction control on upp och bilen gick allt trögare och saktade ner, antar att detta var ett tecken på att antisladd systemet fungerade men frågan är varför det gick igång på en torr o fin motorväg i 90km?
Väl på motorvägen fanns inte tid o ta reda på hur långsamt bilen tänkte gå så fick helt enkelt trycka av systemet för att få fart igen. Nån ide? hände ytterligare en gång sen så fick helt enkelt köra med systemet av
..
Sista frågan gäller lite service, Det gjordes en storservice på bilen och därefter har bilen mer eller mindre stått i 2år hos förre ägaren, motor oljan är bytt var 300 mil, motoroljan ligger på 85% kvar, borde man göra en full service av de mesta på bilen i oljeväg nu direkt på säsongen eller kan man vänta tills senare på säsongen, bilen gick hur bra som helst och bromsar,växellåda mm kändes helt ok under de 22milen ja hade hem trots de 2år stillastående.....
lite funderingar bara.... mycke nytt nu
