En trippel fråga

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Nesse
Nykomling
Nykomling

En trippel fråga

Inlägg av Nesse »

Äntligen efter mycke läsande här och letande en längre tid mm så slog ja till i helgen och köpte min första Corvette någonsin :) en c5 cab - 00, inte perfekt men helt ok av allt ja kunnat utdöma.
Tänka riva av några enkla funderingar här bara....

Glad ihågen så hann ja knappt börja rean hemåt innan den klassiska check engine lampan började lysa och vet att det är väl så vanligt och skall kontrollera felkoderna nån dag innan ja frågar för mycke, fick inte fram några idag när jag gjorde som man borde göra tror ja iallafall, får göra ett nytt test. Men till saken, när ja fick bilen va ju tanken tom typ så de bar av till tappen direkt, där det inte fanns 98 oktan som bilen alltid tankats med så fick bli 95 som förre ägaren sa skulle funka med för att ta mig hem. Skulle detta kunna utlösa lampan att ja valde 95 ?? I instr.boken är det det första dom frågar om man tankat nyss osv... Bilen har mestadels stått still i 2år med så den kanske e lite dåligt inkörd bara??

Nästa sak som hände var att vid vanlig landsvägskörning i 90-100km/h så poppade traction control on upp och bilen gick allt trögare och saktade ner, antar att detta var ett tecken på att antisladd systemet fungerade men frågan är varför det gick igång på en torr o fin motorväg i 90km?
Väl på motorvägen fanns inte tid o ta reda på hur långsamt bilen tänkte gå så fick helt enkelt trycka av systemet för att få fart igen. Nån ide? hände ytterligare en gång sen så fick helt enkelt köra med systemet av
..

Sista frågan gäller lite service, Det gjordes en storservice på bilen och därefter har bilen mer eller mindre stått i 2år hos förre ägaren, motor oljan är bytt var 300 mil, motoroljan ligger på 85% kvar, borde man göra en full service av de mesta på bilen i oljeväg nu direkt på säsongen eller kan man vänta tills senare på säsongen, bilen gick hur bra som helst och bromsar,växellåda mm kändes helt ok under de 22milen ja hade hem trots de 2år stillastående.....

lite funderingar bara.... mycke nytt nu :)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: En trippel fråga

Inlägg av vette.se »

Nesse skrev:Äntligen efter mycke läsande här och letande en längre tid mm så slog ja till i helgen och köpte min första Corvette någonsin :) en c5 cab - 00, inte perfekt men helt ok av allt ja kunnat utdöma.
Tänka riva av några enkla funderingar här bara....

Glad ihågen så hann ja knappt börja rean hemåt innan den klassiska check engine lampan började lysa och vet att det är väl så vanligt och skall kontrollera felkoderna nån dag innan ja frågar för mycke, fick inte fram några idag när jag gjorde som man borde göra tror ja iallafall, får göra ett nytt test. Men till saken, när ja fick bilen va ju tanken tom typ så de bar av till tappen direkt, där det inte fanns 98 oktan som bilen alltid tankats med så fick bli 95 som förre ägaren sa skulle funka med för att ta mig hem. Skulle detta kunna utlösa lampan att ja valde 95 ?? I instr.boken är det det första dom frågar om man tankat nyss osv... Bilen har mestadels stått still i 2år med så den kanske e lite dåligt inkörd bara??

Nästa sak som hände var att vid vanlig landsvägskörning i 90-100km/h så poppade traction control on upp och bilen gick allt trögare och saktade ner, antar att detta var ett tecken på att antisladd systemet fungerade men frågan är varför det gick igång på en torr o fin motorväg i 90km?
Väl på motorvägen fanns inte tid o ta reda på hur långsamt bilen tänkte gå så fick helt enkelt trycka av systemet för att få fart igen. Nån ide? hände ytterligare en gång sen så fick helt enkelt köra med systemet av
..

Sista frågan gäller lite service, Det gjordes en storservice på bilen och därefter har bilen mer eller mindre stått i 2år hos förre ägaren, motor oljan är bytt var 300 mil, motoroljan ligger på 85% kvar, borde man göra en full service av de mesta på bilen i oljeväg nu direkt på säsongen eller kan man vänta tills senare på säsongen, bilen gick hur bra som helst och bromsar,växellåda mm kändes helt ok under de 22milen ja hade hem trots de 2år stillastående.....

lite funderingar bara.... mycke nytt nu :)
Grattis till nya bilen ! Nu är det bara att vänta på våren, en väntan som kan kännas väldigt lång med en ny bil i garaget :)

Kika här för att kolla felkoder http://www.c5forum.com/ayc/dtcdic.php Om bilen har stått så mycket så skulle jag först gå in och nolla alla felkoder och sen köra och se om något kommer tillbaks. Bilen har inga problem med 95oktan så det är inte orsaken till att motorlampan tändes.

Det är mest sannolikt att förra ägaren lagt på nya däck utan att veta vad han gör, när systemet beter sig som du beskriver så är det så gott som alltid att det är däck på bilen där rullomkretsen bak inte är minst 2% större än på däcket fram. Posta här vilka storlekar du har fram/bak så kan jag räkna ut det åt dig.

Är säljaren en person/företag du litar på till 100% ? Om ja så är det bara att köra som det är och byta motorolja/filter när du ställer av bilen till vintern. Om nej, byt motorolja/filter, växellådsolja och diff olja direkt nu innan du börjar köra, det är också en god ide att byta bromsvätska och kopplingsvätska(om du har manuell).
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Nesse
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Nesse »

Tack :) har ju redan fått 22mil försmak nu här :)

Det va precis så ja gjorde senast vill ja minnas men va väll ute o cyklade för idag funka det, hade bara några HC koder och ett gäng H koder. Alla är raderade nu och skall undersöka detta mer vilka som återkommer när våren gör sitt återtåg :)

Ok, den klassikern. Ja det är nog inte omöjligt för det är ganska feta och snygga fälgar på nu, absolut inte orginal, tveksam om lufttrycksmätarna ens är överförda till dessa däck. Har inga värden i datorn på lufttrycken i däcken.

Fram har ja :255/35Z R19
Bak har ja : 305/25Z R20

Dom verkar reko men litar ja på dom, nja tveksamt, killar som ja, vill ha en snygg o fräsh bil som e skött men absolut inga pedanter... så siktar på att serva upp bilen fullständigt så jag kan ha rent samvete och börja på en god grund i ägandet :)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Nesse skrev:Tack :) har ju redan fått 22mil försmak nu här :)

Det va precis så ja gjorde senast vill ja minnas men va väll ute o cyklade för idag funka det, hade bara några HC koder och ett gäng H koder. Alla är raderade nu och skall undersöka detta mer vilka som återkommer när våren gör sitt återtåg :)

Ok, den klassikern. Ja det är nog inte omöjligt för det är ganska feta och snygga fälgar på nu, absolut inte orginal, tveksam om lufttrycksmätarna ens är överförda till dessa däck. Har inga värden i datorn på lufttrycken i däcken.

Fram har ja :255/35Z R19
Bak har ja : 305/25Z R20

Dom verkar reko men litar ja på dom, nja tveksamt, killar som ja, vill ha en snygg o fräsh bil som e skött men absolut inga pedanter... så siktar på att serva upp bilen fullständigt så jag kan ha rent samvete och börja på en god grund i ägandet :)
Det blir 660.90mm fram och 660.40 mm bak - det förklarar alltså ditt problem. Om du byter fram till 255/30*19 så fungerar det utmärkt.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
azer666
Nykomling
Nykomling

Inlägg av azer666 »

Jag funderar på följande däck på mina 18 tums z06 fälgar till våren. Bilen är en vanlig c5 som behöver nya däck. Ser ni nåt som gör att jag borde ändra mitt val?

fram 255/30-18 Z
bak 295/30-18 Y

Kör inte nån racing och pressar inte bilen speciellt mycket.

Tacksam för råd
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

azer666 skrev:Jag funderar på följande däck på mina 18 tums z06 fälgar till våren. Bilen är en vanlig c5 som behöver nya däck. Ser ni nåt som gör att jag borde ändra mitt val?

fram 255/30-18 Z
bak 295/30-18 Y

Kör inte nån racing och pressar inte bilen speciellt mycket.

Tacksam för råd
Om du väljer en högre profil får du mer förlåtande däck = bättre komfort, mindre problem med spårning, bättre väghållning på normal (dåliga) svenska vägar m.m.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Capello
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Capello »

Check engine började lysa för mig med när jag hade tankat, läste lite om det i serviceböckerna och där stod det att den kan börja lysa om man har fibblat med tanklocket. Så jag skruvade bort tanklocket och satte dit det igen, lossade batterikabeln och satte dit den igen (bröt strömmen). Lampan släckt. :P
Skriv svar