Dags för en liten uppdatering igen. Har ägnat kvällarna under några veckor åt att montera drivlinan samt modifiera vinklarna i den för att de skall följa gällande teorier så gott det nu går.
Nu blir det en massa text, men biter man ihop och läser kanske det kan bli lite roligt iallfall
Bilen kommer att förses med en manuell 5-växlad låda och rekommendationen för dessa lådor är att de skall monteras så högt i tunneln som möjligt. Detta för att undvika vibrationer i drivlinan.
Istället för att bara montera lådan efter den något luddiga beskrivningen som följde med och hoppas på det bästa började jag med att läsa på lite om vad som gäller för att få en korrekt geometri på drivlinan. Lite sökande på nätet ledde fram till några bra informationskällor vilka luslästes.
Nämner här några som jag refererar till i texten.
www.prostreetcamaro.com
www.gwb-essen.de
www.hurst-drivelines.com
Corvette levererades från fabrik med med motorn/växellådan nedåtriktade 3-4° samt diffpinjongen neutral eller riktad nedåt 0,5-1°. Detta avgörs nog lite av hur noggrant insvetsad främre differentialfästet är samt hur komprimerad gummibussningen för diffen är. Kardanaxelvinkeln låg på min bil 2,3° uppåt. Vinklarna är här refererade till horisontalplanet. Vidare är motorn förskjuten 1” åt höger samt diffen ca 0.85” åt höger.
Om man tittar på sidan från GWB (tillverkar kardanaxlar till industri/fordon) kan man där se att det finns två typer av kardanaxelarrangemang som kan appliceras på en bil typ Corvette och fås att fungera på ett korrekt sätt. W-arrangemang och Z-arrangemang. För båda dessa gäller att resulterande arbetsvinkel för knuten skall vara lika i båda ändar av kardanen. Corvette kan väl sägas ha något som liknar W-arrangemang men om man räknar på vinklarna blir de väldigt olika i de båda ändarna. Z-arrangemang är nog det som är vanligast på amerikanska bilar och även något som kan appliceras på en Corvette med lite modifieringar av drivlinan.
För ett Z-arrangemang gäller att utgående axel ur lådan (yoke) skall vara parallell med ingående axel i diffen (pinjong). Dessutom skall arbetsvinkeln för kardanknuten ligga inom 0,5° från varandra i båda ändar av kardanen. Det här finns väldigt bra förklarat på
www.prostreetcamaro.com med bilder och räkneexempel.
Att arbetsvinklarna för kardanknutarna är lika i båda ändar av kardanen är viktigt då kardanknuten har en variabel hastighet under ett rotationsvarv. Hastighetsförändringens storlek avgörs av arbetsvinkeln och det säger sig sålunda självt att om vinklarna är alltför olika kommer knutarna att jobba mot varandra och vibrationer uppstår med lagerskador i låda och andra delar som följd. Det blir ju även obehagligt att ständigt åka runt med vibrationer.
Rekommenderad total arbetsvinkel för kardanknuten bör ligga mellan 0.5-3,5°. Detta för att få nålarna i lagerskålarna att rotera och dra med sig fett samt för att undvika brinelling där nålarna äter sig ned i lagerbanan. Större vinklar kan tillåtas men det kan förkorta knutens livslängd en del. Kanske inte ett större problem på en hobbybil som ju körs väldigt lite.
På
www.prostreetcamaro.com finns även ett program för att räkna ut hur mycket knutens arbetsvinkel påverkar kardanens förändring i rotationshastighet under ett varv. Ganska intressant räkneexempel som tydliggör problemet med att ha olika arbetsvinkel på knutarna.
Läs själva på länkarna ovan. Det är där jag hämtat det mesta av detta.