Smugglers -69 427 renovering
Re: Smugglers -69 427 renovering
Närbild på snikvipporna
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Smugglers -69 427 renovering
Klart! Motorn på väg ner i chassiet.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Smugglers -69 427 renovering
Hejs
Kul att du är på gång igen!
Och som vanligt proffsigt värre!
Kul att du är på gång igen!
Och som vanligt proffsigt värre!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Smugglers -69 427 renovering
Äsch
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Smugglers -69 427 renovering
Köpte ett SFI klassat RAM svänghjul till motorn och på instruktionen som följde med stod det att det skall kontrolleras vad gäller balans före montage. Tydligen hade jänkarna redan varit på det då det var en 25mm stor försänkning borrat 10mm djupt på ett ställe...
Märk väl, detta är alltså ett känt amerikanskt kvalitetsmärke, Made in USA.
Började med att mäta upp radialkastet i mätmaskinen på jobbet. Med utgångspunkt från styrningen mot vevaxeln kunde snabbt konstateras att det på den inre diametern fanns ett totalkast på 0,05mm mot styrningen!!!! Den yttre diametern hade också ett kast på 0,05mm mot styrningsdiametern... Inget kast mellan inre/yttre diametern fanns vilket innebär att det mesta av svänghjulets massa utgör obalans. Detta förklarar den stora urborrningen som gjorts. Hur svårt hade det varit att rikta upp svänghjulet korrekt direkt vid bearbetningen?inte alls, 0,05mm är ju en hel världsdel... klantskallar
Såå, tog fram en av mina gamla balansaxlar för skotervariatorer och fick den ombearbetad för mitt nya svänghjul. Därefter satte jag upp den i balansmaskinen och balanserde axeln till inom någon tiondelsgram.
Märk väl, detta är alltså ett känt amerikanskt kvalitetsmärke, Made in USA.
Började med att mäta upp radialkastet i mätmaskinen på jobbet. Med utgångspunkt från styrningen mot vevaxeln kunde snabbt konstateras att det på den inre diametern fanns ett totalkast på 0,05mm mot styrningen!!!! Den yttre diametern hade också ett kast på 0,05mm mot styrningsdiametern... Inget kast mellan inre/yttre diametern fanns vilket innebär att det mesta av svänghjulets massa utgör obalans. Detta förklarar den stora urborrningen som gjorts. Hur svårt hade det varit att rikta upp svänghjulet korrekt direkt vid bearbetningen?inte alls, 0,05mm är ju en hel världsdel... klantskallar
Såå, tog fram en av mina gamla balansaxlar för skotervariatorer och fick den ombearbetad för mitt nya svänghjul. Därefter satte jag upp den i balansmaskinen och balanserde axeln till inom någon tiondelsgram.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Smugglers -69 427 renovering
Testade sen svänghjulet och obalansen uppgick till 5 gram. Inte helt tokigt med andra ord! Upprepade provet flera gånger och fick samma nivå på obalansen i samma läge varje gång vilket är bra.
Borrade ur lite material i några omgångar med kontroll mellan varje gång tills obalansen låg kring 0,15 -0,2 gram stadigt i samma läge.
Borrade ur lite material i några omgångar med kontroll mellan varje gång tills obalansen låg kring 0,15 -0,2 gram stadigt i samma läge.
Senast redigerad av Smuggler den fre jul 20, 2012 21:53, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Smugglers -69 427 renovering
Här har vi SFI märkingen och vad jag antar är ett spårbart nummer för just detta svänghjul.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Re: Smugglers -69 427 renovering
Hej Smuggler. Otroligt bra tråd, INTRESSANT!!!
Är du i garaget eller är du i en sjukhusmiljö?... så himla rent och snygg... PROFFSIGT!!
Ser fram emot att få se din renovering i verkligheten. TOPPKLASS!
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Är du i garaget eller är du i en sjukhusmiljö?... så himla rent och snygg... PROFFSIGT!!
Ser fram emot att få se din renovering i verkligheten. TOPPKLASS!
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Re: Smugglers -69 427 renovering
Sen var det dags för kopplingen. Denna kommer ju att påverka obalansen och det visade sig efter att ha provat den i 6 olika lägen att kopplingen i princip är omöjlig att balansera. Detta på grund av de synnerligen glappa montagehålen i kopplingen mot svänghjulet vilket gör att obalansen byter läge och storlek mellan varje montage...
Enda sättet att få kopplingen i ett fixerat läge är att borra hål för styrstift men detta finns det inte material för i kopplingen.
Därför valdes det läge som gav minst obalans, ca 5 gram. Knappast något som kommer att märkas och hade jag inte gjort detta test hade obalansen i värsta fall varit uppåt 20-25 gram och det vore nog ingen höjdare.
Kopplingen är en Sachs av lite fränare modell. Så har i efterhand borde jag nog fördjupat mig lite mer i det här med kopplingar innan jag tryckt på beställ knappen... Fast å andra sidan, det funkade ju fint helt utan balansering 1969
Enda sättet att få kopplingen i ett fixerat läge är att borra hål för styrstift men detta finns det inte material för i kopplingen.
Därför valdes det läge som gav minst obalans, ca 5 gram. Knappast något som kommer att märkas och hade jag inte gjort detta test hade obalansen i värsta fall varit uppåt 20-25 gram och det vore nog ingen höjdare.
Kopplingen är en Sachs av lite fränare modell. Så har i efterhand borde jag nog fördjupat mig lite mer i det här med kopplingar innan jag tryckt på beställ knappen... Fast å andra sidan, det funkade ju fint helt utan balansering 1969
Senast redigerad av Smuggler den fre jul 20, 2012 21:51, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Smugglers -69 427 renovering
Hej Svempa!Mr SIXPACK skrev:Hej Smuggler. Otroligt bra tråd, INTRESSANT!!!
Är du i garaget eller är du i en sjukhusmiljö?... så himla rent och snygg... PROFFSIGT!!
Ser fram emot att få se din renovering i verkligheten. TOPPKLASS!
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Jag tackar ödmjukast för dina värmande ord! verkligen roligt att du hänger med i tråden!
Det är garaget jag skruvar i, försöker väl sopa rent några gånger. Om dan
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Smugglers -69 427 renovering
KUL Daniel!!
Äntligen lite motormeck.
"snikvipporna" är helt OK och betydligt stadigare än orginal plåtvipporna och blir kalas på din maskin.
Du nämner något on "att bygga en nu maskin på nya delar".. Vad har du för planer här då?
Äntligen lite motormeck.
"snikvipporna" är helt OK och betydligt stadigare än orginal plåtvipporna och blir kalas på din maskin.
Du nämner något on "att bygga en nu maskin på nya delar".. Vad har du för planer här då?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Smugglers -69 427 renovering
Hej Ricky,
Vill gärna plocka ihop en maskin med mer effekt än i denna och då är det vettigare att börja med ett annat block och sen fylla på med de saker jag vill ha. Dels slipper jag förstöra originalblocket och sen kan jag åka i bilen med den här maskinen så länge.
Något med alutoppar, rullkam, varvvilligt och dryga 500hk är målet, då går det fortfarande att använda bilen på ett vettigt sätt utan att allt faller i bitar (tänker på bakaxel/drivlina...). Är väl fortfarande insnöad på gamla bigblock maskiner men de nya LS motorerna är ju fina grejjor. Blir dock rätt rejäla modifieringar att stoppa i en sån maskin...
Vill gärna plocka ihop en maskin med mer effekt än i denna och då är det vettigare att börja med ett annat block och sen fylla på med de saker jag vill ha. Dels slipper jag förstöra originalblocket och sen kan jag åka i bilen med den här maskinen så länge.
Något med alutoppar, rullkam, varvvilligt och dryga 500hk är målet, då går det fortfarande att använda bilen på ett vettigt sätt utan att allt faller i bitar (tänker på bakaxel/drivlina...). Är väl fortfarande insnöad på gamla bigblock maskiner men de nya LS motorerna är ju fina grejjor. Blir dock rätt rejäla modifieringar att stoppa i en sån maskin...
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Smugglers -69 427 renovering
Godmorgon Daniel, tidigt uppe?
LS är väl trevliga iofsig men jag tycker de ser lite kontstiga ut med ventilkåpor och en jäkla massa remmar och grejer..
Själv tycker jag att en stadig bigblock är mycket ballare och snackar man sedan effekt så ligger ju fortfarande en gammal BB väldigt bra till.
Det finns en trevlig atrtikelserie i vetteweb.com som jag sneglat med intresse på under det senaste året.
http://www.vetteweb.com/tech/vemp_1111_ ... index.html
De har valt en insprutning som har låga spjällhus och det är väl själva kärnan till att motorn får plats under orginalhuven.
Sen är det väl egentligen uppenbart att effekten i den motorn ligger i topparna och inte i den svindyra insprutningen..
Artikeln är i 4 delar, du ser dom första 3 atriklarna till höger på sidan under "related articles".
LS är väl trevliga iofsig men jag tycker de ser lite kontstiga ut med ventilkåpor och en jäkla massa remmar och grejer..
Själv tycker jag att en stadig bigblock är mycket ballare och snackar man sedan effekt så ligger ju fortfarande en gammal BB väldigt bra till.
Det finns en trevlig atrtikelserie i vetteweb.com som jag sneglat med intresse på under det senaste året.
http://www.vetteweb.com/tech/vemp_1111_ ... index.html
De har valt en insprutning som har låga spjällhus och det är väl själva kärnan till att motorn får plats under orginalhuven.
Sen är det väl egentligen uppenbart att effekten i den motorn ligger i topparna och inte i den svindyra insprutningen..
Artikeln är i 4 delar, du ser dom första 3 atriklarna till höger på sidan under "related articles".
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Smugglers -69 427 renovering
Tack för lästippset Ricky! Mycket intressant! Skall studeras noggrant.
Som du själv har också jag en böjelse för gammalt gjutgärn... Det har en charm som tilltalar grottmänniskan i mig
Insprutning, alutoppar och ett stadigt gammaldags block känns som rätta vägen att gå.
Som du själv har också jag en böjelse för gammalt gjutgärn... Det har en charm som tilltalar grottmänniskan i mig
Insprutning, alutoppar och ett stadigt gammaldags block känns som rätta vägen att gå.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Smugglers -69 427 renovering
Ruggigt snyggt!
Jag anar en lätt autism i den kliniskt rena miljön och de konstanta räta vinklarna på kartongernas placering.
Ett par softboxar 45 grader bakom för det rätta ljuset vid fotograferingen antar jag?
Jag anar en lätt autism i den kliniskt rena miljön och de konstanta räta vinklarna på kartongernas placering.
Ett par softboxar 45 grader bakom för det rätta ljuset vid fotograferingen antar jag?
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Smugglers -69 427 renovering
Hej!
Utifall att.
Din Sachs kopling ser ut som min "gjorde".
Jag böt till en Sachskoppling och samtidigt bytte jag svänghul, doch ej RAM utan ett Hays.
Det blev lite tokig kombination.
Det nya svänghjulet var något "tunnare" än orginalet.
Samtidigt har Sachskopplingen (mkt) grova utjämningsfjärdrar 5 st är det väl.
Det fick till följd att fjädrarna tog emot bultskallarna som håller svänghjulet på plats. Inte mycket, men väldigt lite.
Fråga inte hur många gånger jag lyfte ned och upp växellådan den den säsongen.
Sedemera blev den en RAM koppling, igen, den har fler och tunnare fjädrar, som går fritt.
Bara som ett litet tips i all välmening.
Utifall att.
Din Sachs kopling ser ut som min "gjorde".
Jag böt till en Sachskoppling och samtidigt bytte jag svänghul, doch ej RAM utan ett Hays.
Det blev lite tokig kombination.
Det nya svänghjulet var något "tunnare" än orginalet.
Samtidigt har Sachskopplingen (mkt) grova utjämningsfjärdrar 5 st är det väl.
Det fick till följd att fjädrarna tog emot bultskallarna som håller svänghjulet på plats. Inte mycket, men väldigt lite.
Fråga inte hur många gånger jag lyfte ned och upp växellådan den den säsongen.
Sedemera blev den en RAM koppling, igen, den har fler och tunnare fjädrar, som går fritt.
Bara som ett litet tips i all välmening.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Smugglers -69 427 renovering
Det där kan inte bli annat än bra
Den här bilen vill ja se i verkligheten .GM ingenjörerna skulle bara stå och gapa om de fick se den här bilen
Lsmotorerna går ju kanon men en hedlig BB passar nog bättre till det här stuket
/Jerka
Den här bilen vill ja se i verkligheten .GM ingenjörerna skulle bara stå och gapa om de fick se den här bilen
Lsmotorerna går ju kanon men en hedlig BB passar nog bättre till det här stuket
/Jerka
Re: Smugglers -69 427 renovering
PG-son skrev:Hej!
Utifall att.
Din Sachs kopling ser ut som min "gjorde".
Jag böt till en Sachskoppling och samtidigt bytte jag svänghul, doch ej RAM utan ett Hays.
Det blev lite tokig kombination.
Det nya svänghjulet var något "tunnare" än orginalet.
Samtidigt har Sachskopplingen (mkt) grova utjämningsfjärdrar 5 st är det väl.
Det fick till följd att fjädrarna tog emot bultskallarna som håller svänghjulet på plats. Inte mycket, men väldigt lite.
Fråga inte hur många gånger jag lyfte ned och upp växellådan den den säsongen.
Sedemera blev den en RAM koppling, igen, den har fler och tunnare fjädrar, som går fritt.
Bara som ett litet tips i all välmening.
Hej!
Tack för din input! Jag uppskattar verkligen sånt och nu skall jag definitivt kolla upp detta. Det skulle verkligen inte förvåna mig om det inte passar...
Var det något som märktes när du kopplade ur eller hela tiden?
Mvh: Daniel
Senast redigerad av Smuggler den mån jul 23, 2012 12:01, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Smugglers -69 427 renovering
Hejdarn skrev:Ruggigt snyggt!
Jag anar en lätt autism i den kliniskt rena miljön och de konstanta räta vinklarna på kartongernas placering.
Ett par softboxar 45 grader bakom för det rätta ljuset vid fotograferingen antar jag?
Det känns skönt att äntligen få en korrekt diagnos
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Smugglers -69 427 renovering
Jerka skrev:Det där kan inte bli annat än bra
Den här bilen vill ja se i verkligheten .GM ingenjörerna skulle bara stå och gapa om de fick se den här bilen
Lsmotorerna går ju kanon men en hedlig BB passar nog bättre till det här stuket
/Jerka
Tack, Tack
Man har på nått vis fastnat för bilarna och motorerna som designades från mitten av 60 talet och fram till början av 70 talet, det var ohämmat, grovhugget och galet!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Smugglers -69 427 renovering
Joo, visst, det märktes på så vis att det var trögt att få i växlarna redan på tomgång, backen knorrade.Smuggler skrev:PG-son skrev:Hej!
Utifall att.
Din Sachs kopling ser ut som min "gjorde".
Jag böt till en Sachskoppling och samtidigt bytte jag svänghul, doch ej RAM utan ett Hays.
Det blev lite tokig kombination.
Det nya svänghjulet var något "tunnare" än orginalet.
Samtidigt har Sachskopplingen (mkt) grova utjämningsfjärdrar 5 st är det väl.
Det fick till följd att fjädrarna tog emot bultskallarna som håller svänghjulet på plats. Inte mycket, men väldigt lite.
Fråga inte hur många gånger jag lyfte ned och upp växellådan den den säsongen.
Sedemera blev den en RAM koppling, igen, den har fler och tunnare fjädrar, som går fritt.
Bara som ett litet tips i all välmening.
Hej!
Tack för din input! Jag uppskattar verkligen sånt och nu skall jag definitivt kolla upp detta. Det skulle verkligen inte förvåna mig om det inte passar...
Var det något som märktes när du kopplade ur eller hela tiden?
Mvh: Daniel
Vid körning blev det ännu svårare att få i växlarna.
Nu skall jag till Albertina och äta upp mig.
Vore skoj att få kolla ditt projekt alive, semestrar i Ljusdal.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Smugglers -69 427 renovering
PM skickat!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Smugglers -69 427 renovering
Grattis på födelsedagen Daniel.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Smugglers -69 427 renovering
Tack Ricky,
Har ikväll avnjutit en 3 rättersmiddag perfekt tillredd av hustrun efter mina önskemål!
Har ägnat ett antal timmar åt att passa in generator och servopump innan provstart och montage av karossen...
Hur bär man sig åt för att montera en servopump efter att karossen är pålyft???? Verkar svårt då det är nästan omöjligt utan kaross
Tänker starta upp maskineriet och köra in kammen innan jag plockar på karossen. Känns liksom enklare att göra det nu när allt är åtkomligt.
Återkommer med lite bilder från slutmonteraing av motor/låda/kardan.
Har ikväll avnjutit en 3 rättersmiddag perfekt tillredd av hustrun efter mina önskemål!
Har ägnat ett antal timmar åt att passa in generator och servopump innan provstart och montage av karossen...
Hur bär man sig åt för att montera en servopump efter att karossen är pålyft???? Verkar svårt då det är nästan omöjligt utan kaross
Tänker starta upp maskineriet och köra in kammen innan jag plockar på karossen. Känns liksom enklare att göra det nu när allt är åtkomligt.
Återkommer med lite bilder från slutmonteraing av motor/låda/kardan.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Smugglers -69 427 renovering
Hejs Daniel
Hur såg din "ytterring" i servopumpen ut? Kolla detta: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =3&t=15573 från lör jul 21, 2012 11:44. Ser den ut som på bilden är det ingen ide att montera dit den!
Hur såg din "ytterring" i servopumpen ut? Kolla detta: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =3&t=15573 från lör jul 21, 2012 11:44. Ser den ut som på bilden är det ingen ide att montera dit den!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Smugglers -69 427 renovering
Lite klurigt är det väl men inte omöjligt..Smuggler skrev: Hur bär man sig åt för att montera en servopump efter att karossen är pålyft???? Verkar svårt då det är nästan omöjligt utan kaross
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Re: Smugglers -69 427 renovering
Det går framåt men sakta.
Svänghjul, koppling och startmotor monterat. Shimsade in startmotorn enligt specifikation.
Svänghjul, koppling och startmotor monterat. Shimsade in startmotorn enligt specifikation.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Smugglers -69 427 renovering
Dit med svänghjulskåpan. Den har före montage av kopplingen kalibrerats mot svänghjulscentrum till under minkravet på offset (Keisler eng. anger detta i montage instruktionerna). Fick det till 0,03mm ur centrum med en uppsättning lakewood offset styrtappar. Inga större problem med detta.
Naturligtvis passade inte kåpan mot startmotorn... Fick banta bort massa aluminium från startern.
Naturligtvis passade inte kåpan mot startmotorn... Fick banta bort massa aluminium från startern.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Smugglers -69 427 renovering
Dags för denna. GM Syncromesh olja fylld före montage. Kommer endast att köra några kilometer med denna olja för att sedan byta till ny. Blir garanterat ytterligare ett byte rätt snart därefter. Jobbar mycket med testning av lager i provbänkar och vet hur de mår av metall partiklar som lossnar i nya utrustningar... Funkar säkert ändå i en växellåda men jag mår dåligt om jag inte byter oljan
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***