ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
ChrisO
Nykomling
Nykomling

ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.

Inlägg av ChrisO »

Tjenare.

Tänkte kolla lite mer er som har sänkt era bilar utan coilovers. Hur upplever ni att bilen har blivit efter sänktningen?vad ajg har fattat det som så finns de en skruv så man kan sänka bladfjädern. tycker ni att köregenskaperna har blivit bättre eller sämre?
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.

Inlägg av Bengt »

Sänk på du, en tum lägre än orginal flyttar tyngdpunkten ned o sabbar inte geometrin. Viktiga är att man har högre bak än fram. 10mm högre bak mätt på chassiet där man kan montera luftpuckarna mot de främre uttagen.
Sen gör du en 4-hjulsinställning hos nån som kan...med c5z06 inställningar.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
ChrisO
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ChrisO »

Bengt skrev:Sänk på du, en tum lägre än orginal flyttar tyngdpunkten ned o sabbar inte geometrin. Viktiga är att man har högre bak än fram. 10mm högre bak mätt på chassiet där man kan montera luftpuckarna mot de främre uttagen.
Sen gör du en 4-hjulsinställning hos nån som kan...med c5z06 inställningar.
okey. hur mycket kan man sänka tror du innan man sabbar geometrin?
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Sök på corvetteforum.com t.ex.
Men med orginalskruvar/bultar så kommer du inte så långt att det är nåt problem vad jag minns :D
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
coupe mannen
Nykomling
Nykomling

Inlägg av coupe mannen »

Ett enkelt sätt att behålla orginal inställning av rake + att bilen även skall vara lite högre på förarsidan.
Är att börja justera höger fram vrid moturs till det tar stopp backa tilbaka ett 1/4 varv.räkna antal varv noga. Vrid sedan v fram o båda bak samma antal varv.
Det tar ca 1 Vecka för fjädringen att sätta sig fram kör altså 1 vecka innan hjulinställning.
Obs viktigt med fyrhjulsinställning blir mycket toe in bak sliter däck och blir orolig på vägen.
ChrisO
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ChrisO »

coupe mannen skrev:Ett enkelt sätt att behålla orginal inställning av rake + att bilen även skall vara lite högre på förarsidan.
Är att börja justera höger fram vrid moturs till det tar stopp backa tilbaka ett 1/4 varv.räkna antal varv noga. Vrid sedan v fram o båda bak samma antal varv.
Det tar ca 1 Vecka för fjädringen att sätta sig fram kör altså 1 vecka innan hjulinställning.
Obs viktigt med fyrhjulsinställning blir mycket toe in bak sliter däck och blir orolig på vägen.
okey. bra info:)
Zeb
Rookie
Rookie

Inlägg av Zeb »

Jag har sänkt på orginalskruvarna. Ingen monsterskillnad i väghållning, men ser bättre ut visuellt.
Har dock inte gjort någon hjulinstællning varken fram el bak. Vart inne å frågat på en verkstad, men dem sa det var svårt å ställa in dessa bilar.

Men läs innan du skruvar. Någonstans här på forumet skall det stå hur många varv som är rekommenderat att sänka med orginal utrustning.
Om det var 5 varv el nått sånt. (2-2,5cm)

Annars fanns det risk att dämparna slog igenom el något liknande. Oavsett så fanns/finns det risk att man gör mer skada än nytta.

Gör som jag tänker göra istället, (och som många andra redan gjort) köp nya och bättre dämpare :)
Det kommer göra avsevärt större skillnad.
C5 -00
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
ChrisO
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ChrisO »

Zeb skrev:Jag har sänkt på orginalskruvarna. Ingen monsterskillnad i väghållning, men ser bättre ut visuellt.
Har dock inte gjort någon hjulinstællning varken fram el bak. Vart inne å frågat på en verkstad, men dem sa det var svårt å ställa in dessa bilar.

Men läs innan du skruvar. Någonstans här på forumet skall det stå hur många varv som är rekommenderat att sänka med orginal utrustning.
Om det var 5 varv el nått sånt. (2-2,5cm)

Annars fanns det risk att dämparna slog igenom el något liknande. Oavsett så fanns/finns det risk att man gör mer skada än nytta.

Gör som jag tänker göra istället, (och som många andra redan gjort) köp nya och bättre dämpare :)
Det kommer göra avsevärt större skillnad.
menar du coilovers eller bara " vanliga sportdämpare"
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Zeb skrev:Vart inne å frågat på en verkstad, men dem sa det var svårt å ställa in dessa bilar.
Inget som helst problem att ställa in dessa bilar, svaret du fick beror nog mest på okunskap. Jag ställer in några stycken varje vecka.

Med original kan du sänka 20-25mm bak och omkring 15mm fram. Vill du sänka mer fram får du sätta dit C6ans sänkningskit fram och du kommer då ner 20-25 där med. Som nämts tidigare är det viktigt att behålla bilens lutning framåt, annars bli bilen väldigt orolig fram vid höga farter. Sänk inte mer än 20-25mm för dämparens rörelseområde blir väldigt litet och du riskerar att den slår igenom.
Zeb
Rookie
Rookie

Inlägg av Zeb »

Chris: Vanliga Sportdämpare, eller om du har några tusen xtra så, John O´Connel kit ( Detta skall jag införskaffa inom kort). Så får du med lite xtra godis utöver dämparna.

vette.se: Kan mycket väl vara så.
C5 -00
ChrisO
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ChrisO »

Zeb skrev:Chris: Vanliga Sportdämpare, eller om du har några tusen xtra så, John O´Connel kit ( Detta skall jag införskaffa inom kort). Så får du med lite xtra godis utöver dämparna.

vette.se: Kan mycket väl vara så.
sökte på johns namn men får inte upp någonting som har med bildelar att göra. har du någon länk till hans grejer?

jag hittade dämparna nu så vet du de. är dom mycket bättre än original?
Zeb
Rookie
Rookie

Inlägg av Zeb »

Hitta du kitet?

Johnny O´Connel, skulle det va :)

Här e en länk: http://www.tpsmotorsports.com/corvette- ... age-1.html

Jag äger inte ett sådant kit ännu. Skall köpa in och montera senare i år.
Men finns några här på forumet som har detta kit och vad jag fått höra så skall det bli stor skillnad.
Mindre jänkare å mera sportbil helt enkelt :)
C5 -00
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Zeb skrev:Hitta du kitet?

Johnny O´Connel, skulle det va :)

Här e en länk: http://www.tpsmotorsports.com/corvette- ... age-1.html
Det är PFADT prylar, se också http://www.pfadtracing.com och det blir faktiskt billigare att köpa kitet med dämpare och krängningshämmare i sverige ..... 9990kr :)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar