ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.
ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.
Tjenare.
Tänkte kolla lite mer er som har sänkt era bilar utan coilovers. Hur upplever ni att bilen har blivit efter sänktningen?vad ajg har fattat det som så finns de en skruv så man kan sänka bladfjädern. tycker ni att köregenskaperna har blivit bättre eller sämre?
Tänkte kolla lite mer er som har sänkt era bilar utan coilovers. Hur upplever ni att bilen har blivit efter sänktningen?vad ajg har fattat det som så finns de en skruv så man kan sänka bladfjädern. tycker ni att köregenskaperna har blivit bättre eller sämre?
Re: ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.
Sänk på du, en tum lägre än orginal flyttar tyngdpunkten ned o sabbar inte geometrin. Viktiga är att man har högre bak än fram. 10mm högre bak mätt på chassiet där man kan montera luftpuckarna mot de främre uttagen.
Sen gör du en 4-hjulsinställning hos nån som kan...med c5z06 inställningar.
Sen gör du en 4-hjulsinställning hos nån som kan...med c5z06 inställningar.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.
okey. hur mycket kan man sänka tror du innan man sabbar geometrin?Bengt skrev:Sänk på du, en tum lägre än orginal flyttar tyngdpunkten ned o sabbar inte geometrin. Viktiga är att man har högre bak än fram. 10mm högre bak mätt på chassiet där man kan montera luftpuckarna mot de främre uttagen.
Sen gör du en 4-hjulsinställning hos nån som kan...med c5z06 inställningar.
Re: ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.
Sök på corvetteforum.com t.ex.
Men med orginalskruvar/bultar så kommer du inte så långt att det är nåt problem vad jag minns
Men med orginalskruvar/bultar så kommer du inte så långt att det är nåt problem vad jag minns

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
-
- Nykomling
- Inlägg: 18
- Blev medlem: fre jan 20, 2006 12:26
- Ort: Stockholm
Re: ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.
Ett enkelt sätt att behålla orginal inställning av rake + att bilen även skall vara lite högre på förarsidan.
Är att börja justera höger fram vrid moturs till det tar stopp backa tilbaka ett 1/4 varv.räkna antal varv noga. Vrid sedan v fram o båda bak samma antal varv.
Det tar ca 1 Vecka för fjädringen att sätta sig fram kör altså 1 vecka innan hjulinställning.
Obs viktigt med fyrhjulsinställning blir mycket toe in bak sliter däck och blir orolig på vägen.
Är att börja justera höger fram vrid moturs till det tar stopp backa tilbaka ett 1/4 varv.räkna antal varv noga. Vrid sedan v fram o båda bak samma antal varv.
Det tar ca 1 Vecka för fjädringen att sätta sig fram kör altså 1 vecka innan hjulinställning.
Obs viktigt med fyrhjulsinställning blir mycket toe in bak sliter däck och blir orolig på vägen.
Re: ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.
okey. bra info:)coupe mannen skrev:Ett enkelt sätt att behålla orginal inställning av rake + att bilen även skall vara lite högre på förarsidan.
Är att börja justera höger fram vrid moturs till det tar stopp backa tilbaka ett 1/4 varv.räkna antal varv noga. Vrid sedan v fram o båda bak samma antal varv.
Det tar ca 1 Vecka för fjädringen att sätta sig fram kör altså 1 vecka innan hjulinställning.
Obs viktigt med fyrhjulsinställning blir mycket toe in bak sliter däck och blir orolig på vägen.
Re: ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.
Jag har sänkt på orginalskruvarna. Ingen monsterskillnad i väghållning, men ser bättre ut visuellt.
Har dock inte gjort någon hjulinstællning varken fram el bak. Vart inne å frågat på en verkstad, men dem sa det var svårt å ställa in dessa bilar.
Men läs innan du skruvar. Någonstans här på forumet skall det stå hur många varv som är rekommenderat att sänka med orginal utrustning.
Om det var 5 varv el nått sånt. (2-2,5cm)
Annars fanns det risk att dämparna slog igenom el något liknande. Oavsett så fanns/finns det risk att man gör mer skada än nytta.
Gör som jag tänker göra istället, (och som många andra redan gjort) köp nya och bättre dämpare
Det kommer göra avsevärt större skillnad.
Har dock inte gjort någon hjulinstællning varken fram el bak. Vart inne å frågat på en verkstad, men dem sa det var svårt å ställa in dessa bilar.
Men läs innan du skruvar. Någonstans här på forumet skall det stå hur många varv som är rekommenderat att sänka med orginal utrustning.
Om det var 5 varv el nått sånt. (2-2,5cm)
Annars fanns det risk att dämparna slog igenom el något liknande. Oavsett så fanns/finns det risk att man gör mer skada än nytta.
Gör som jag tänker göra istället, (och som många andra redan gjort) köp nya och bättre dämpare

Det kommer göra avsevärt större skillnad.
C5 -00
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
Re: ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.
menar du coilovers eller bara " vanliga sportdämpare"Zeb skrev:Jag har sänkt på orginalskruvarna. Ingen monsterskillnad i väghållning, men ser bättre ut visuellt.
Har dock inte gjort någon hjulinstællning varken fram el bak. Vart inne å frågat på en verkstad, men dem sa det var svårt å ställa in dessa bilar.
Men läs innan du skruvar. Någonstans här på forumet skall det stå hur många varv som är rekommenderat att sänka med orginal utrustning.
Om det var 5 varv el nått sånt. (2-2,5cm)
Annars fanns det risk att dämparna slog igenom el något liknande. Oavsett så fanns/finns det risk att man gör mer skada än nytta.
Gör som jag tänker göra istället, (och som många andra redan gjort) köp nya och bättre dämpare
Det kommer göra avsevärt större skillnad.
Re: ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.
Inget som helst problem att ställa in dessa bilar, svaret du fick beror nog mest på okunskap. Jag ställer in några stycken varje vecka.Zeb skrev:Vart inne å frågat på en verkstad, men dem sa det var svårt å ställa in dessa bilar.
Med original kan du sänka 20-25mm bak och omkring 15mm fram. Vill du sänka mer fram får du sätta dit C6ans sänkningskit fram och du kommer då ner 20-25 där med. Som nämts tidigare är det viktigt att behålla bilens lutning framåt, annars bli bilen väldigt orolig fram vid höga farter. Sänk inte mer än 20-25mm för dämparens rörelseområde blir väldigt litet och du riskerar att den slår igenom.
Re: ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.
Chris: Vanliga Sportdämpare, eller om du har några tusen xtra så, John O´Connel kit ( Detta skall jag införskaffa inom kort). Så får du med lite xtra godis utöver dämparna.
vette.se: Kan mycket väl vara så.
vette.se: Kan mycket väl vara så.
C5 -00
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
Re: ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.
sökte på johns namn men får inte upp någonting som har med bildelar att göra. har du någon länk till hans grejer?Zeb skrev:Chris: Vanliga Sportdämpare, eller om du har några tusen xtra så, John O´Connel kit ( Detta skall jag införskaffa inom kort). Så får du med lite xtra godis utöver dämparna.
vette.se: Kan mycket väl vara så.
jag hittade dämparna nu så vet du de. är dom mycket bättre än original?
Re: ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.
Hitta du kitet?
Johnny O´Connel, skulle det va
Här e en länk: http://www.tpsmotorsports.com/corvette- ... age-1.html
Jag äger inte ett sådant kit ännu. Skall köpa in och montera senare i år.
Men finns några här på forumet som har detta kit och vad jag fått höra så skall det bli stor skillnad.
Mindre jänkare å mera sportbil helt enkelt
Johnny O´Connel, skulle det va

Här e en länk: http://www.tpsmotorsports.com/corvette- ... age-1.html
Jag äger inte ett sådant kit ännu. Skall köpa in och montera senare i år.
Men finns några här på forumet som har detta kit och vad jag fått höra så skall det bli stor skillnad.
Mindre jänkare å mera sportbil helt enkelt

C5 -00
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
Re: ni som har sänkt era bilen UTAN coilovers.
Det är PFADT prylar, se också http://www.pfadtracing.com och det blir faktiskt billigare att köpa kitet med dämpare och krängningshämmare i sverige ..... 9990krZeb skrev:Hitta du kitet?
Johnny O´Connel, skulle det va
Här e en länk: http://www.tpsmotorsports.com/corvette- ... age-1.html

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se